شهرستانها

سهل اندیشان

ساده‌اندیشی است اگر گمان کنیم آنها حرفشان با عملشان یکی است و تا آخر بر عهد و پیمان می‌مانند. بنابراین راه حل اصلی مشکلات امروز کشور ما در این پیچ بزرگ تاریخ، اتکال به لطف و عنایت خداوند و استعانت جستن از او، تبعیت از ولایت و رهبری انقلاب، توجه به نقش مردم در اداره کشور، استفاده از ظرفیت‌ها، استعدادها و داشته‌های خودی و البته هوشیاری، بیداری و بصیرت کامل می‌باشد.
محمد حسین آلاله- مقام معظم رهبری در دیداری که با فرماندهان نیروی دریایی سپاه داشتند در جریان موضوع مذاکره و برجام از واژه «بی خیالان و سهل اندیشان» استفاده کردند. بهراستی بیخیالان و بدتر از آن سهلاندیشان جامعه کداماند و چرا در این مقطع از تاریخ انقلاب، مقام معظم رهبری آنها را مورد نکوهش قرار دادند. در پاسخ اجمالی به این پرسش میتوان گفت:

1- سهلاندیشان همان سادهاندیشان و بعضا سادهلوحان سیاسی جامعه هستند که از بصیرت و درایت لازم و کافی برای درک و فهم مسائل پیچیده و شاید حتی ساده سیاسی و اجتماعی بی بهرهاند. قدرت تجزیه و تحلیل صحیح مسائل را ندارند، سطحی نگرند و بینشی ضعیف دارند و عمق تحولات پیش رو را نیز بهخوبی نمیبینند و البته در تاریخ معاصر این دسته از افراد صدمات زیادی را به حوزههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه وارد نمودهاند.

2- سهلاندیشان همانها هستند که سخت مفتون غرباند و از فرهنگ خود بیگانه شده و نسخه و راه علاج را در غربیشدن میدانند و همچون آن روشنفکرنمای غربزده عصر مشروطه معتقدند برای پیشرفت کشور باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شد.

3- سهلاندیشان همانها هستند که در صحنه جهان امروز آمریکا را یگانه کدخدای جهان میدانند و گمان میکنند که گره همه مشکلات کشور تنها به دست آنها و با دستدادن به آنها حل میشود.

4- سهلاندیشان همان راحت طلبان و عافیت جویانی هستند که بعضی شان توسعه و پیشرفت میخواهند؛ اما طاقت و تحمل و رنج و سختی برای رسیدن به آن را ندارند، همه چیز را حاضر و آماده میخواهند و بعضی هم حاضرند برای رسیدن به اندک پیشرفتی، در برابر دشمنان سر خم کنند و باج دهند. پیشرفت همراه با عزت را نمیخواهند و اساسا اعتقادی به فرهنگ استقامت و مقاومت و ایثار ندارند.

5- سهلاندیشان در تاریخ همانهایی هستند که یا در فتنهها سهیماند یا اگر نباشند در غبار فتنه راه را گم میکنند، آنان که یا اصحاب جمل شدند و از مسیر برگشتند یا با قرآن سرنیزهکردن معاویه فریب خوردند و از خوارج شدند یا همچون اشعری در برابر عمروعاص دچار سادهاندیشی گشتند و قافیه را باختند.

6- سهلاندیشان امروز همانند آنهایی هستند که در صحنه کربلا نیز دچار اشتباه در محاسبات خود شدند، یزید را دیدند و حسین را ندیدند، با رای و کلام ناصواب خلیفه، حسین(ع) را خارجی خواندند و بر او شوریدند و در پایان نیز فریب یزید و فرزندان زیاد و سعد را خوردند تا اینکه حادثه عاشورا رقم خورد.

7- سهلاندیشان همانهایی هستند که در مشروطه نیز فریب انگلیس را خوردند و مشروطه را ناکام گذاشتند و مشروعه خواهان را بر سر دار بردند. چه امتیازها که به بیگانگان ندادند و چه قراردادها و توافقها که در پیش چشم ملت به نفع روس و انگلیس امضاء نکردند و امروز هم برخی، توطئهها و نقشههای دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را میبینند؛ اما با تحلیل غلط، توطئههای آشکار و پنهان دشمنان را توهم توطئه معنا و تفسیر میکنند.

8- سهلاندیشان همان زودباوران تاریخ هستند که یادشان رفته آمریکا همان کشوری است که سفارتخانه خود را در ایران به لانه جاسوسی تبدیل کرده بود و از درون همین لانه سعی داشت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را براندازد؛ اما تسخیر این لانه نیات شوم آمریکا را افشا نمود، اینقدر موضوع مهم بود.

9- سهلاندیشان همانهایی هستند که خفقان و بیعدالتی و تبعیضنژادی را در جهان و در خود آمریکا میبینند؛ اما باز هم فریب شعار فریبکارانهشان را میخورند.

10- سهلاندیشان آنها هستند که امروز دلخوشاند به اینکه از مسیر برجام، خود به یک فرجام برسند. با خوشباوری فکر میکنند که آمریکا و هم پیمانانش همه تحریمها را بهزودی برمیدارند یا اینکه با سادهاندیشی در اصول اقتصاد بر این باورند که با رفع تحریمها یک شبه مشکلات اقتصادی ایران حل میشود.

سادهاندیشی است اگر گمان کنیم آنها حرفشان با عملشان یکی است و تا آخر بر عهد و پیمان میمانند. بنابراین راه حل اصلی مشکلات امروز کشور ما در این پیچ بزرگ تاریخ، اتکال به لطف و عنایت خداوند و استعانت جستن از او، تبعیت از ولایت و رهبری انقلاب، توجه به نقش مردم در اداره کشور، استفاده از ظرفیتها، استعدادها و داشتههای خودی و البته هوشیاری، بیداری و بصیرت کامل میباشد.

* قائم مقام دبیر خوزستان

https://shoma-weekly.ir/dFdw8c