اقتصاد

سر تولید هنوز هم بی‌کلاه است

حال با گذشت نزدیک به پنج ماه از اجرای فاز دوم اهدفمندی از سوی دولت یازدهم هنوز هیچ خبری از پرداخت سهم تولید نیست و جالب آنکه وزیر صنعت ومعدن و تجارت در آخرین اظهار نظر خود اگرچه از حمایت بانک‌ها از بخش تولید سخن گفت و بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه صحه گذاشت ولی گذشتن از وضعیت دشوار رکود کنونی را به سعه صدر و همکاری بخش تولید با مردم حواله داد! و هیچ سخنی از پرداخت سهم تولید به زبان نیاورد.
نزدیک به پنج ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها میگذرد فازی که بنا به گفته مسئولان در روزهای نخست اجرایش قرار بود بخش تولید در سایه افزایش قیمتهای حاملهای انرژی سهمی را به صورت بلاعوض و یا با تسهیلات و وامهای کم بهره و مدیریت شده دریافت کند، سهمی که دولت دهم از پرداخت آن به لطایف الحیلی شانه خالی کرد و تولید کنندگان کشور را در برزخ رکود و تورم ۵۰ درصدی تنها گذاشت.

حال با گذشت نزدیک به پنج ماه از اجرای فاز دوم این قانون از سوی دولت یازدهم هنوز هیچ خبری از پرداخت سهم تولید نیست و جالب آنکه وزیر صنعت ومعدن و تجارت در آخرین اظهار نظر خود اگرچه از حمایت بانکها از بخش تولید سخن گفت و بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه صحه گذاشت ولی گذشتن از وضعیت دشوار رکود کنونی را به سعه صدر و همکاری بخش تولید با مردم حواله داد! و هیچ سخنی از پرداخت سهم تولید به زبان نیاورد.

محمد رضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته در سفر به مازندران با بیان اینکه بانکها با تغییر مسیر در خدمت تولید و صنعت قرار بگیرند، گفت: مشکلات به ارث رسیده از دولتهای پیشین یک روزه حل نمیشود. اکنون کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی را در خرید مواد اولیه دچار چالش کرده است. ولی صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی باید با درایت و مشارکت دادن مردم چالشهای سر راه خود را از بین ببرند!

در این رابطه رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز در گفتگو با «شما» از منتفی شدن پرداخت یارانه نقدی به بخش تولید خبرداد وگفت: احتمالا ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان به تولیدکنندگان ارائه خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه در قانون هدفمندسازی یارانهها باید بخشی از وجوه حاصل از اجرای این قانون بهصورت بلاعوض یا در قالب تسهیلات و وجوه اداره شده در اختیار بخش تولید قرار میگرفت، اظهارداشت: متأسفانه دولت در فاز اول بلکه در فاز دوم هم نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و به دلیل عدم تحقق سقف درآمدی دولت و اختصاص بخشی از منابع به بخش تولید ارائه سهم تولید از قانون بودجه غیرممکن است. بنابراین با در نظر گرفتن این نکته که امکان پرداخت یارانه نقدی به بخش تولید وجود ندارد، احتمالاً ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان به تولیدکنندگان ارائه خواهد شد.

در این میان مهرداد بذرپارش نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گفتگوی خود با رسانهها از عدم پرداخت یارانه بخش تولید انتقاد کرد و گفت: مگر یکی از انتقادات به دولت قبل این نبود که چرا سهم تولید پرداخت نشد. الان ماه ششم سال شروع شد یعنی کم کم نیمه سال میرسد. در این مدت ریالی از سهم تولید حاصل از درآمد هدفمندی به بخش تولید پرداخت نشد. همین خرده و انتقاد به گذشته گرفته میشد. در واقع قیمت حاملهای انرژی را ۲۵ تا ۷۰ دردصد افزایش دادهاند و ذرهای میزان یارانههای مردم را افزایش ندادیم و به تولید هم پرداخت نشد.

در این میان آنچه مسلم است حال و روز بد بخش تولید است بخشی که پیش قراول اقتصاد مقاومتی است و تنها با حمایت بیچون و چرا از این بخش اقتصاد مقاومتی تحقق خواهد یافت. ولی تا به امروز هیچ کدام از مسئولان دولتی در روزهای سخت رکود و تورم دست نوازشی بر سر این بخش نکشیدند و تنها آنها را به صبر و حلم دعوت کردند.

https://shoma-weekly.ir/UbmfY0