اقتصاد

سهم تسهیلات بانکی برای صادرات ۳ درصد است!

بر اساس آمارهای منتشر شده در حدود ۲ و یا ۳ درصد از وام‌های اعطایی نصیب بخش صادرات می‌شود
«صادرات غیر نفتی نیرو محرکه تولید در کشور است و برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی کشور نیازمند توسعه صادرات غیر نفتی هستیم» این بخشی از سخنان معاون ارزی بانک مرکزی است که زمانی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات نیز بوده است. مشکلات در اعطای تسهیلات و حجم کم تامین اعتبار در صادرات کشور باعث شده که آسیبهای قابل توجهی به بنگاههای این بخش وارد شود. سید کمال سید علی، افزایش صادرات غیر نفتی را کمک قابل توجهی به ثبات بازار ارز میداند در ادامه ماحصل گفتگو را میخوانید:

در حال حاضر نحوه اعتبار دهیبانکها به بخش صادرات چگونه است و چه رویکردی باید برای بهبود اعتبار دهی بانکها اتخاذ شود؟

مهمترین موضوع مورد توجه در بخش صادرات کشور این است که سهم بهره مندی از تسهیلات اعطایی نسبت به اثر بخشی آن رقم پایینی است بر اساس آمارهای منتشر شده در حدود ۲ و یا ۳ درصد از وامهای اعطایی نصیب بخش صادرات میشود، این در حالی است که بخش صادرات در بهبود روند تولید و کمک به اقتصاد کشور برای خروج از رکود نقش برجستهای را ایفا میکند. در حقیقت میتوان از صادرات به خصوص صادرات غیر نفتی به عنوان نیرو محرکه تولید در کشور نام برد اما مشکلات در اعطای تسهیلات و حجم کم تامین اعتبار در صادرات کشور با عث شده که اسیبهای قابل توجهی به بنگاههای این بخش وارد شود.

باید به این موضوع توجه داشت که بخش صادرات نقش قابل توجهی در بهبود شاخصهای اقتصادی ایفا میکند به بیان دیگر افزایش صادرات غیر نفتی کمک مهمی به ثبات بخشی به بازار ارزمی کند.

این سیاستها به نظر شما چقدر در چارچوب اقتصاد مقاومتی است؟

بر اساس اقتصاد مقاومتی نیز ارائه تسهیلات به بخش صادرات باید یکی از اولویتهای اصلی اقتصادی کشور باشد زیرا تقویت صادرات غیر نفتی کمک میکند که از یک سو شاخصهای اقتصادی بهبود یابد و از سوی دیگر نیز در صورت افت بهای نفت در آینده اقتصاد کشور دچار لطمه و زیان نخواهد شد. در این بین باید منابع بانک توسعه صادرات که نقش اصلی اعتبار بخشی در صادرات کشور را ایفا میکند تامین شود تا این بانک بتواند اعتبارات لازم را برای سرمایهگذاری بنگاههای صادر کننده مهیا کند.

برای حل مشکل شناسایی افراد ذیصلاح برای ارائه تسهیلات بانکی چه اقدامی انجام دادهاید؟ که مانند سالهای گذشته تسهیلات بانکی برای توسعه صادرات در بخشهای دلالی مصرف نشود؟

در حال حاضر یکی از چالشهای نظام بانکی همین مورد است در سالهای گذشته برخی از بنگاهها به دلایل مختلف نسبت به بازپرداخت بدهیهای خود به سیستم بانکی اهمال کردند. برای برطرف کردن این مشکل میتوان با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مشخصات بنگاهها و توان پاسخگویی وامها را ارزیابی کرد.البته اهلیت این بنگاهها را میتوان با استعلام از آمار سازمان توسعه تجارت نیز مشخص کرد البته باید نرخ سود تسهیلات را نیز متعارف و عادلانه در نظر گرفت تا سرمایه گذاران توان بازپرداخت آن را داشته باشند. باید نرخی در حدود ۶ تا ۷ درصد برای وامهای ارزی در نظر گرفت.

برخی از صادر کنندگان معتقدند که مشکلاتی در خصوص صدور ضمانتنامههای ارزی وجود دارد نحوه دسترسی صادرکنندگان به این نوع ضمانت نامهها چگونه است؟

البته به نظر میرسد که مشکلات ضمانتنامههای ارزی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و صادرکنندگان مشکلی در این بخش ندارند در حال حاضر صادرات به دو شیوه ابزار بانکی و فروش جنس به صورت امانی صورت میگیرد، در خصوص کالاهایی مانند فرش و پسته و سایر اقلام صادراتی معمولا صادرات به صورت فروش امانی بوده و اعتبار اسنادی در این حوزه اختصاص نمییابد اما در بخش پروژههایی که در خارج از کشور صورت میگیرد، نیاز به ضمانتنامههای حسن انجام کار و پیش پرداخت است به نظر میرشد در وضعیت کنونی بانک توسعه صادرات توانایی صدور ضمانت نامههای مذکور را دارد در همین زمینه دولت مصوباتی نیز دارد که بتوان با نرخهای پایین ضمانت نامههای شرکت در مناقصه حسن انجام کار و ضمانت نامههای پیش پرداخت را صادر کرد.

به نظر شما مهمترین مشکل صادرکنندگان در نظام بانکی چیست؟

مشکل اصلی در حال حاضر وامهای معوق برخی از صادرکنندگان است که این موضوع باعث شد که برای دریافت مجدد وام با مشکل روبرو شوند و همچنین بانکها نیز در تامین اعتبار سایر بنگاههای صادر کننده نیز با مشکل مواجه شدهاند. از سوی دیگر روند بازگشت منابع استفاده شده از صندوق ذخیره ارزی برای صادرکنندگان به کندی صورت میگیرد تحریمها علیه اقتصاد کشور در سالهای گذشته نیز بنگاههای صادراتی را در بازپرداخت معوقاتشان با مشکل روبرو کرده است. از سوی دیگر وامهای دریافتی در سالهای گذشته در نرخهای پایین و حدود ۲۰ درصد بوده است حال آنکه با افزایش نرخ سود به سطح ۳۰ درصد تمایل این بنگاهها برای تسویه حساب و بازپرداخت وامها کاهش پیدا کرده است. در این بین گروهی نیز که وام ارزی دریافت کردند به دلیل افزایش نرخ ارز در سال گذشته انتظار دارند بازپرداخت وامها با نرخ معقول و مناسبی صورت گیرد.


https://shoma-weekly.ir/GlNFyl