زنان

سبک زندگی آمریکایی در خیابان های تهران

تغییر سبک زندگی از طریق تغییر در عادات غذایی با استفاده از پروژه‌هایی مثل مک‌دونالدیزه‌کردن جامعه، تغییر در نوع پوشش و ورود کالای لوکس و تزئینی به جای اقلام اساسی اقتصادی حاصلی جز رفاه‌زدگی دربر نخواهد داشت
زهرا سادات صدری- برجام که به تعبیر سیاسیون به فرجام رسید، گمانهها برای حل مشکلات اقتصادی و خروج از رکودی که گریبانگیر بازارهای داخلی ماست شدت پیدا کرد. اتوبوس، مترو و هرمکان عمومی دیگر که میشود یک بحث داغ سیاسی برجامی راه انداخت محفل خوبی بود تا نظر مردم را از این اتفاق بفهمی؛ انگار همه انتظار نوعی اعجاز از برجام را داشتند؛ ارزانی، خروج بازار از کسادی، رونق اقتصاد مقاومتی و بالاخره تحقق وعده صد روزه رئیسجمهور که حالا با گذشت دوسال و صدها روز از آن توقعات را افزایش داده بود، در مجموع عموم مردم توقعشان از برجام که مستلزم حفظ دستاوردهای هستهای است نوعی تحرک اقتصادی با اتکا به ظرفیت بومی است.

این مقدمه اما زمانی صورت یک رویای شیرین به خود میگیرد که درست درگوشه یکی از خیابانهای پایتخت مغازهای با دکور صورتی تمام نظرات را به خودش جلب میکند، حس زنانهای که گاهی اوقات خرید را لذتبخشترین تفریح دنیا میبینی تو را جذب تخفیفی میکند که برای لباسها زده شده؛ برند این مغازه عجیب و غریب به نظر میآید، وقتی به تکنولوژی روز متوسل میشوی و دغدغهمندانه اسم مغازه را یکی از موتورهای جستجوگر، پیدا میکنی خشکت میزند، یک عنوان آمریکایی درست در دل پایتخت ایران و این یعنی یک گام به جلو برای تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی و تبدیل آن به زندگی غربی- آمریکایی، نکته جالب توجه در این تغییر، شکلدادن به ذائقه زنان است، بدون شک ظرفیتیابی دشمن از این حوزه را نمایان میکند، چنانچه در موضوعاتی مانند زاد و ولد، تغییر آداب و سنن، تغییر سبک پوشش و مواردی از این قبیل با تمرکزی ویژه بر حوزه زنان صورت گرفت و سپس جامعه به سوی نقطه مورد نظر آنها سوق پیدا کرد، درحقیقت بهرهوری از این ظرفیت و شدت تأثیرگذاری آن میتواند بخشی از پروژه نفوذ دشمن به سبک زندگی ایرانی اسلامی را رقم بزند، عادیسازی امروز از لباس و اقلام غیر ضروری که عمدتا تولیدکنندگان توانای ایرانی قادر به تولید آن هستند آغاز و در یک بازه زمانی مشخص ممکن است به نقاط کلیدی این نفوذ تسری پیدا کند.

تغییر سبک زندگی از طریق تغییر در عادات غذایی با استفاده از پروژههایی مثل مکدونالدیزهکردن جامعه، تغییر در نوع پوشش و ورود کالای لوکس و تزئینی به جای اقلام اساسی اقتصادی حاصلی جز رفاهزدگی دربر نخواهد داشت، شاید امروز گشایش یک فروشگاه، فروش نوشیدنی آمریکایی و اموری از این دست چندان به چشم نیاید؛ اما بدون تردید در یک بازه زمانی نسبتا بلندمدت با ایجاد احساس بیتفاوتی نسبت به آرمانها و اهداف اصلی نظام که در تضاد جدی با فرهنگ سرمایهداری و رفاهزدگی است، فرهنگ مرجع را دچار چالش و آسیب جدی میکند به هرحال آنچه در این میان مهم است هوشیاری فرهنگی بعد از برجام است؛ هوشیاری که عموما به دلیل خطر نفوذ بیش از گذشته احساس میشود و لازم و ضروریتر از همیشه به نظر میآید و البته حوزه زنان نیز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین حوزهها میبایست مورد حمایت و حفاظت جدی قرار گیرد و با آگاهیبخشی به زنان جامعه تهدیدهای احتمالی برجام را برای جامعه با اتکا به دو نقش مادری و همسری در عرصه فرهنگی تبدیل به فرصت نماییم.

https://shoma-weekly.ir/7kHc97