اقتصاد

سهم تحریم ها از مشکلات اقتصادی کمترین میزان است

در صادرات که باصادرکنندگان صحبت می کنم، از ده سال پیش که تحریم شدیم صادرات ما دو میلیارد بود و بعد از تحریم ها به چهل میلیارد رسیده است. من مطمئن هستم که اگر این تحریم ها ادامه داشته باشد ما همچنان از تحریم فرصت می سازیم و صادرات کشور را به مرز پنجاه الی پنجاه و پنج میلیارد می رسانیم که از وارداتمان فزونی بگیرد. این هدف جهادی را می خواهد که همه ما در حال کوشش برای رسیدن به این هدف هستیم
اسدالله عسگر اولادی هدف از مدیریت جهادی را رسیدن به اقتصاد مقاومتی کارآمد بیان کرد و گفت: جهاد کوشش خاص برای رسیدن به هدف است، هدف ما در این جا اقتصاد مقاومتی است. ما معتقد هستیم به سمت خود کفایی از خودکفایی رفتن است.برای اینکه بتوانیم جهاد و کوششی کنیم باید حتی المقدور نیازمان را از دیگران کم کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه گفت: در شرایط فعلی شرایط اضطرار را داریم، نفت به سختی به فروش می رسد و درآمد ارزی آن طور که می خواهیم نیست در نتیجه باید از ریخت و پاش های ارزی جلوگیری کنیم و در مقابل بیگانگانی که می خواهند از این راه بر ما فشار بیاورند و بر ما سلطه کنند، مقاومت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به بیان تاثیر خودکفایی در جهان پرداخت و گفت: ما باید به سمت خودکفایی از درون خودمان برویم، اگر بتوانیم با سرمایه گذاری های منابع داخلی، نیاز ارزیمان را روز به روز کمتر کنیم نیاز ما به بیگانگان خود به خود کم می شود.

حرکت به سمت خودکفایی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است

عسگر اولادی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی را حرکت به سمت خودکفایی بیان و تصریح کرد: برای رسیدن به خودکفایی، جهاد مدیریتی لازم داریم. وقتی اینها را به هم وصل می کنیم، می بینیم که مدیریت جهادی یک سازمان و یک تشکیلاتی است که بیشتر می توان گفت دولت است و دولت می تواند با برنامه ریزی هایی که گاهی اوقات با کمک مردم است به همراه تلاش و کوشش مردم به سمت این بروند که نیازمان را به خارج از کشور کم کنیم.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم نیاز کشور را در مرز پنجاه درصد یا چهل درصد از خارجی ها کم کنیم ما موفق هستیم، حالا هم می بینیم که با تمام حرف هایی که می شنویم یک توفیق کامل داریم. سال گذشته توانستیم با همین مقاومت هایی که کردیم ۱۴۵ میلیارد با خارج مبادله داشته باشیم و امسال باید در برنامه مان ۱۶۰ میلیارد را پیش ببریم. بایستی برای این ۱۶۰ میلیارد مبادله نیاز به خارج نداشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین توصیه هایی در رابطه با رسیدن به خودکفایی مطرح و عنوان کرد: سفرهای غیرضروری را کم کنید، مصرف ارز غیر ضروری را کم کنید و آنجا که لازم است مسافرت برویم، آنجا که لازم است ارز را هزینه کنیم. سرمایه گذاری ها را به داخل کشور بیاوریم. تا آنجا که می توانیم خودمان سرمایه گذاری کنیم به سمت بیگانگان نرویم. آنچه که ضرورت بود با کشورهای همسایه دوست استفاده کنیم. الان ۷۰ درصد مبادلات ما با همسایه هایمان است و اکثر همسایه هایمان با ما دوست هستند و وضع ما را در منطقه درک می کنند.

پور ابراهیمی با اشاره به تجربیاتی که در رابطه با مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس کشور داشته است، متذکر شد: به خوبی به خاطر داریم و آن تجربه این بود که مجموعه ای از اقدامات فراتر از تکالیف و یا دستورالعمل ها و اطلاعیه هایی که برای یک دستگاه مشخص و مسئول مشخص تعین می شد در دستور کار قرار می گرفت.

وی افزود: یعنی مسیر حرکت به نحوی تعریف می شد که آنچه را که از آن انتظار بود انجام می شد و آن چیزی که در بحث اقتصادی امروز، ما نیاز داریم این است که بتوانیم با یک رویکرد مجاهدگونه با ادبیات فراتر از یک حرکت عادی به سمت رسیدن به شاخصه های تولید حرکت کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تلاش و مجاهدت همه آحاد جامعه را برای رسیدن به توسعه ضروری دانست و افزود: خیلی از کشورها تجربه میانبرهای اقتصادی را داشته اند. یعنی به واسطه تلاش و مجاهدتی که در داخل کشور انجام دادند چه نخبگان علمی و چه مدیران اجرایی و خیلی از فعالان مدیریت اجرایی آنها توانسته اند به جایی برسند که نتیجه آن رسیدن به شاخص های توسعه است.

