زنان

سلسله مباحث مطالعاتی زنان و خانواده

در بحث حجاب این فردگرایی مشاهده می‌شود و در این گفتمان بدون توجه به مناسبات دیگر نمی‌توان حجاب را تعدیل کرد. در مقابل فردگرایی گفتمان خانواده محوری وجود دارد و در این تعریف خانواده و ارزشهای موجود در آن برای ما اعتبار می‌یابد.

استاد محمدرضا زیبایی نژاد در جمع خواهران حزب موتلفه اسلامی در سمینار مطالعات زنان و خانواده با تشریح مبحث حجاب و بحث‌های پیرامون آن اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در جامعه امروز شکل گرفته است فراغت در جوامع جدید سهم خود را بیشتر کرده به عبارتی با صنعتی شدن جوامع این مسئله بیشتر شده است. در این بین شادکامی فردی نقش بسزایی دارد.  در بحث حجاب نیز این فردگرایی مشاهده می‌شود و در این گفتمان بدون توجه به مناسبات دیگر نمی‌توان حجاب را تعدیل کرد. در مقابل فردگرایی گفتمان خانواده محوری وجود دارد و در این تعریف خانواده و ارزشهای موجود در آن برای ما اعتبار می‌یابد.
رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان قم با اشاره به پیوندهای اجتماعی و نقش اسلام خاطرنشان کرد: برای شناخت پیوندهای اجتماعی باید حساسیت‌های جامعه را در نظر گرفت چنانچه در شهرهای مدرن همبستگی اجتماعی کم است و در بحث حجاب و عفاف ما می‌بایست از روانشناسی اجتماعی کمک بگیریم در نگاه اسلامی فرد حائز اهمیت است اما این فرد تنها از جهت مادی اهمیت ندارد به عبارت دیگر مصلحت فرد در اسلام مورد توجه است و خانواده بهترین بستر رشد برای فردی است که آن فرد به خدا منتهی می‌شود.
زیبایی نژاد با بیان اقسام دیگر فردگرایی گفت: نوعی از فردگرایی، فردگرایی لیبرال است در این مدل جامعه نیاز به امر به معروف ندارد و در حقیقت به دلیل عدم حساسیت جامعه نیازی به امر و نهی وجود ندارد و این درست بر خلاف جامعه اسلامی و آراء و دیدگاههای این جامعه نسبت به مصلحت فرد برای رسیدن به کمال است.
وی ضمن اشاره به نظریه گفتمان افزود: در گفتمان مطالعات فرهنگی و جامع‌شناسی که به تعبیری یک شبکه معنایی است نظریه‌ای به نام نظریه گفتمان مطرح می‌شود. در یک شبکه معنایی مفاهیم اصلی وجود دارد که این مفاهیم می‌بایست چفت‌بندی شده و به این امر توجه شود که این شبکه چه اندازه خود را می‌گستراند و به این نحو ما در ذیل آن به تحلیل و پژوهش بپردازیم. در گفتمان فردگرایی که محور اصلی فرد است آزادی که مفهومی مرتبط با این مهم است به گونه‌ای معنا می‌شد و که خود را بر فردگرایی اشراف می‌کند. در این تعبیر بسیاری از مناسبات اجتماعی با مفهوم فرد معضل‌بندی می‌شود اکنون در جامعه ما شبکه مفهومی فردگرایی مسلط می‌شود و ما هم در جامعه خودمان به این مفهوم دامن می‌زنیم و حجاب نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: در بحث حجاب اگر آموزش مبتنی بر مباحث تربیتی باشد قطعاً تأثیرگذارتر خواهد بود. در این بین آسیب شناسی تبلیغات نیز اهمیت دارد. تبلیغات باید در همه موقعیت‌های زندگی جاری شود. بهترین نوع تبلیغ در فضای مجازی و مهمترین آن خانواده است اگر والدین روابط خود را با فرزندان تقویت کنند تبلیغات مثبت در خصوص حجاب صورت می‌گیرد زیرا رفتار والدین در حکم سرمشقی برای فرزندان است.
همچنین نهادهای رسمی و دولتی در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به عنوان مثال مردم نگاهشان به صدا و سیما به عنوان یک رسانه دولتی است تربیت دینی بر اساس یک سری مرزها صورت می‌گیرد که این مرزها اکنون درهم ریخته شده است و با توجه به دین و تربیت دینی می‌توان این مشکل را برطرف ساخت.
زهرا امین مجد دیگر سخنران این سمینار نیز در خصوص مدل سبک زندگی اینگونه اظهار داشت: سبک زندگی ناشی از نظام معنایی است که در ذهن ما شکل گرفته است در نظام‌های دینی این امر مبتنی بر خداوند است و در نظام‌های لیبرال و اومانیسم ناشی از تحقیر طبیعت در مقابل انسان است.
در ادبیات امروز جامعه‌شناسی از سبک مصرف افراد می‌توان بر نظام فکری آنها پی برد زیرا مصرف کالاهای فرهنگی در سطح زندگی مؤثر است.
عضو دفتر مطالعات و تحقیقات قم با بیان ویژگی‌های ذاتی رسانه تصویری اشاره کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در فلسفه رسانه مطرح است تأثیر آن بر مبنای گذاره‌های دینی است. در سالهای اخیر نظام سلطه متوجه عدم کارآیی فضای پورنو برای ایران شد زیرا در ایران حیا که سرمنشأش خداوند است وجود دارد و دقیقاً از سال 88 هجمه ماهواره بر ایران زیاد شد و به این وسیله تأثیرات سوء بسیاری را بر خانواده‌ها گذاشت.


https://shoma-weekly.ir/K73qe9