ورزش

سوریان؛ پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در المپیک

حمید مرد میدان‌های سخت و نفس‌گیر است. تجربه ثابت کرد، او هرگاه در قالب واقعی خویش فرو رود غیر قابل شکست خواهد شد.
محمدرضا کاظمی- پسرطلایی کشتی ایران بالاخره المپیکی شد. آوردگاه گزینشی اسلامبول برای حمید سوریان خوشیمن بود. او در این واپسین گام هر آنچه خواست بر سر حریفان در آورد تا با صدای بلند اعلام کند، هنوز همان نابغه وزن اول کشتی فرنگی است. حمید مرد میدانهای سخت و نفسگیر است. تجربه ثابت کرد، او هرگاه در قالب واقعی خویش فرو رود غیر قابل شکست خواهد شد. اما آنگاه که بیم از شکست در میادین کوچک بر وی غلبه کند، فرونشاندن این استرس و فشار به راحتی میسر نمیشود. این بیم و امید همواره با سوریان بوده و او در مسابقات معمولی چنانچه که باید به نتیجه دلخواه نمیرسد. دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک هرگاه عازم مسابقات دشوار جهان و المپیک شده با دست پر به وطن بازگشت. اکنون بار دیگر فرصتی فراهم شده تا او بتواند شانس خود را در بازیهای المپیک مورد سنجش قرار دهد. مسابقاتی که میتواند برای این قهرمان بزرگ سرنوشتساز باشد. او خوب میداند در صورت کسب مدال و افتخار در ریو 2016 نام و یادش به تاریخ خواهد پیوست. تاریخ ورزش ما کسی را سراغ ندارد که توانسته باشد «7» طلای ارزشمند جهان و المپیک در ویترین افتخارات خود جمع کند. حال اگر قرار باشد این عدد 7به 8 برسد در آن صورت جهانیان برابر این دلاور عرصه ورزش به احترام سرخم خواهند کرد.

درست به همین دلیل گمان داریم سوریان در بازیهای المپیک با تمام توان و انگیزه مبارزه کند. به عبارت دیگر و بر خلاف مسابقات معمول که حمید از بیم شکست و از کف رفتن اعتبار با احتیاط و استرس مبارزه میکند. در المپیک پیش رو با تمام قوا و تا پای جان خواهد جنگید؛ زیرا خوب میداند کسب مدال در این آوردگاه به مفهوم جاودانهشدن نام وی خواهد بود. به سخن دیگر باید کشتیهای واقعی این قهرمان را در برزیل دید.

نقش بنا در تجدید بنای سوریان

تردیدی نیست که محمد بنا در پیروزیها و موفقیت حمید سوریان نقش اصلی را ایفا کرده است. حمید از سال 2005 و میدان جهانی بوداپست با محمد بنا بوده و هرگاه به یک طلای ارزشمند دست پیدا کرد، با حمایت و هدایت بنای کشتی فرنگی بوده است. هیچ کس چون محمد بنا با روحیه و شیوه رفتار سوریان آشنایی ندارد. درست به همین دلیل و برای مرتبه سوم سوریان به میدان گزینشی اعزام نشد. در واقع سرمربی تیم، خوب میدانست اکنون زمان نتیجهگیری حمید است. اعتماد فی مابین شاگرد و مربی بود که باعث شد تا در نهایت سهمیه وزن اول به دست آید. حال آنکه بیم آن میرفت سه بار حضور در مسابقه و وزن کمکردن تاب و توان از کف سوریان ربوده باشد. اصولا نقش و اهمیت حضور مربیان بزرگ در چنین مواقعی مشخص میشود. مربیان معمولی و متوسط در مواقع حساس و ضروری قادر به واکنش سریع و تصمیمگیری قاطع نیستند، اما مربیان بزرگ و با تجربه در چنین مواردی کارکرد و توان خویش را به منصه ظهور میرسانند. به همین دلیل باید اذعان کرد که محمد بنا در ایجاد انگیزه و آمادهسازی روحی و جسمی سوریان سنگ تمام گذاشت. او بود که توانست از کشتیگیری که طی دو مسابقه بازنده شده بود چنان چهره تهاجمی بسازد که تمام رقبا را در دقایق اول از پیش رو بردارد.

اکنون کشتی ما تمام سهمیههای لازم را برای حضور در المپیک کسب کرده است. حال باید دید فدراسیون کشتی چه برنامههایی برای آمادهسازی قهرمانان دارد. امیدواریم آقایان وقت و هزینه خود را صرف مسافرتهای تفریحی به آمریکا نکرده و در اندیشه المپیک باشند.

https://shoma-weekly.ir/bEk4Fu