اقتصاد

سایه نفت بر روی بورس

بازار جهانی نفت در هفته گذشته بد‌ترین روزهای خود را در چند سال اخیر تجربه می‌کرد نه تنها نگرانی‌های بسیاری را در میان مسئولان برای تبعات آن در اقتصاد کلان ایجاد کرده است بلکه بازار بورس را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود. در این میان آنچه برای معامله گران بازار سهام پس از تحولات کلان اقتصادی و احتمال کسری بودجه دولت اهمیت دارد وضعیت خاص گروه پالایشگاهی است که همگی آن‌ها به دلیل اختلاف حساب با وزارت نفت ماه‌ها است بلاتکلیف ماندند.
این روزها، روزهای خوبی برای بورس اوراق بهادار نیست و ساکنان این ساختمان در خیابان حافظ با دغدغههای بسیاری مواجه هستند، بورس تهران در حالی هفته گذشته با رشد ۱۹۵ واحدی سپری کرد که تحولات بازار نفت سایه سنگین خود را بر این باراز انداخت و نگرانی سهامداران به ویژه سهامداران که پالایشگاهی را در پی داشت.

بازار جهانی نفت در هفته گذشته بدترین روزهای خود را در چند سال اخیر تجربه میکرد نه تنها نگرانیهای بسیاری را در میان مسئولان برای تبعات آن در اقتصاد کلان ایجاد کرده است بلکه بازار بورس را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود. در این میان آنچه برای معامله گران بازار سهام پس از تحولات کلان اقتصادی و احتمال کسری بودجه دولت اهمیت دارد وضعیت خاص گروه پالایشگاهی است که همگی آنها به دلیل اختلاف حساب با وزارت نفت ماهها است بلاتکلیف ماندند.

در گروه پالایشگاهی نماد پالایشگاه اصفهان از نوزدهم اسفند سال گذشته متوقف شده و اینک نزدیک به ۸ ماه است سهامداران این شرکت بلاتکلیف ماندند. این گروه در این شرایط با نگرانی مضاعفی در کنار بحث اختلاف حساب موجود با وزارت نفت مواجه هستند پالایشگاههای نفت واگذار شده به دلیل سیاست مخالف خصوصی سازی و ممانعت از تداوم اجرای اصل ۴۴ در وزارت نفت هم اکنون با بلاتکلیفی مواجه هستند که این بلاتکلیفی به اختلافهای مالی سنگین با وزارت نفت منجر شده است.

در این شرایط انتصابهای پرسش برانگیز برخی از مدیران و وابستگان مدیران نفتی به عنوان نمایندگان سهام عدالت در هیئت مدیره پالایشکاههای بورسی موجب شده است سهامداران با احتمال قبول شرایط یک طرفه وزارت نفت از سوی شرکتهای بورسی مواجه شوند.

ترکیب این شرایط با افت قیمت نفت موجب شده سهامداران پالایشگاهی با ارزش تقریبی ۳۲ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان با نگرانی در انتظار بازگشایی این نمادها پیش از افزایش بیش از پیش پتانسیلهای منفی باشند.

در این شرایط بار دیگر سیاست توقف دراز مدت نمادها بورس تهران سوال را زیر سوال برده است توقف نمادها به دلیل از بین بردن امکان نقد شوندگی سهام به زیان سهامداران به ویژه سهامداران جز است که متاسفانه با وجود دهها تجربه ناگوار در این بخش همچنین مورد استفاده قرار میگیرد.

در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی مهمترین موضوع در حال حاضر تکلیف سهام عدالت است. جایی که ۵۱ نماینده مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی با عنوان آزاد سازی معاملات سهام عدالت در بورس برای تعیین تکلیف این سهام اقدام کردند.

نمایندگان با این طرح خواستار اصلاح قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شدند در این طرح که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی آن را منتشر کرده است تاکید شده بر اساس قانون اصل ۴۴ و موافقت مقام معظم رهبری دولت نسبت به واگذاری سهام شرکتهای خود به مردم اقدام کرد.

سهام عدالت واگذار شده به محرومین ۵۰ درصد تخفیف و ۵۰ درصد مابقی مقرر شد از طریق سود سالانه تامین گردد ارزش هر سهم مبلغ یک میلیون تومان بود که ۵۰۰ هزار تومان تخفیف منظور شده بود و پیش بینی میشد که هر یک میلیون تومان سهم در هر سال حداقل ۲۰ درصد سود داشته باشد یعنی ۲۰۰ هزار تومان و نهایتا بعد از ۵/۲ سال مالی بدهی سهام صفر و آزاد شود از طرفی بسیاری از دارندگان سهام عدالت از جمله اقشار ضعیف جامعه هستند که در طرح مسکن مهر نیز ثبت نام کردند که در چنین شرایطی به دلیل عدم پرداخت سهمیه در حال از دست دادن مسکن مهر خود بوده و همچنان خانه به دوش باقی میماندند و در این میان واسطههای و دلالان مشغول خرید امتیاز مسکن آنان با حداقل مبلغ بودند.
https://shoma-weekly.ir/Z4fv7A