ورزش

سایه سنگین ورزش بر سیاست

بالاخره انتظارات به سر رسید و جام جهانی بیستم هم از راه رسید. چند میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند و فوتبال این پدیده اجتماعی بار دیگر توانسته مشتریان پروپاقرصی را به سمت خود بکشاند.
مهدی یکتا- بالاخره انتظارات به سر رسید و جام جهانی بیستم هم از راه رسید. چند میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان این رقابتها را دنبال میکنند و فوتبال این پدیده اجتماعی بار دیگر توانسته مشتریان پروپاقرصی را به سمت خود بکشاند.

مشتریانی از هر رنگ، نژاد، فرهنگ و مسلک که با نگاهی خریدارانه جام جهانی 2014 را پیگیری میکنند.

به حوادث این روزها برمیگردیم. جایی که برزیل برای میزبانی این مسابقات رقمی نزدیک به 12 میلیارد دلار هزینه کرده است. همین موضوع موجب حاشیههایی برای این کشور آمریکای جنوبی شده است و مردم و دولتمردان برزیلی را وارد جریانی کرده است که در این برهه از زمان چندان به نفع آنان نیست! در واقع بحران و التهاب تا حدودی جام جهانی 2014 را تحتالشعاع خود قرار داده است. اعتراض طبقه محروم برزیل به فقر، بیکاری، توزیع نامناسب درآمدهای بدست آمده دولت و بالطبع عدم رشد و توسعه اجتماعی گویای همان آتش زیر خاکستری است که معمولاً در هنگامه مسابقات مهم به وقوع پیوسته است.

در حال حاضر ترافیک شهر سائوپائولو و دیگر شهرهای برگزارکننده مسابقات به دنبال اعتصابات کارمندان مترو شدت گرفته و نگرانیها برای برگزاری مطلوب جام جهانی را افزایش داده است؟

این حاشیهها و اعتصابات طی ادوار مختلف جام جهانی نیز اتفاق افتاده و فوتبالدوستان قدیمی به خوبی جام جهانی 1986 مکزیک و اعتراض مردم این کشور، بستن خطوط راهآهن و اعتصاب کارگران مکزیکی را به خاطر دارند. شاید عامل و دلیل اصلی این اعتراضها میدان جام جهانی باشد. جایی که مردم کشور میزبان و آنهایی که دغدغه معیشت دارند به بهانه سلامت، بهداشت عمل نکردن به وعدهها، حقوق ناکافی و... از این میدان بزرگ و قابل رؤیت به نحو احسن استفاده میکنند. بعضاً همین اعتراضها در قالب نامناسبترین اتفاقات رقم خورده و امیدواریم این جام جهانی در مهد فوتبال دنیا به خوبی و خوشی به پایان برسد.

جنگی که این روزها در برزیل آغاز شده در صورت ناکامی یاران «اسکولاری» میتواند به اوج خود هم برسد و.. اما با تمام اوضاع واحوال جام جهانی باز هم جام جهانی است.

داستان این جام آغاز و ترجیعبند همیشگی همه مردم دنیا است. درست مثل یک فیلم تکراری که مهمترین دستاورد آن ایجاد وحدت، دوستی و البته قانونمندی در بین تمامی کشورهای دنیا است.

البته نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه استکبار جهانی در سایه همین جام جهانی جنگهای تکراری دیگری در نقاط دیگر جهان راه انداخته و به طور نمونه میتوان به جنایتهای اخیر گروه تروریستی داعش اشاره کرد که در کشاکش جام جهانی در عراق، شیعه و سنی بی گناه را به خاک و خون کشیده اما متأسفانه حواس همه دنیا به جای دیگری است... و این دردسر کماکان ادامه دارد؟

https://shoma-weekly.ir/RKIu1i