اقتصاد

سبک زندگی کاهش مصرف منجر به خوداتکایی می شود

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر ضرورت آموزش برای اقتصاد خانواده ها و تدبیر معیشت و تصمیم گیری در سطح خانواده به صورت عقلایی و هزینه- فایده و حسابگری،گفت: اقتصاد خانواده همچون اقتصاد بنگاه و دولت احتیاج به تدبیر، آموزش، بودجه ریزی،بینش وسرمایه گذاری دارد.

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری از سه رکن:اقتصاد خانواده، اقتصاد بنگاه و اقتصاد دولت شکل می گیرد،گفت:برای آنکه در یک کشور اقتصاد سامان گیرد،باید این سه رکن سامان یافته باشد و این در حالی است که هر یک از این رکنها دارای سیاستها،تدابیر و فرمولهای ویژه خود است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی افزود:با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری،باید اقتصاد ما بر اساس برنامه ریزی و تدابیر با اصول و روشهای علمی و اقتضائات جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر اقتصاد خانواده در اقتصاد بنگاه و کشور،اظهار کرد: ریشه رکن همه اقتصاد بنگاههای اقتصادی کشور به اقتصاد خانواده بر می گردد.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) ، تولید ملی را ناشی از مصرف و هزینه های مصرفی دولت و سرمایه پس انداز مردم، عنوان کرد و گفت:نوع، مقدار و شکل مصرف در سرنوشت کشور نقش دارد و بر این اساس سبک زندگی نیز به مصرف بر می گردد.

آل اسحاق با بیان اینکه برای اداره بهینه کشور مقدار مصرف و نوع مصرف نقش کلیدی دارد،ادامه داد:بازتوزیع درآمد و چگونگی مصرف درآمد و تخصیص منابع یکی از عوامل رشد و توسعه و عدالت در کشورها است.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) در توزیع درآمد بویژه در مورد دهگان اول و دوم و مناطق محروم می تواند نقش موثر و کلیدی داشته باشد،اظهار کرد:این نهاد در رابطه با اهداف نظام بویژه در زمینه عدالت اجتماعی و رسیدگی به محرومان جامعه عملکرد خوبی داشته است و با توجه به شرایط جدید باید با اتکا به تجربیات گذشته و همچنین فناوری و نیازهای جدید،برنامه ریزی و اقدامات لازم را معمول دارد؛ البته این در حالی است که اقدامات انجام شده در این نهاد،قابل تقدیر است.

وی هسته اولیه اقتصاد بویژه مصرف را خانواده عنوان کرد و افزود:چگونگی مصرف، سبک زندگی،عرضه و تقاضای محصول و کار و مقدار و نوع اسراف و تبذیر در شکل گیری کلان اقتصادی کشور نقش مهمی دارد؛چنانچه نظام و اقتصاد خانواده را شکل دهیم تولید هم شکل می گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساماندهی اقتصاد خانواده باید روی شاخه درآمدی و هزینه ای خانواده های مورد حمایت کار کرد،یادآور شد: در شاخه درآمدی باید نسبت به افزایش درآمد خانواده های مورد حمایت و آورده های مادی،معنوی و آموزشی کار و در شاخه هزینه روی مصرف بهینه سرمایه گذاری شود؛ برای تحقق این امر خانواده ها باید دارای نظام بودجه ریزی باشند و اصل هزینه – فایده را مورد توجه قرار دهند و هر یک از اعضای خانواده به تناسب،دارای وظایفی باشند.

آل اسحاق در پایان تصریح کرد:گاهی اوقات بهترین خدمت هزینه کردن است مانند ارائه آموزشها که منجر به خود اتکایی خانواده ها است که بر این اساس تمام برنامه ریزیها و خدمات در این نهاد باید عاقلانه و بر اساس فناوریهای روز،واقعیتها و علم و تدبیر باشد.

https://shoma-weekly.ir/VZCUb0