اندیشه

سه شرط قرآنی برای پیروزی ملت‌ها

موسى به قوم خود گفت: از خداوند یارى بجویید و صبر و مقاومت کنید، زیرا زمین از آنِ خداوند است که آن را به هر یک از بندگانش که بخواهد به ارث مى‏گذارد و فرجام (نیک) از آنِ پرهیزکاران است
در آیه ۱۲۸ سوره اعراف نقشه و برنامه سه مادهای قرآن را از طریق حضرت موسی(ع) به بنى اسرائیل براى مقابله با تهدیدهاى فرعون، پیشنهاد میکند و شرایط پیروزى به دشمن را در آن تشریح مینماید. به آنها گوشزد میکند که اگر سه برنامه را عملى کنند قطعا به دشمن پیروز خواهند شد.

در آیه ۲۸ سوره اعراف میخوانیم:

«موسى به قوم خود گفت: از خداوند یارى بجویید و صبر و مقاومت کنید، زیرا زمین از آنِ خداوند است که آن را به هر یک از بندگانش که بخواهد به ارث مى‏گذارد و فرجام (نیک) از آنِ پرهیزکاران است.»

چند نکته:

- وارثان حقیقی زمین

امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: «فما کان لله فهو لرسوله و ما کان لرسول الله فهو للامام بعد رسول الله» (تفسیر نور الثقلین) بنا بر این اگر آیه میفرماید: زمین براى خداوند است، یعنى رسول خدا (ص) و امامان علیهم السلام وارثان زمین از سوى خدا هستند.

- سه شرط پیروزی ملتها

در این آیه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است:

- فرمان به استعانت و فرمان صبر

- بشارت به وراثت زمین و بشارت به پایان نیک براى متّقین.

اما برنامه سه مادهای و سه شرط قرآن برای پیروزی ملتها بدین شرح است:

۱- شرط اول در زمینه عقیده: استعانت جستن از خدا

۲- شرط دوم در زمینه اخلاق: صبر و استقامت

۳- شرط سوم در زمینه عمل: تقوى و پرهیزکارى

- استقامت بدون ایمان دوام ندارد

قابل توجه اینکه این سه شرط هر کدام فرع بر دیگرى است. پرهیزکارى بدون استقامت در برابر شهوات و زرق و برق دنیا ممکن نیست. همان طور که صبر و استقامت نیز بدون ایمان به خدا، بقاء و دوام ندارد.

https://shoma-weekly.ir/nJSjZC