اقتصاد

سوء استفاده از گرانی دلار در بازار لوازم منزل!

وجود بازار گسترده لوازم خانگی در کشورمان موجب شد تا طی سال‌های گذشته دست‌اندرکاران بخش صنعت، سرمایه‌گذاری در تولید این محصولات را در دستور کار قرار دهند.
سید محمد صادق شیرازی- وجود بازار گسترده لوازم خانگی در کشورمان موجب شد تا طی سالهای گذشته دستاندرکاران بخش صنعت، سرمایهگذاری در تولید این محصولات را در دستور کار قرار دهند.

 بر این اساس با سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی خطوط تولید لوازم خانگی با احداث شهرکهای صنعتی در کشور راهاندازی شد و در سالهای نخست آغاز بهکار واحدهای صنعتی، برخی لوازم خانگی ساخت داخل توانستندجایگاهی نسبی در بازار داخلی بهدستآوردند اما روزگار خوش تولیدکنندگان داخلی دیری نپایید، زیرا مثل همیشه موج واردات بر سر آنان بارید و رقیب خارجی با ارز ارزان داخلی به نبرد آنان آمد!  و شرایطی را فراهم کرد که برندهای نسبتاً موفق تولید داخلی لوازم خانگی یکی پس از دیگری از صحنه رقابت خارج شدند و معدود تولیدکنندگان کنونی نیز در تلاش برای ادامه حیات، با ظرفیت 40درصدی به تولید مشغول هستند.

تا اینکه گران شدن دوباره نرخ ارز بهدلیل اعمال برخی محدودیتهای ارزی در سالجاری زمینه را برای احیای دوباره تولید داخلی لوازم خانگی فراهم کرد و اکنون تولیدکنندگان در تلاش هستند که با فعال کردن ظرفیت خالی تولیدات لوازم خانگی ایرانی بتوانند سهم عمدهای از بازار را در اختیار گرفته و اقبال مصرفکنندگان از لوازم خانگی خارجی را دوباره به سمت لوازم خانگی داخلی معطوف کنند.

 اما نوسان نرخ ارز روی دیگر سکه بازار لوازم خانگی را نمایان کرد؛ جایی که با قرار گرفتن این محصولات در اولویت 9 و 10کالایی عملاً واردات لوازم خانگی خارجی با موانع تازهای روبهرو شد و با گرانی بیسابقه این محصولات، بازار لوازم خانگی به صحنه تقابل واردکنندگان و تولیدکنندگان تبدیل شد. در این میان نیز محمدرضا دیانی رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در گفتوگو با ایلنا اعلام کرده است که میزان فروش لوزام خانگی در یک روند نزولی به شدت در حال کاهش است.

 

  چرا قیمت لوازم خانگی بیش از دلار افزایش یافت؟

وی معتقد است: کاهش همزمان تولید و واردات لوازم خانگی باعث افزایش قیمت و در نتیجه کاهش تقاضای این کالاها از سوی مردم شده است. در افزایش قیمت لوازم خانگی علاوه بر عوامل خارجی از جمله تحریمها، عوامل روانی و واسطه گری نیزتأثیر داشته است  به گونهای که قیمت لوازم خانگی، فراتر از افزایش قیمت دلار بالا رفته و در حقیقت
از افزایش نرخ دلار، سوء
استفاده شده است.

وی گفت: شرایط ارزی و مسئله سرمایه در گردش مهمترین چالش واحدهای تولیدی است.

 

   13 برابر شدن تعهدات ال- سی!

همچنین واحدهای تولیدی تا پیش از این با گشایش 10 درصد ال- اسی میتوانستند مواد اولیه وارد کنند، اما هماکنون با 130 درصد ارز مبادلهای باید ال- سی باز کنند که همین امر باعث مشکلات عدیدهای برای آنها شده است. در عین حال بانک مرکزی و بانکهای خصوصی نیز تولیدکنندگان را بلاتکلیف گذاشتهاند و این در حالی است که تاریخ مصرف بسیاری از کالاها و مواد اولیه در گمرکات رو به پایان است.

 

  دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی: با همه این اوصاف دولت دخالت نکند

 حبیبالله انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز اظهار داشته است که ساماندهی قیمتها براساس تقاضای بازار، اثربخشی زیادی در بهبود شرایط فعلی بازار لوازم خانگی خواهد داشت.

به گفته وی بررسیهای این انجمن نشان میدهد اگر قیمتها را آزاد بگذارند، با افزایش رقابت و عرضه، نرخها نیز قطعاً کاهش مییابد و با افزایش تقاضا رونق به بازار لوازم خانگی باز میگردد.

وی میگوید: دو ماه پیش تفاهم نامهای بین سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و انجمن لوازم خانگی ایران امضا شد تا این انجمن درخواست واحدهای صنعتی برای افزایش نرخ را به سازمان حمایت اعلام کند و پس از تأیید نهایی این سازمان نرخهای جدیدابلاغ شوند اما این روند بسیار زمانبر است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی تقاضای افزایش 5 تا 20 درصدی داشتهاند که نوع کالا، تنوع لوازم خانگی، شیوه تولید، شرایط تولید، کمیت و کیفیت بازار دراینباره مورد توجه است و انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام کرده است که تولیدکنندگان برای سودجویی و سود بیشتر، قیمتگذاری نمیکنند و مشکل نقدینگی دارند و به دنبال بازگشت سریع پول و سرمایه به چرخه تولید هستند بنابراین الزاماً همیشه رویکرد افزایشی در قیمتگذاری نخواهند داشت.

وی معتقد است: لوازم خانگی، طیف گستردهای از کالاها را در بر میگیرد و عوامل گوناگون و متنوعی در تعیین قیمت آن نقش دارند. به گفته تولیدکنندگان، اکنون صنعت لوازم خانگی دومین صنعت اشتغالزا در کشور پس از صنایع خودروسازی است.

 اما بررسی وضعیت کارخانههای تولیدکننده لوازم خانگی و میزان ساخت داخل یا مونتاژبودن این محصولات پاشنه آشیل این صنعت است چراکه اکنون سهم مواد اولیه و قطعات وارداتی در تولید لوازم خانگی داخلی بسیار بالاست.

 از سوی دیگر بهنظر میرسد بهرغم پیشرفتهای بهدست آمده در تولید این محصولات هنوز هم تولیدکنندگان داخلی با تکنولوژی روز دنیا در تولید این محصولات فاصله دارند.

در حال حاضرتولیدکننده لوازم خانگی در شرایطی است که برای سودجویی و سود بیشتر قیمت‌گذاری نمی‌کند بلکه برای تأمین نقدینگی تلاش می‌کند.
بنابراین اگر قیمت‌گذاری آزاد باشد، تولیدکننده میزان سودی را بر می‌گزیند که برگشت سرمایه‌اش را تسریع کند. البته براساس تصمیم بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای به لوازم خانگی نیز تعلق می‌گیرد اما هنوز گزارشی درباره اینکه این بخش ارز مبادلاتی گرفته باشد، دریافت نشده است.


https://shoma-weekly.ir/g0n4kV