وی با اظهار به اینکه با حرکت عادی نمی شود توسعه اقتصادی کشوررا رقم زد، یادآور شد: ما هم عقب ماندگی هایی به واسطه دوران قبل از انقلاب داریم، هم در دوران جنگ آسیب دیده ایم و امروز هم به واسطه تحریم ها و شرایط خاصی که در عرصه اقتصادی شاهد هستیم مورد تهاجم دشمن قرار گرفتیم؛ پس نمی شود با یک رویکرد عادی و با یک برنامه معمولی تحقق در عرصه اقتصادی را پیگیری کرد.

ابراهیمی پور با تشریع رویکرد جهادی در اقتصاد کشور بیان داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره شده است که همه مدیران ارشد اقتصادی و اجرایی کشور اعم از مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه مدیران در سطوح مختلف در یک فضایی حرکت کنند که اگر تکالیف آنها به صورت عادی تحقق اهداف را در یک دوره زمانی مشخصی طی می کند این دوره زمانی باید به کوتاه ترین حالت باشد و یا اگر می خواهند طرحی تحقق پیدا کند به مهمترین و بهترین اهداف منتهی شود.

وی خاطر نشان کرد: در دوران جنگ فرماندهان نظامی ما با کمترین امکانات بیشترین نتایج را در دوران دفاع مقدس می گرفتند به واسطه آن روحیه ومجاهدتی که در خودشان ایجاد کرده بودند و تلاش و پشتکاری که در تحقق اهداف دفاع مقدس در دوران جنگ به دنبالش بودند، بوده است.

نایب رئییس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، اقتصاد دانش بنیان را یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت:. اقتصاد دانش بنیان بحث کاملا علمی و تخصصی را در این حوزه به خودش می طلبد و می تواند در رسیدن به شاخص توسعه موثر باشد برای اینکه بتوانیم در اقتصاد کشور خلق ثروت کنیم.

تحریم‌ها باعث خودکفایی بیشتر شده

عسگر اولادی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث خودکفایی بیشتر شده است، مدعی شد: این پیام را به غرب می دهم که ده سال ما را تحریم کردید و به ما فشار آوردید و نتیجه ای نگرفتید، این بد اخلاقی ها را کم کنید ما که دست دوستی دراز کرده ایم و می گوییم که حق ما را بدهید. آنها باید بفهمند و بشناسند و بدانند که ما بزرگترین قدرت منطقه هستیم. وقتی چنین چیزی هست نتیجه این کارها این است که ما خودکفاتر می شویم.

وی ادامه داد: در صادرات که باصادرکنندگان صحبت می کنم، از ده سال پیش که تحریم شدیم صادرات ما دو میلیارد بود و بعد از تحریم ها به چهل میلیارد رسیده است. من مطمئن هستم که اگر این تحریم ها ادامه داشته باشد ما همچنان از تحریم فرصت می سازیم و صادرات کشور را به مرز پنجاه الی پنجاه و پنج میلیارد می رسانیم که از وارداتمان فزونی بگیرد. این هدف جهادی را می خواهد که همه ما در حال کوشش برای رسیدن به این هدف هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه نمی توان همه کالاها را در داخل تولید کرد، افزود: ما باید نیازهایمان را به گونه ای تنظیم کنیم که با آنچه که ارز دراختیار داریم بیشتراز آن نیاز، بدهکار شدن به خارجی را نداشته باشیم، این یعنی خودکفایی. به جای کالای مصرفی، مواد اولیه بیاوریم و در کشورمان تولید کنیم و به جای سفر رفتن به صحنه های بین المللی و هزینه های بی مورد، این هزینه ها را در داخل کشور صرف کنیم. کشور را با هزینه هایی که می توانیم کنیم، بسازیم.

وی در ادامه اظهار داشت: به جای اینکه من نوعی بروم یک تفریحگاه در کشور خارجی بخرم، یک تفریحگاه در کشورم درست کنم و سرمایه را در داخل کشور مصرف کنم. الان ما مقداری پول در اختیار داریم این نقدینگی را باید به سمت تولید هدایت کنیم در این صورت نمی رویم هر کالای ساخته شده و بنجلی را از هر کشور بیگانه بیاوریم. بهتر است خودمان این را تولید کنیم و مازادش را صادر کنیم آن وقت این خودکفایی و مازاد ارزی می شود.

