اقتصاد

سیاست ارزی دولت موجب واگذاری عرصه صادرات به رقبا خواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی شیوه‌نامه اعلام دولت را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی غیرکارشناسی و زمینه‌ساز تعطیلی کار تجار دانست.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی شیوه‌نامه اعلام دولت را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی غیرکارشناسی و زمینه‌ساز تعطیلی کار تجار دانست.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با همشهری گفت: فعلاً قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی کشور، به‌استثنای محصولات پتروشیمی که متعلق به دولت است، 5200تومان است و کسی با دلار 4200تومانی برای صادرات آنها اقدام نمی‌کند زیرا 20درصد ضرر خواهد کرد؛ مگر اینکه تمهیدانی اندیشیده شود و قیمت ارز برگشتی صادرکنندگان توافقی باشد.

وی با بیان اینکه با شرایط اعلامی، حتی انجام واردات در ازای صادرات نیز گره از مشکل صادرکنندگان باز نمی‌کند، اعلام کرد: اگر صادرکننده بخش خصوصی در ازای ارز حاصل از صادرات خود که قیمت آن 4200تومان تعیین شده واردات انجام دهد و تعزیرات بگوید این کالاها را باید با قیمت تعیین شده براساس دلار 4200تومانی بفروشد، باز هم حد ضرر 20درصدی صادرکننده از بین نمی‌رود.

عسگراولادی ادامه داد: سیاستگذاران ارزی نباید برای واردات و صادرات نسخه مشترک بپیچند، اول باید به بازار بروند و ببینند آیا کالایی با دلار 4200تومانی فروخته می‌شود یا نه، بعد قیمت ارز حاصل از صادرات را تعیین کنند. این صادرکننده ادامه داد: وقتی کل میوه‌های مازندران با قیمت تمام‌شده مبتنی بر دلار 5هزار تومان و بالاتر تولید شده‌اند، نمی‌شود آنها را به روسیه صادر کرد و ارز حاصل از این صادرات را با نرخ 4200تومان در کشور فروخت در نتیجه صادرکننده ایرانی دور صادرات را قلم می‌گیرد و جایش را به رقبای ترک و مصری می‌دهد.

وی در مورد ورود ارز شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی به کشور نیز تأکید کرد: این شرکت‌ها که اغلب شرکت‌های پتروشیمی هستند، بنا بر وابستگی و ارتباط تنگاتنگی که با دولت دارند، تا زمانی که نرخ خوراکشان بر مبنای دلار 4200تومانی محاسبه شود، ارزهای حاصل از صادرات خود را به دولت می‌دهند اما اگر قرار باشد قیمت خوراک آنها بالاتر محاسبه شود، این شرکت‌ها هم چاره‌ای جز تعطیل کردن صادرات یا تقلب و دور زدن دولت نخواهند داشت.

https://shoma-weekly.ir/umBw90