اقتصاد

سود ارز 4200 تومانی فقط نصیب رانت خواران شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان فرش دستباف ایران با تاکید بر تصمیمات اشتباه درخصوص پرداخت ارز 4200 تومانی، گفت: این تصمیم نه تنها کمکی به مصرف کننده و مردم نکرد ، بلکه سود آن فقط نصیب رانت خواران شد .
به گفته کریمی اصفهانی، با توجه به نوسانات قیمت و سوء مدیریت، صنعت فرش ایران با معضلاتی مواجه است و صادرکنندگان در قبال صادرات ، تعهدی به برگشت ارزهای خود ندارند .

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر تاثیر نوسانات ارزی در صنایع مختلف به ویژه صنعت فرش، بیان کرد: بی ثباتی بسیار تاثیرگذارتر از افزایش یا کاهش نرخ ارز است. ثبات نرخ ارز و مدیریت به موقع دولت،می تواند به بهبود وضعیت صادرکنندگان کمک کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف ایران ادامه داد: در شرایط فعلی امکان واردات ارز به کشور وجود ندارد و نمی توانیم ارزهای صادراتی را به کشور برگردانیم، مگر از طریق صرافی ها؛ بنابراین باید قانونگذاری به نحوی بوده تا در قبال صادرات، واردات انجام شود .

وی در پاسخ به مشکلات و سوء استفاده های ناشی از تخصیص ارز 4200 تومانی، ستصریح کرد: ارز رسمی باید به کالاهای مشخص و با اطلاع رسانی دقیق تعلق گیرد و این گونه نباشد که کالاهای وارد شده به کشور از ارز آزاد و هم ارز رسمی استفاده کنند.

کریمی اصفهانی با تاکید براینکه باید کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی مشخص بوده و جلوی سوء استفاده و رانت گرفته شود، افزود: ارز 4200 تومانی باید به کالاهای استراتژیک و ماشین آلات تولیدی اختصاص یابد؛چراکه برای تولیدکنندگان ، تولید با ارز آزاد مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی، در شرایط فعلی ارز 4200 تومانی موجب ایجاد رانت و فساد در کشور بوده و دولت و مسئولان نیز از سوء استفاده های صورت گرفته مطلع هستند .

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان فرش دستباف ایران با تاکید بر تصمیمات اشتباه درخصوص پرداخت ارز 4200 تومانی، یادآور شد: این تصمیم نه تنها کمکی به مصرف کننده و مردم نکرد ، بلکه سود آن فقط نصیب رانت خواران شد .

https://shoma-weekly.ir/KZfCca