زنان

شاعری که هنر را درخدمت دین قرار داد

گفتن از بانوی شاعری که شعرش عصاره‌ای از هنر، فلسفه و عرفان با چاشنی مضامین سیاسی و اجتماعی است، کار بسیار سختی است و اصلا به خاطر تناقضی که بین افکار غرب پسند خود و اختر چرخ ادب، پروین می‌بینند ترجیح می‌دهند یا او را نشان ندهند و یا در صورت نمایش از تصاویری استفاده کنند که مقبول طبع خودشان است، تصاویر و شعری که پروین را نه یک مبارز عارف سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد و نه او را زنی دلسوز و پایبند به مذهب معرفی می‌کند، این درحالی است که دیوان او پر است از زمزمه‌هایی که گاهی طوفانی می‌شود که در ‌‌نهایت لطافت طبع زنانه مانند شمشیری برا حاکم جور و سیستم فاسد حکومتی عصر را مورد نقد جدی قرار می‌دهد و تاثیر و مقبولیت همین سخن است که به گفته شاهدان، پهلوی پدر را ترغیب می‌کند تا پروین اعتصامی را مانند ملک الشعرای بهار وادار به سرودن شعری در حمایت از قانون کاملا انگلیسی رفع حجاب کند.
نفیسه زارعی- بدون تردید در میان هیاهوی آنهایی که میخواهند هنر و ادبیات متعالیمان رنگ روشنفکری به خود بگیرد و برای این مهم استفاده از شاعران و نویسندگان زنی مثل فروغ فرخزاد و یا بهبهانی که در روزگار خود به مخالفت با اندیشههای ناب اسلامی بین آنهایی که اعتقاد داشتند شعر و نوشته متعالی آن است که در خدمت دیانت قرار گیرد شهره بودند، حکم ابزاری را برای رواج تفکرات اصلاح طلبانه و فراماسونرمآبانه آنها داشته و دارد، گفتن از بانوی شاعری که شعرش عصارهای از هنر، فلسفه و عرفان با چاشنی مضامین سیاسی و اجتماعی است، کار بسیار سختی است و اصلا به خاطر تناقضی که بین افکار غرب پسند خود و اختر چرخ ادب، پروین میبینند ترجیح میدهند یا او را نشان ندهند و یا در صورت نمایش از تصاویری استفاده کنند که مقبول طبع خودشان است، تصاویر و شعری که پروین را نه یک مبارز عارف سیاسی و اجتماعی نشان میدهد و نه او را زنی دلسوز و پایبند به مذهب معرفی میکند، این درحالی است که دیوان او پر است از زمزمههایی که گاهی طوفانی میشود که در ‌‌نهایت لطافت طبع زنانه مانند شمشیری برا حاکم جور و سیستم فاسد حکومتی عصر را مورد نقد جدی قرار میدهد و تاثیر و مقبولیت همین سخن است که به گفته شاهدان، پهلوی پدر را ترغیب میکند تا پروین اعتصامی را مانند ملک الشعرای بهار وادار به سرودن شعری در حمایت از قانون کاملا انگلیسی رفع حجاب کند.

 این درحالی است که نگاه به موقعیت اجتماعی خانواده اعتصامی در روزگار حیات پدر دانشمند این خانواده نشان میدهد آنها خانوادهای ظلم ستیز و البته مقید به یک سلسله از امور دینی هستند و خود پروین کسی است که به شدت با رضاخان و افکار او در تضاد است و از شعر برای نمایش این تضاد به بهترین شکل استفاده میکند نگاه به اشعاری مانند؛ای دوست دزد حاکم و دربان نمیشود و یا شعر معروف اشک یتیم و نمونههایی از این قبیل همه بر این مهم دلالت دارد.

 این درحالی است که در روزگاری که در اثر شکست نهضت مشروطه نوعی جبرگرایی در عقاید مردم رواج پیدا کرده بود او به مقابله با این اندیشه میپردازد و از سویی نیز در بحبوحهای که غرب به شدت در پی حاکمیت اندیشه سکولاریسم است او بحث غنی هنر و تعالی دین را در کنار هم میآورد و از فضیلت و آزادگی میسراید.

اما ستاره پرفروغ ادب فارسی با هوش و ذکاوت خود عمیقترین معانی را در قالب قصه و مناظره بازگو میکند. لطافت و روح مادری، اصلی است که شعر پروین را خواندنیتر از شاعران دیگر هم عصر میکند، ضمن اینکه عالیترین مضامین عرفانی و فلسفی را با لحنی مردانه بیان میکند، گاهی هم نشین سقراط میشود و گاهی با جامی و عطار هم قدم میگردد و از همین رواست که میتوان او را همتای نظامی گنجوی شاعر قرن ششم به حساب آورد و دیوان او را در ردیف بوستان و گلستان استاد مسلم سخن سعدی برشمرد و اگر دست اجل این بانوی شاعر را از دنیای زمینی که البته به آن دلبستگی هم نداشت، جدا نمیکرد بدون شک امروز در زمره بزرگترین شاعران و از صاحبان سبک شعر فارسی قرار میگرفت، در مجموع اشعار اعتصامی هرگز مانند برخی از شاعران و نویسندگان رو به ابتذال و ترویج اندیشههای ضد دین و وطن فرشانه نرفته است، بلکه اشعار او مجموعای کامل از دانش، اخلاق، مبانی دینی و اندیشه پیشرو جهانی است و همین مساله است که او را در تاریخ ادبیات معاصر ماندگار کرده است.

https://shoma-weekly.ir/dKBeJE