شهرستانها

سوسنگرد و آبادان اسوه‌های مقاومت

سوسنگرد با دو شهر هویزه و سیستان منطقه دشت آزادگان را تشکیل می‌دهند. مردم این منطقه شیعه مذهب و در مهمان نوازی مشهورند. با شروع جنگ تحمیلی به علت بی تدبیری و ناهماهنگی بنی صدر این شهر مرزی به اشغال صدامیان کافر در آمد.
سیدموسی بلادیان- سوسنگرد با دو شهر هویزه و سیستان منطقه دشت آزادگان را تشکیل میدهند. مردم این منطقه شیعه مذهب و در مهمان نوازی مشهورند. با شروع جنگ تحمیلی به علت بی تدبیری و ناهماهنگی بنی صدر این شهر مرزی به اشغال صدامیان کافر در آمد.

 صدام تصور میکرد که چون اهالی سوسنگرد عرب زبان هستند  تبلیغات گسترده قومیتی میتواند آنان را در تقابل با نظام جمهوری اسلامی قرار دهد، اما مردم ولایتمدار و نجیب منطقه تن به ذلت ندادند و از کیان اسلام دفاع سرسختانه نمودند تا بالاخره در بیست و هشتم شهریور ماه سال 1360 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی ارتش جمهوری اسلامی و گروههای نامنظم شهید چمران و همچنین نیروهای مردمی با توکل به خدا از شمال و جنوب جاده حمیدیه – سوسنگرد، پیشروی خود را شروع و قوای دشمن بعثی را به شکست و فرار وادار نمودند و سرانجام در واپسین روز 26 آبان تمام نیروهای دشمن صحنه نبرد را ترک و فراری شدند.

این عملیات پیروزمندانه چند نکته جالب داشت که مهمترین آنها صدور فرمان حضرت امام خمینی
رحمه
اله علیه بود که فرمودند: «بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود» طبیعی بود که یاران خمینی سریع و بی درنگ به فرمان ولی فقیه گوش جان دادند و بلافاصله دشمن متجاوز را که از پشتیبانی آمریکا این شیطان بزرگ و همه شیوخ منطقه که دست نشاندگان آمریکا هستند بهره مند بود از خاک کشور بیرون راندند و در نهایت سوسنگرد آزاد شد.

 موضوعی که بسیار مهم و برای دشمنان عبرت شد حضور مردم وفادار و متدین منطقه بود که در برابر دشمن بعثی همانند خرمشهر و آبادان ایستادگی و مقاومت جانانهای داشتند. در آن روزها مقام معظم رهبری نماینده امام در ارتش و شورای عالی دفاع در جنگ بودند. معظم له در روز سوم یا چهارم جنگ به اهواز تشریف آوردند و قرارگاه جنگهای نامنظم را ایجاد کردند.

مقام معظم رهبری لباس رزم را بر تن کرده و برای شناسایی تا پشت خاک دشمن رفته بودند و هنگام بازگشت به تهران در تریبون نماز جمعه، مردم، ارتش و سپاه را به سوی جبهههای جنگ فراخواندند و میتوان گفت اولین سازماندهی بسیج برای مقاومت در جبههها را ایشان تشکیل دادند.

از آزادسازی سوسنگرد باید مسئولین نظام این درس را گرفته باشندکه تکیه بر اسلام است که به همه اقوام ایرانی چنان انگیزه ای میبخشد که تا برای رضای خدا جان خود و عزیزانشان را در طبق اخلاص بگذارند و از شهدای خود با افتخار یاد کنند.

روزی که حصر آبادان شکسته شد

پنجم مهر ماه سالروز شکسته شدن حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه علیه السلام با رمز «نصرمن اله و فتح قریب» در سال 1360 میباشد. آبادان از شهرهای بزرگ ایران بود که اولین پالایشگاه نفت همزمان با اکتشاف و استخراج نفت در آن ساخته شد و در زمانی شریان اقتصادی ایران خوانده میشد.

از زمان تهاجم به این شهر پیوسته حرکات ایذایی صدامیان صورت می گرفت تا اینکه پالایشگاه آبادان به دنبال تهاجمات ایذایی دشمن در آتش سوخت. در همان زمان بود که بیشتر راههای منتهی به آبادان در تیررس دشمن قرار داشت به گونهای که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران (شهید تندگویان) در مسیر این شهر ربوده شد. در آن زمان مرحوم آیت اله جمی امام جمعه آبادان بود که با نهایت فداکاری سختیهای فراوان را تحمل مینمود. اما نماز جمعهاش هرگز تعطیل نشد و این برای مردمی که در شهر مانده بودند وسیلهای اطمینان بخش بود.

امام خمینی رحمه اله علیه در چنین روزهایی مطالب و رهنمودهایی حیاتبخش میفرمودند که همه سرنوشتساز بود از جمله در پیامی به رزمندگان دلیر اسلام فرمودند که: «حصر آبادان باید شکسته شود» این جمله کوتاه و بسیار با محتوی سبب شد که عملیات پیروز ثامنالائمه در ساعت یک بامداد 5/7/60 در منطقه عملیاتی شمال آبادان و با رمز مبارک «نصر من الله و فتح قریب» آغاز شود. با این عملیات پلهای دشمن بر روی رودخانه کارون تصرف و به دشمن شکست سختی وارد گردید.

طبق گزارش سپاه و ارتش بیش از 90 تانک و خودرو دشمن منهدم و حدود 2000 نفر از دشمنان اسلام کشته و زخمی و بیش از 250 کیلومتر از خاک عزیز میهن آزاد گردید و مناطق شرق کارون کاملاً پاکسازی شد. عملیات ثامنالائمه نقطه عطفی در جنگ بود و پایهگذار اقدامات بعدی سپاهیان اسلام در عملیات طریق القدس و فتح المبین و بیت المقدس گردید. شکست محاصره آبادان که با پایمردی و ایمان قوی و عشق به امام زمان و نایب بر حقش امام خمینی به هیچ وجه ممکن نبود.

*دبیر استان خوزستان
https://shoma-weekly.ir/AbyclZ