مازاد ارزی سبب طلبکاری می شود

عسگر اولادی بدهکار بودن یک کشور را سبب در سلطه قرار گرفتن آن بیان و تصریح کرد:اگر ما بتوانیم مازاد ارزی پیدا کنیم، آن وقت ما از کشور بیگانه طلبکار می شویم نه بدهکار. باید سعی کنیم به هیچ کشور بیگانه ای بدهکار نباشیم تا سلطه او را نپذیریم و بتوانیم حرف های خودمان را در صحنه های بین الملی با قدرت بزنیم ما در این راه داریم کوشش می کنیم.

وی با اشاره به این که همه کارآفرینان کشور، هدف مشخصی در راستای خودکفایی و اقتصاد مقاومتی دنبال می کنند به بیان این هدف پرداخت و گفت: با خودکفایی تولیدی، سرمایه گذاری داخلی بتوانیم به جای آوردن کالاهای مصرفی به کشور، کالاها را در اینجا تولید کنیم و مواد اولیه و ماشین آلات و تکنولوژی بیاوریم. ما از نظر علمی خیلی پیشرفته ایم اگر بتوانیم صنعتمان را به سمت دانش بنیان هدایت کنیم بسیاری از تکنولوژی جدید را می توانیم خودمان ایجاد کینم.

پور ابراهیمی با اشاره به سهم تحریم ها و تاثیر آن در اقتصاد کشور در عین حال آن را عامل اصلی مشکلات اقتصادی ندانست و متذکر شد: بخشی از مسائل و مشکلاتی که امروز در کشور داریم قطعا تاثیرش از تحریم ها است و نمی توانیم تحریم ها را در اقتصاد کشور بی تاثیر بدانیم. نفی این قضیه منطقی نیست، اما اینکه سهم عمده را در عدم رسیدن به تحقق شاخص های اقتصادی ناشی از تحریم ها ببینیم این وجود ندارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی سوء مدیریت را بزرگترین چالش در اقتصاد برشمرد و اظهار داشت: مدیریت، سهم عمده ای را در اقتصاد کشور ایفا می کند. یعنی اگر ضعف مدیریت ها را اصلاح کنیم قطعا می توانیم بر بخشی که متاثر از تحریم ها است، فائق بیاییم و حداکثر بیست الی سی درصد از مشکلات را به تحریم ها ربط دهیم که اگر در مدیریت درست اقدام کنیم این بیست یا سی درصد هم درست خواهد شد.

نایب رئییس دوم کمیسیون اقتصادی به مزایا و آثار تلاش جهادی در دوران دفاع مقدس، پرداخت و افزود: ما در دوران دفاع مقدس کمترین امکانات را در مواجهه با دشمن داشتیم، تحریم تجهیزات نظامی بودیم و هیچ گونه تجهیزات نظامی به ما نمی دادند حتی سیم خاردار را هم وارد می کردیم. کشوری که با این تحریم مواجه شد روی پای خودش ایستاد، تلاش جهادگونه را در دستور کار خودش قرار داد و منجر به این شد که نه تنها یک وجب از خاک کشور ندهیم که به رتبه اول اقتدار نظامی در منطقه تبدیل شده ایم و امروز می بینیم که آمریکایی ها در سال های اخیر از گزینه جنگ با ما صحبت نمی کنند چون اقتدار جمهوری اسلامی برایشان اثبات شده است.

وی ادامه داد: در عرصعه اقتصادی هم اگرچه ما دچار مشکلاتی از سوی تحریم ها شدیم اما سهم تحریم ها کمترین میزان از شرایط اقتصادی کشور ما است که می تواند با یک مدیریت جامع در عرصه اقتصادی کاملا جبران شود و آن ضعف ها به یک نقطه قوت تبدیل شود.

پور ابراهیمی به بحران اخیر نفت در کشور اشاره کرد و اتکای دولت به منابع غیر نفتی در تحقق اقتصاد مقاومتی لازم بیان کرد و گفت: اگر امروز دشمن در حوزه نفت سرمایه گذاری می کند چه در حوزه قیمت و چه در حوزه کمی، دچار چالش نشویم، این نقطه ضعفمان یعنی اتکا به رویکرد منابع دولت را نشان می دهد. اتکای دولت به خارج از مجموعه منابع نفتی می تواند بزرگترین اثر را در رویکرد رسیدن و یا تحقق در اقتصاد مقاومتی برای ما ایجاد کند.

