شهرستانها

سهم گیلان در عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی چیست؟

ساحل طولانی استان‌های گیلان، مازندران و گرگان در شمال می‌تواند به کارگاه‌های بزرگ استحصال،پرورش و تبدیلآبزیان تبدیل شده و بخش اعظمی از اشتغال را ایجاد کند. فعال‌کردن تعاونی‌های صیادی، به‌کارگیری شرکت‌ها خصوصی و مردم عادی در امر تولید ماهی در قفس و سپس ایجاد صنایع کم هزینه تبدیلی و تهیه فرآورده‌های گوناگون و تأمین نیازهای داخل و صادرات به دیگر کشورها، می‌تواند سهم بسزایی را در اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
حسن کربلائی- مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی خود در جوار مضجع منور امام هشتم(ع) رهنمودهای بسیار سازندهای در زمینههای گوناگون داشتند و به نظر میرسد با توجه به تهدیدات استکبار جهانی، این بار رهبری بزرگوارمان، مطالبات خود را به شکل جدیتر، از دولتمردان داشتند. رهبری عزیز ما که همواره بر تولید داخلی تأکید داشته و دارند، بارها از دولت خواستند به جای امید به دشمنان ایران در قالب برجام، نیم نگاهی به تولیدات داخلی و استفاده از جوانان تحصیلکرده داشته باشند، دولت محترم و در استان ما استاندار و مدیران و دستاندرکاران اقتصادی، باید تمام همت خود را جهت اجراییشدن اقتصاد مقاومتی بهکار گیرند. در گیلان نعمات گوناگون و فراوان خدادادی در اختیار ماست، باید استاندار و تمامی فرمانداران و مدیران استان اتاقهای خود را به اتاق جنگ یا اتاق فرماندهی مقاومت اقتصادی تبدیل کنند و از همگان بخواهند در این میدان بزرگ جهاد، کشور را یاری کنند. استاندار ما باید بتواند از نعمت دریا بهترین بهرهبرداری را داشته و از سرمایهگذاری در بخش پرورش ماهی در قفس حمایت کند.

ساحل طولانی استانهای گیلان، مازندران و گرگان در شمال میتواند به کارگاههای بزرگ استحصال،پرورش و تبدیلآبزیان تبدیل شده و بخش اعظمی از اشتغال را ایجاد کند. فعالکردن تعاونیهای صیادی، بهکارگیری شرکتها خصوصی و مردم عادی در امر تولید ماهی در قفس و سپس ایجاد صنایع کم هزینه تبدیلی و تهیه فرآوردههای گوناگون و تأمین نیازهای داخل و صادرات به دیگر کشورها، میتواند سهم بسزایی را در اقتصاد مقاومتی داشته باشد. در این فعالیتها اصلا به سرمایهگذاریهای عظیم بانکی نیازی نیست و هیچیک از منابع موجود در دریا از بین نمیرود و در هر نقطهای از دریا هم میتوان به این امر مبادرت کرد.

البته پرورش ماهی در بیجارها، حوضچههای کنار خانههای روستایی، استخرهای طبیعی، تدارک استخرهای ساحلی بدون کمترین هزینه در تأمین آب، رهاسازی بچه ماهی در جویها، رودخانهها و آببندها نیز به راحتی مردمان این دیار را خودکفا میکند.

در این میدان عظیم اقتصادی، علاوه بر بخش خصوصی، ادارات و نهادهایی مثل شیلات، کمیته امداد و جهاد کشاورزیو شورا های محلی، میتوانند دررفع بیکاری، ایجاد اشتغال،کاهش تورم،حذف رکود تلاش کنند.

بخش دیگری که میتوان با کمترین سرمایهگذاری،بیشترین بهره را برد، کمک به ایجاد کارگاههای کوچک و صنایع تبدیلی است. با این کار که میتواند با همکاری و همت مردم هر محل صورت پذیرد، تولیدات روستایی هدر نرفته و بهراحتی استحصال، تبدیل، بستهبندی یا نگهداری میشود.

اکنون در منطقه تالش که تولید میوه کیوی فراوان است،بعضی مواقع کشاورزان متضرر شده و زحماتشان هدر میرود. اگر در این مناطق فقط چند سردخانه کوچک باشد، نهتنها این میوه پر خاصیت دور ریخته نمیشد؛ بلکه با ایجاد صنعت تبدیلی محلی میشود که آنها را نگهداری کرده و به شربت و انواع کنسرو تبدیل کرد.

مشابه این نوع حمایتها میتوان در زمینه تولید شیر، میوه، زیتون و ابریشم نیز انجام داد، در گیلان میتوان در زمینه چای، برنج، دام، طیور، میوه، عسل، سبزیجات،گیاهان دارویی، گردشگری،صنایع دستی، قارچ و دهها نمونه دیگر، تولید اشتغال و فعالیت نمود.

در صنایع و شهرکهای صنعتی میلیاردها تومان سرمایه خوابیده و بعضی از آنها با حمایتی اندک فابل بهرهبرداری است.

امید است استاندار گیلان با گرفتن کمک از مردم و سرمایهگذاران ایرانی و محلی و همچنین کارشناسان دانشگاهها و دستگاههای دولتی، مدیریت جهادی را پیشه خود کرده و با کمک و مساعدت نمایندگان موجود و آینده،فقط و فقط به این موضوع مهم بپردازند و ظرف چند ماه اول سال پاسخی مثبت را تقدیم مقام معظم رهبری نمایند.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گیلان

https://shoma-weekly.ir/C23Gw8