اقتصاد

ستاد اقتصادی پساتحریم

نبود بانک‌های اطلاعاتی به روز و قابل استفاده، شاید یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف دولت در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد باشد. اتاق بازرگانی، به درستی تصمیم گرفته که راسا اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کند. متاسفانه بانک‌های اطلاعاتی موجود دولت، صرفا یک عکس از وضعیت حوزه مورد‌نظر است؛ اما آنچه دولت نیاز دارد یک دوربین پخش زنده است که همه تغییرات را به‌طور لحظه به لحظه نشان دهد
سید محمد صادق سید خاموشی- صاحبنظران حوزه برنامهریزی راهبردی معتقدند که اولین گام در این برنامهریزیها، تشخیص شرایط موجود است. یعنی برای اینکه ما بتوانیم برنامه درستی تهیه کنیم، باید بدانیم که در حال حاضر در کجا قرار داریم، چه امکاناتی داریم، چه تواناییها و قابلیتهایی داریم و نقاط قوت و ضعف ما چیست و چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی ماست.

در اخبار هفتههای گذشته آمده بود که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، ستادی با عنوان «ستاد اقتصادی پساتحریم» تشکیل شده است که یکی از اهداف آن گردآوری اطلاعات تجار است (البته من تصور میکنم که منظور از تجار، کلیه فعالان اقتصادی است، نه معنای دقیق تجار). با فرض اینکه واقعا تحریمها برداشته خواهد شد، اولا، آیا وقت این کار امروز است؟ فرض کنیم که بسیاری از ادعاها در خصوص ناکارآمدی دولت قبل درست باشد، اتاق بازرگانی که وابسته به دولت نبود که ناکارآمد باشد. بیش از دو سال هم، از استقرار دولت یازدهم با شعار رفع تحریمها میگذرد؛ چرا تا امروز چنین اطلاعاتی گردآوری نشده است؟ آیا چنین اطلاعاتی صرفا برای اقتصاد پساتحریم کارآیی دارد؟ آیا بخش خصوصی زودتر از این نمیتوانست به ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی بپردازد؟ ثانیا، دولت باید بانک اطلاعاتی کامل و به روزی از کلیه فعالان اقتصادی در اختیار داشته باشد. اینکه بخش خصوصی امروز مجبور شده که این اطلاعات را جمعآوری نماید، به معنای آن است که دولت چنین اطلاعاتی را ندارد (یا حداقل به روز نیست). در دو سالی که از عمر دولت کنونی گذشته است، چرا دولت چنین اطلاعاتی را تهیه نکرده است؟ تصمیمگیریهای کلان بدون داشتن چنین اطلاعاتی، تصمیمگیران را به ترکستان خواهد برد.

نبود بانکهای اطلاعاتی به روز و قابل استفاده، شاید یکی از بزرگترین نقاط ضعف دولت در همه حوزهها از جمله اقتصاد باشد. اتاق بازرگانی، به درستی تصمیم گرفته که راسا اقدام به جمعآوری اطلاعات کند. متاسفانه بانکهای اطلاعاتی موجود دولت، صرفا یک عکس از وضعیت حوزه موردنظر است؛ اما آنچه دولت نیاز دارد یک دوربین پخش زنده است که همه تغییرات را بهطور لحظه به لحظه نشان دهد و البته در کنار نمایشگر این دوربین، بایستی خبرگانی وجود داشته باشند که کوچکترین حرکتی از چشم تیزبین آنها دور نماند؛ اما دریغ. وقتی که ما اطلاعات جامع و دقیقی از فعالان اقتصادی نداشتهایم، چطور در این مدت مدعی شدهایم که تحریمها اقتصاد کشور را فلج کرده است؟ مَثَل اقتصاد ما و بسیاری از تصمیمگیران این حوزه، مَثَل شخص بیماری است که در حادثهای پایش شکسته؛ اما از نارسایی شدید قلبی و مغزی رنج میبرد و به این خاطر با مرگ دستوپنجه نرم میکند؛ اما دکتر بهدلیل ناآگاهی از شرایط بیمار، به درمان شکستگی پا (که درد ظاهری است) میپردازد. امروز شرایط اقتصاد کشور همین است. چون نمیدانیم مشکل از کجاست، یک روز «ستاد تدابیر ویژه مبارزه با تحریم» تشکیل میدهیم و روز دیگر، «ستاد اقتصادی پساتحریم»؛ احتمالا دو سه سال دیگر هم باید «ستاد اقتصادی پیش از تحریمهای جدید» تشکیل دهیم. یک روز چاره مشکلات اقتصادی را رفع تحریمها میدانیم و روز دیگر، رابطه با آمریکا. یقینا اگر فردا روزی، خدای نکرده رابطه با آمریکا هم برقرار شود، شرایط نهتنها بهتر نخواهد شد، بلکه بدتر میشود.

با این حال، این تلاش دیرهنگام برای جمعآوری اطلاعات قابل تقدیر است. اما دو نکته نباید فراموش شود:

اول، هدف از این جمعآوری اطلاعات باید تشخیص مشکلات اصلی باشد، نه علاج مشکل فرعی. هدفی که در حال حاضر در نظر گرفته شده، چندان جوابگوی مشکلات فعالان اقتصادی نیست و صرفا، سرمایهگذاری طرفهای خارجی را تسهیل خواهد کرد (و احتمالا رانتی هم برای عدهای خاص در داخل ایجاد میشود که به بهانه قراردادن نام فعالان اقتصادی در لیست معرفی به سرمایهگذاران خارجی، به اخاذی از آنها بپردازند). جمعآوری اطلاعات هم هزینه بالایی دارد و هم، زمانبر است. پس انتظار میرود که دوستان ستاد مذکور، دید بلندمدتتری به مسئله داشته باشند و اطلاعاتی گردآوری کنند که بتوانند بهوسیله آن دردی از بخش خصوصی دوا کنند.

دوم، فراموش نشود که اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تنها بخشی از فعالان اقتصادی هستند؛ نه همه آنها. لذا، دولت برای تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، در کنار استفاده از پیشنهادات و تجربیات اتاق بازرگانی، به بانکهای اطلاعاتی جامعتری نیاز دارد و باید از همین امروز دست به کار شود.

بیش از شش هزار کشته یمنی در حملات عربستان

«ائتلاف مدنی یمن» در بیانیهای اعلام کرد که تجاوزات عربستان علیه یمن که از ششم فروردین ماه و بدون مجوز سازمان ملل آغاز شده است تا کنون شش هزار کشته و ۱۴ هزار زخمی برجای گذاشته است

به گزارش المیادین، در ادامه این بیانیه آمده است که بیش از ۲۰ هزار شهروند یمنی در حملات هوایی عربستان به یمن کشته و زخمی شدهاند.

در گزارش ائتلاف مدنی یمن آمده است که در حملات هوایی عربستان به استانهای مختلف این کشور، ۶۰۹۱ غیرنظامی جان خود را از دست دادهاند و ۱۳۵۵۲ تن مجروح شدهاند.

https://shoma-weekly.ir/xt3CXx