عسگر اولادی با اظهار به اینکه نود درصد واردات را صادر می کنیم، تاکید کرد: الان وابستگی ما به نفت پنجاه درصد است و اگر این مقدار به بیست درصد کاهش دهیم موفق هستیم. ما فرض می کنیم که این تحریم نفتی شش ماه آینده هم ادامه داشته باشد باید کوشش کنیم که اصلا به نفت نیاز نداشته باشیم و در واردات نیازها را از محل صادرات جبران کنیم و درآمد های داخلی را هم از مالیات ها و عوارض جبران کنیم، این همان کوششی است که به دنبالش می رویم و این مدیریت می خواهد که این مدیریت را داریم انجام می دهیم.

پور ابراهیمی تعریف اولویت های ارزی در کشور را ضروری دانست و گفت: کشوری که با کسری منابع ارزی روبه رو هست حتما باید در این خصوص تصمیمات متفاوت بگیرد تا زمانی که رسیدن به منابع ارزی برایش سهل تر و روان تر است. حجم منابع ورودی ارز کاهش پیدا کرده است. وقتی با شرایطی روبرو می شویم که میزان منابع مصارفمان با عدم تعدل روبرو شده و از طرف دیگر بخشی از منابع ما به دلیل تحریم بانک مرکزی امکان ورودش به اقتصاد کشور نیست قطعا باید اولویت های ارزی را در کشور تعریف کنیم.

وی در ادامه تذکر داد: اولویت های ارزی بعضی وقت ها مدنظر قرار نمی گیرد، بارها در گزارش آمده بود که ما در زمانی که به شدت نیازمند این هستیم که منابع ارزیمان را برای موضوعات مهم و با اولویت در نظر بگیریم، برای کالاهای لوکسی در نظر می گیریم که خروجی آن فقط تعداد محدودی از جامعه است و این از بین بردن منابع ارزی کشور است.

نماینده مردم کرمان خرید کالاهای اساس را از اولویت های خروج ارز در کشور بیان و تاکید کرد: باید اولویت هایمان برای خروج ارز در کشور را به انچه که نیاز داریم، منوط کنیم. اولویت های ما الان تولید در کشور و خرید تجهیزات سرمایه گذاری است. اولویت های ما در حوزه اقتصادی کشور منوط می شود به کالاهای اساسی همانند دارو و امثال اینها.

در ادامه روح الله بیگی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شعار رهبر در سال ۹۳ «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: اگر از ابتدای انقلاب پیروزی ها وشکوفایی هایی داشتیم در سایه مدیریت جهادی هم ملت و هم مسئولین محترم بود. مدیریت جهادی فقط به مدیران مربوط نیست و متعلق به همه مردم است.

وی با ذکر اینکه منابع کشور فقط منابع نفتی نیستند اظهار کرد: ما منابع بسیار ارزشمندی در دل خاک داریم. اگر چنانچه منابع خدادادی و منابع استعدادهای انسانی خودمان و منابع استعداد ها و ظرفیت های کشور را در همه شاخه ها و شاخص ها در نظر بگیریم، طبیعتا با مدیریت مدبرانه حتما نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی گام های مفیدی را بر خواهیم داشت.

رفع بیکاری نسل جوان مدیریت جهادی است

عسگر اولادی رفع بیکاری را یکی از چالش های اصلی عنوان کرد و افزود: بیکاری نسل جوان اذیتمان می کند، یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد که مدیریت جهادی هم است باید نرخ بیکاری را پایین بیاورد. حتی المقدور باید بتوانیم به هر شکلی که شده تعدادی زیادی از جوانانمان که الان در کنار پارک ها، کتابخانه ها و یا دانشگاه ها هستند به شغل وادار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازارهای مبدا تولیدات ما محدود و در همسایگی ایران هستند، پاسخ داد: الان دو سال است که به سمت بازارهای جدید حرکت کردیم و توانسته ایم در آمریکای لاتین بازارهای خوبی را برای کالاهای تولیدی ایجاد کنیم و قسمتی از نیازهایمان را در آنجا تامین کنیم. خاور دور هم همین طور.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: ما با عراق، ترکیه، امارات، روسیه و چین مبادله داریم و در کشورهای دوست هیچ مشکلی نداریم، در کشورهای آفریقای شمالی، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین، کارائیب دست دوستی دراز کردیم و آنها هم پذیرفته اند و برنامه های تازه ای برای آنها و خودمان تنظیم کرده ایم تا از همسایه ها به کشورهای دورتر و دوست صادرات کنیم.

