زنان

سواد رسانه‌ای و گفتمان حجاب

جستجوی دلایل آنچه بر سر حجاب آمد، را همچنین می‌توان از منظر مارتین ایندیک، نظریه پرداز آمریکایی، بررسی نمود. وی در بخشی از کتاب خود که نسخه‌ای نسبتا کامل برای براندازی ایران در آن پیچیده است، می‌گوید: برنامه این است که حجاب را از زنان ایرانی بگیریم؛ زیرا زنان بی حجاب، نظام اسلامی ایران را ضایع می‌کنند و علامت مخالفت با رژیم ایران هستند.
زهرا هاشمی نسب- جامعه ایرانی با گذار از دوران سیاه طاغوت و رسیدن به عصر روشن انقلاب اسلامی؛ در حقیقت دو نوع تجربه کاملا متفاوت را درک و لمس نمود؛ تجربهای که به جهت فرهنگی و اجتماعی دو روی متفاوت سکه بود.

روزهای حکومت پهلوی دوم؛ به سبب آنچه که در دوران پهلوی اول اتفاق افتاد و با عنوان تجدد غربی پیریزی و شناخته میشد؛ فساد اجتماعی به شکل شدید و جدی در سطح جامعه گسترده شده بود و قشری که البته تعداد آنها نیز کم نبود و به واسطه سیاست خفقان شاه یا ناگزیر به اعتراض و برخورد قهری بودند یا سکوت کرده و در انزوا فرو میرفتند؛ این پردهنشینی بیش از هرچیز گریبانگیر بانوانی بود که قصد حضور در این جامعه را داشتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل گستردگی افق دید انقلاب در حوزه زن و خانواده و دیدگاه مترقی حضرت امامخمینی(ره) نسبت به این مقوله، حضور زن در جامعه به شکلی بسیار متفاوتتر از آنچه در دوران ستمشاهی تجربه شده بود، اتفاق افتاد؛ حقیقت نظام اسلامی با اتکا به اصل حجاب و عفاف بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل بازدارنده جامعه از منکرات و با درنظرگرفتن شأن زن انقلابی مسلمان، به او؛ به عنوان یک شهروند که دارای حقوق شهروندی تمام و کمال است، هویتی تازه بخشید.

دیدگاه اعتمادساز انقلاب به زن که بر مبنای حجاب و عفاف متکی است، سبب شد تا حتی آنهایی که اعتقاد چندانی به حضور اجتماعی زن در گستره جامعه انقلابی نداشتند در برابر جریان انقلابی حجاب سرتعظیم فرود آورند، هرچند گاهی برخوردهای سلیقهای یا به عبارت بهتر تأویلهای شخصی سبب بروز مشکلاتی در این مسیر میگردید؛ اما کارنامه درخشان انقلاب در این حوزه نشان از حقانیت گفتمان مترقی حجاب در جمهوری اسلامی دارد، امروز به خودیخود حضور زنان ایرانی که به عنوان نماینده کشور ما در حوزههای گوناگون اعم از علم و فناوری، هنر، ورزش و مانند آن در جامعه بینالمللی میدرخشند، بخشی از آیندهنگری انقلاب در حوزه زن، خانواده، حجاب و عفاف را نشان میدهد.

اهمیت این مقوله اما بر دشمنان نیز پوشیده نیست چنانچه همفر که حافظه تاریخ او را بهعنوان جاسوس انگلیسیها در کشورهای اسلامی به خاطر دارد؛ در کتاب خاطراتش اذعان میکند؛ یکی از نقاط قوت و نیرومندی اسلام و از علل پیشرفت مسلمانان، حجاب زنان است که موجب جلوگیری از فساد و روابط نامشروع میگردد و باید برای نیل به اهداف استعمارگرانه، نابودی آن را در سرلوحه اقدامات وزارت مستعمرات انگلیس قرار داد. او همچنین در این باره میگوید: «در مسئله بی حجابی زنان، باید کوشش فوقالعاده به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رهاکردن چادر مشتاق شوند...، همفر در پایان با لحن مخصوص به خود طرح به اندلوسیزهکردن کشورهای اسلامی و ایران اشاره میکند و به نوعی از طرح و ایده صهیونیسم جهانی نسبت به موضوع حجاب و عفاف زنان مسلمان پرده برمیدارد.

جستجوی دلایل آنچه بر سر حجاب آمد، را همچنین میتوان از منظر مارتین ایندیک، نظریه پرداز آمریکایی، بررسی نمود. وی در بخشی از کتاب خود که نسخهای نسبتا کامل برای براندازی ایران در آن پیچیده است، میگوید: برنامه این است که حجاب را از زنان ایرانی بگیریم؛ زیرا زنان بی حجاب، نظام اسلامی ایران را ضایع میکنند و علامت مخالفت با رژیم ایران هستند.

طرح این ایدهها که عموما برگرفته از پروتکلهای 24 گانه الحاقی یهود برای ترسیم چشمانداز این رژیم منحوس است؛ در حقیقت با استفاده از ابزارهای گوناگون مهیا شده، فضای مجازی بخشی از ابزاری است که امروز به بدترین شکل خود و در جریان خیزش نرم در پی اندولسیزهکردن ایران و از بین بردن حیا، عفت و حجاب بوده و درحقیقت این ابزار درحکم موج سومی برای استحاله مفاهیم رفیع انقلاب مانند مفهوم حجاب و عفاف است، تأکید مؤکد رهبر هوشمند انقلاب در استفاده صحیح از این فضاها خود ناظر بر نوعی مقابله با جریان مذکور است؛ بنابراین شناخت تهدیدها و فرصتهای این فضاها برای آن دسته از فعالینی که دغدغهمندانه درصدد حل مشکل حجاب و عفاف در جامعه اسلامی هستند ضرورتی اجتناب‌‌ناپذیر بوده و لزوم توجه به موضوع سوادرسانهای در ترویج و تبلیغ گفتمان حجاب در فضای مجازی بخشی از فرایندی است که میتواند تهدیدهای موجود در این محیطها را کاهش داده و آنها را تبدیل به فرصت نماید و گفتمان مترقی نظام اسلامی را در این حوزه به جهان بدون ایدئولوژی امروز معرفی کند.

*کارشناس امور زنان و خانواده

https://shoma-weekly.ir/LZ5z35