زنان

سخن‌چین بدبخت هیزم کش است

بى شک نمّامى و سخن چینى از عوامل مهم تفرقه و ایجاد بدبینى در میان افراد جامعه و سبب عداوت و دشمنى و گاه موجب متلاشى شده خانواده هاست . به همین دلیل در روایات بالا شخص نمّام و سخن چین شرورترین افراد جامعه شناخته شده است که سخن چین بدترین خَلق خدا شمرده شده به خاطر این که در میان دوستان جدایى مى افکند و افراد پاک را متهم مى سازد.

اکرم یافتیان- به مهمانی شب قبل فکر می کرد که چقدر تحقیر شده بود. بارها همسرش به او بابت صفت بداخلاقی که داشت تذکر داده ولی او هیچ کدام را جدی نگرفته و کار خود را انجام داده بود.

 از دست خودش عصبانی بود چرا که خواهرهمسرش او را امین خود دانسته و پیشش از دست همسرش گله کرده بود. در منزل خواهر همسرش مهمانی زنانه ای دعوت داشت که همه از جمله خانواده همسرش نیز دعوت داشتند، حرفهایی ردوبدل شد که او ناخواسته چیزهایی که از خواهر همسرش شنیده بود به زبان جاری کرد، دیگر خیلی دیر شده بود و اتفاقی که نباید بیفتد، افتاده بود و همه چیز خراب شده بود، تمام امیدش به میانجیگری از طرف همسرش بود...

زندگى اجتماعى همیشه توأم با تزاحم ها و نزاع ها است و یکى از شاخه هاى تزاحم بگو و مگوهایى است که در میان افراد صورت مى گیرد و گاه دامنه پیدا مىکند و به مشاجرات شدید و قهرها و کینه های چندین ساله منتهى میشود!

وظیفه دیگران این است که در اصلاح ذات البین و رفع سوء تفاهم و فراهم آوردن جو خوش بینى و حُسن ظن در میان افرادى که درگیر مناقشات هستند بکوشند و به اصطلاح آب بر روى آتش بپاشند.
ولى متأسفانه گروهى هستند که بر اثر انگیزه هاى مختلف درست در جهت خلاف این مطلب گام برمى دارند گوئى بنزین بر آتش مى پاشند و دامنه این حریق را وسیع تر مى کنند و به یقین در تمام مفاسدى که از آن به بارمى
آید شریک و سهیماند؛ سخن این را براى آن مى برند و سخن آن را براى این و حتّى گاهى از خودشان چیزى نیز بر آن مى افزایند. این گروه را سخن چین مىنامند و از بدترین خَلق خدا هستند در حالى که گروه اوّل صالحان؛ مصلحانند و کار آنها در حد جهاد فىسبیل الله است .

همانگونه که در روایات ذکر شده است: سخن چینى هرگاه تکرار شود به صورت یک خُلق و خُوى درمى آید و از رذایل بسیار زشت اخلاقى است. در آیات و روایات اسلامى اشارات زیادى در نکوهش این رذیله اخلاقى و ستایش فراوان درباره اصلاح ذات البین آمده است.»

بارها گفته ایم سرمایه اصلى یک جامعه اعتماد و اطمینانى است که افراد به یکدیگر دارند، این اعتماد متقابل سبب اتحاد صفوف و همکارى و تعاون در حد اعلا و پیشرفت جامعه در تمام زمینه ها است .
اسلام که اهمیت فوق العاده اى به حفظ اعتماد عمومى و وحدت صفوف مى دهد هرچیزى را که لطمه اى بر آن سازد حرام شمرده و هرچه سبب تقویت آن گردد لازم مى داند و گاه به طریق وجوب و گاه به طریق استحباب دعوت به آن کرده است.

بى شک نمّامى و سخن چینى از عوامل مهم تفرقه و ایجاد بدبینى در میان افراد جامعه و سبب عداوت و دشمنى  و گاه موجب متلاشى شده خانواده هاست . به همین دلیل در روایات بالا شخص نمّام و سخن چین  شرورترین افراد جامعه شناخته شده است که سخن چین بدترین خَلق خدا شمرده شده به خاطر این که در میان دوستان جدایى مى افکند و افراد پاک را متهم مى سازد. از این گذشته سخن چین هم از خدا دور مى شود و هم از خلق خدا. در جمع ها و یا محافل زنانه این رذیله اخلاقی ممکن است بیشتر دیده می شود و به دلیل وقت آزاد زنان ممکن است خبرچینی یا خبرکشی در مقیاس بالا انجام شود و این در حالی است که اگر همین وقت با وساطت یک فرد بزرگ صرف اصلاح روابط بین افراد شود به نوعی بازگشت به سبک زندگی اسلامی خواهیم داشت.

https://shoma-weekly.ir/5HgJ2j