اندیشه

سه نکته اخلاقی از آیت‌الله جوادی آملی

روح انسان می‌تواند ‏استاد و مربی خوبی باشد، حیف است او را رفتگر جسم کنیم، بگوییم زباله‌ها را جمع ‏کن‎.‎
پرخور هرگز هوشمند نمیشود!

«یکی از بیانات نورانی حضرت امیر این است که: «لَمْ تَجْتَمِعَ الْفِطْنَهُ والْبِطْنَه» ‏یعنی فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمیشود. پُرخور هرگز خردمند نمیشود، ‏چرا؟ برای اینکه تمام تلاش و کوشش روح این است که این غذاها را هضم کند و دیگر ‏فرصت اندیشیدن ندارد. درست مثل آن است که شما یک انسان متخصص دانشمند را ‏رفتگر کوی و برزن کنید که زبالهها را جمع کند.‏ اگر کسی بتواند استاد باشد چرا او را به رفتگری وادار کنیم. روح انسان میتواند ‏استاد و مربی خوبی باشد، حیف است او را رفتگر جسم کنیم، بگوییم زبالهها را جمع ‏کن.»

** با بسمالله شیطان را اسیر کن

به ما گفتهاند هر کاری انجام میدهید بگویید: «بسمالله الرحمن الرحیم.» یعنی هر کاری که میخواهید انجام دهید طوری باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: خدایا به نام تو. این عمل دو دستور به ما میدهد؛ یکی اینکه هر کاری را بدون مطالعه و تفکر و عاقبت سنجی انجام ندهیم و دوم اینکه کاری انتخاب کنیم که بتوانیم بگوییم خدایا به نام تو. چنین کاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مکروه را نمیشود به نام خدا انجام داد. اگر ما این کار را انجام دادیم شیطان در اسارت ما قرار میگیرد.

** آسیبهایی که پخته میکنند

گندم مادامیکه در انبار است قیمت ارزانی دارد، وقتیکه زیر سنگ آسیاب قرار گرفت و فشار دید و آرد شد قیمتش بیشتر میشود. وقتی به تنور رفت و به نان تبدیل شد قیمت آن از قبل گرانتر و غذای آدم میشود. همین فشار باعث کمال گندم است. ما اگر خود را با گناه مسموم نکنیم و در مسیر خدا باشیم هیچ مشکلی پیش نمیآید. اگر هم آسیبی دیدیم این برای پخته شدن و امتحان ماست.

https://shoma-weekly.ir/jWaAbW