اقتصاد

سخت گیری بسیار زیاد مدیران بی‌بی‌سی نسبت به رفتار خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی

یک کارشناس رسانه از سختگیری مدیران بی‌بی‌سی نسبت به رعایت قوانین حرفه‌ای توسط خبرنگاران گفت و بیان کرد: آنها فوق العاده نسبت به اجرایی شدن دستورالعمل فعالیت کارکنان و خبرنگاران خود در شبکه‌های اجتماعی سخت‌گیر هستند.

علیرضا داودی از وضع قوانین غیر قابل تخطی در بی‌بی‌سی برای خبرنگاران و کارکنان گفت و تصریح کرد: نه‌تنها بی‌بی‌سی بلکه همه رسانه‌ها قوانینی دارند که در سه مرحله به آن ابلاغ می‌شود؛ نخست در بدو استخدام، دوم در حین فعالیت و سوم در مواقع بحران این قوانین به خبرنگاران ابلاغ می‌شود.

وی به جنبه‌ها و ابعاد دستورالعمل رسانه‌های بیگانه برای کارکنان و خبرنگاران خود اشاره و بیان کرد: هیچ‌کدام از عوامل و نیروها در بی‌بی‌سی اجازه ندارند بدون ترسیم خطوط و سیاست‌گذاری از سوی مدیران شبکه یک جمله دررابطه‌با تمام اموری که سیاست‌گذاری‌ها در این رسانه را مشخص می‌کند بیان کنند.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه تمام خبرنگاران بی‌بی‌سی یک داشبورد دارند، گفت: اگر این خبرنگاران خارج از داشبورد تعریف شده مطلبی را بنویسند باید حتماً بر اساس اصول سیاست‌های بی‌بی‌سی باشد و اگر بدون هماهنگی این کار را انجام دهند، منهای اخراج، جریمه بسیار سنگینی دارند و حتی در بسیاری از موارد با حذف و کاهش حقوق شهروندی مواجه می‌شوند.

وی درباره انتقادهایی که خبرنگاران بی‌بی‌سی از مقامات کشورهای همسو از جمله آمریکا مطرح می‌کنند، اظهار کرد: این اقدامات در راستای سیاست شبکه بی‌بی‌سی است. اگر انتقاد روی آنتن صورت بگیرد، مشخصاً سیاست لندن است که اجرا می‌شود. اما گاهی این اقدامات از طریق خبرنگاران بی‌بی‌سی انجام می‌شود که در این شرایط، خبرنگار توییتی را منتشر می‌کند که در ظاهر نظر شخصی محسوب می‌شود؛ اما در باطن نظر شبکه لندنی است.

داودی از سخت‌گیری مدیران بی‌بی‌سی نسبت به رعایت قوانین حرفه‌ای توسط خبرنگاران گفت و بیان کرد: آنها فوق‌العاده نسبت به اجرایی‌شدن دستورالعمل فعالیت کارکنان و خبرنگاران خود در شبکه‌های اجتماعی سخت‌گیر هستند.

این کارشناس مسائل رسانه اشاره کرد: کسی که عضو بی‌بی‌سی است در حقیقت عضو یک کمپانی رسمی است که هر اظهارنظر به نام شبکه تمام می‌شود و به همین جهت باید طبق قوانین آنها باشند.

https://shoma-weekly.ir/6WNsuj