بیگی با اشاره به اینکه دولت باید دست بخش خصوص را بگیرد، متذکر شدبا حمایت دولت از بخش خصوصیمی توانیم با تولید بیشتر صادرات داشته باشیم.

وی یادآور شد: در دیگر کشورها دولت ها به دنبال سرمایه گذار می روند ولی در اینجا سرمایه گذار آمده و سرمایه خودش را صرف تاسیس کارخانه کرده و با یک چک برگشتی و معوقه بانکی زمین گیر شده و شاید با حداقل سرمایه در گردش بتواند کار خودش را بچرخاند. بانک ها وام و تحصیلات را به افرادی دادند که در غیر محل خودش مصرف کردند.

اسدالله عسگر اولادی تقویت وزارت کشاورزی را راهکاری برای رفع بیکاری معرفی کرد و افزود: وقتی وزارت کشاورزی را تقویت کنیم تولیدمان را بالا می رود، منابع معدنی سرشاری داریم باید با سرمایه گذاری داخلی یا تکنولوژی خارجی یا هردو بتوانیم جوان هایمان رابه کار وادار کنیم و این منابع را در اختیار بگیریم و تولید را برای صادرات را تقویت کنیم.

بیگی با اظهار به اینکه در عرصه اقتصاد مدیریت جهادی باید از بانک ها شروع شود، تصریح کرد: باید بانکها شروع کننده اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی باشند. در حال حاضر بانک ها تبدیل به موسسات نزول خواری شده اند و رقابت بی مورد غیر شرعی ربوی را پیش گرفته اند و دنبال برج سازی و رقابت بی مورد غیر شرعی سود کلان و درصد بیشتر و دیرکرد و جرایم هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان راهکارهایی برای داشتن مدیریت صحیح، گفت: یک قسمتی از مدیریت باید به سمت صرفه جویی برود، ما در موسسات دولتی باید صرفه جویی را یکی از اهداف قرار دهیم. سفرهای بی جا را که ارزبر است کم کنیم، پولمان را در داخل کشور هزینه کنیم و دولت باید کار فرهنگی در این زمینه کند. یارانه ها نباید به افرادی که نیاز ندارند داده شود چرا که قسمتی از کسری دولت در این زمینه است.

وی تصریح کرد: صرفه جویی، سرمایه گذاری برای تولید و رفع بیکاری و کمک به کشاورزی برای خودکفایی کالاهای اساسی جزو راهکارهای مدیریت جهادی است. ما نباید گندم و برنج را از خارج وارد کنیم باید وزارت کشارزی را کمک کنیم کشاورزان سراسر کشور را بیکار نکنیم که به حاشیه شهرهای بزرگ بیایند و این آن آفتی است که ما در آینده نگاه می کنیم اینها برنامه ریزی جهادی است و مدیریت آن بر عهده دولت است.

اتوبان کمترین هزینه ارزی خارجی را دارد

عسگر اولادی با بیان اینکه اتوبان کمترین هزینه ارزی خارجی را دارد، تاکید کرد: ما باید اطراف کشورمان را اتوبان بسازیم جوانها یمان را به بیابان ها بکشیم و به کار واردار کنیم و این کمترین ارز را بر می دارد و بعد زیربنای پنجاه ساله برای کشورمان می شود. الان راه آهن ما ناقص است و خط ریل ما کامل نیست و برنامه ریزی کامل ندارد در برنامه ششم باید این کارها را انجام دهیم این همان جهادی است که باید انجام دهیم و این جهاد مدیریت می خواهد این مدیریت باعث می شود که ما به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ، با اظهار به اینکه تغییر دولت ها نباید در برنامه های کلان کشور تاثیرگذار باشد، یادآور شد: گزارش های غیر واقعی و بعضا بدون هدف برنامه ریزی کردن متاسفانه کشور ما را با چالش مواجهه می کند و بعضا با تعویض دولت ها این بی برنامگی را می بینیم. تغییر دولتها دیگر نباید باعث تغییر برنامه ها و اهداف و برنامه کلان کشور باشد که کل بدنه کشور را بهم بزند.

وی در خاتمه گفت: همگان باید دست به دست بدهند با برنامه واقعی و هدفمند با افق چندین ساله به دور از سیاسی کاری و صادق بودن با مردم در جهت خدمات به مردم از همه افکار استفاده کنند تا اگر هدف، تقویت بنیه های اقتصادی و علمی و کشاورزی و دیگر شاخه ها باشد با مشکل مواجه نشویم. اگر مشکل داریم با عینک سیاسی کاری نگاه می کنیم و در عالم افراط و تفریط هستیم و از هدف دور می شویم.

https://shoma-weekly.ir/Iywjup