ورزش

شاهکار جدید؛ حذف جام حذفی!

جام حذفی فرصت مناسبی است برای عرض اندام تیم‌های حاضر در رده‌های پایین‌تر، تا توانایی بازیکنان کارآمدشان را به رخ تیمهای رده بالاتر و مربیان تیم ملی بکشند
شاهین تهرانی- تقویم فوتبال ایران دارای فشردگی زیاده از حد است و این فشردگی باعث می‌شود که با کم شدن فاصله بین زمان برگزاری مسابقات لیگ، امکان اجرایی کردن برنامه‌های گوناگون برای تیم‌های باشگاهی و ملی به حداقل برسد.
از سوی دیگر فشردگی بیش از حد معمول رقابت های ورزشی منجر به خستگی جسمی و روانی ورزشکار شده و انگیزه‌های او را به حداقل‌ها کاهش خواهد داد.
اگر به این دو دلیل بسیار مهم، دلایل اقتصادی امر و بالا رفتن هزینه‌های برگزاری مسابقات بیشتر را اضافه کنیم، خواهیم دید که معضل زیاد بودن رقابت‌های فوتبالی در طول فصل از آن مشکلات پایه‌ای است که مادر معضلات کوچک و بزرگ دیگر محسوب می شود.
این امر برای مردان حرفه‌ای و کاربلدی چون کارلوس کی روش پرتغالی، بیش از ما آزار دهنده است. چرا که آنها عادت دارند در فضایی مناسب و آماده کار کنند، نه تقویمی فشرده واعصاب خرد کن که جای خالی زیادی برای کار کردن در آن پیش‌بینی نشده است!
چنین است که کی روش در اولین تقاضاهایی که از مسئولین فوتبال ایران داشت، خواست که تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر کاهش پیدا کند تا به تبع آن از تعداد بازی‌های تیم‌ها کاسته شده و فرصت مناسبی برای انجام کارهای مربوطه به تیم ملی در اختیار وی قرار بگیرد.
ناگفته پیداست که اعمال تغییرات مدنظر کی روش به فصل بعد موکول می‌شود و در این فصل هم مجبوریم که لیگ را با همان 18 تیم برگزار کنیم اما فدراسیون فوتبال برای کاهش یافتن تعداد بازی‌های هر تیم در طول فصل، راهکار تازه‌ای اندیشیده که البته چندان هم حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد!
تمام کشورهای دنیا در فوتبال حرفه‌ای جام حذفی را مانند سایر مسابقات برگزار می‌کنند، حتی کشورهای عربی هم چنین می‌کنند و تصمیم غیرحرفه‌ای مانند تعطیلی جام حذفی را نمی‌گیرند.
فدراسیون فوتبال نباید با طناب دیگران به چاه رود؟ آیا فدراسیون فوتبال در این شرایط بی پولی و عدم تامین بودجه و هزینه های تیم‌های ملی می‌داند که از حذف جام حذفی ضرر چند میلیاردی می کند؟
فدراسیون فوتبال در طول برگزاری مسابقات لیگ برتر، همواره قرارداد حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی لیگ برتر را همراه با جام حذفی یک جا و در یک قرارداد واگذار کرده است. با این وضع و حذف جام حذفی از برنامه فدراسیون یک ضرر چند میلیاردی بابت حذف جام حذفی روی دست فدراسیون فوتبال باقی خواهد گذاشت!
پس این راه درستی برای کمک به تیم ملی فوتبال کشورمان نیست!
فدراسیون فوتبال در پی آن است که با حذف کردن جام حذفی از فشردگی مسابقات بکاهد و این امکان هم وجود دارد که بازیهای جام ولایت هم حذف شوند، اما آیا این راهکار، می‌تواند حلال مشکلات ما در این زمینه باشد؟ در جام حذفی، تیم‌هایی که تا فینال رقابتها بالا می‌آیند پنج بازی انجام می‌دهند و طبعاً سایر تیمها که در مراحل قبلی حذف می‌شوند بازی های کمتری خواهند داشت. آیا مشکل تقویم فوتبال ایران همین حداکثر پنج بازی اضافه برای هر تیم است؟ آیا با حذف این پنج دیدار، تقویم فوتبالی‌مان نرمال و حرفه‌ای خواهد شد؟
جام حذفی فرصت مناسبی است برای عرض اندام تیم‌های حاضر در رده‌های پایین‌تر، تا توانایی بازیکنان کارآمدشان را به رخ تیمهای رده بالاتر و مربیان تیم ملی بکشند آیا فدراسیون به دنبال آن است که این فرصت مناسب را از آنان دریغ کند؟


https://shoma-weekly.ir/s6Lss0