اقتصاد

سایه سنگین نفت بر روی بورس

هم اکنون دولت هیچ سیاستی را برای تعیین نرخ ارز در پیش نگرفته است کنترل، عدم کنترل و یا تمایل به افزایش نرخ ارز از سوی دولت در ابهام است و اگر دولت به دنبال کنترل ارز از طریق کنترل واردات باشد به طور حتم تاثیر زیادی بر شرکت‌های بورسی دارد که این تاثیر در برخی از شرکت‌ها منفی و در برخی دیگر منفی‌ترخواهد بود.
حسین عطایی- این روزها بازار بورس حال خوبی ندارد و شاید عبارت بهتر برای آن بد بودن حال و روز این بازار باشد. بازار سرمایه نهمین ماه از سال را با زیان ۶/ ۷ درصدی شاخص کل بورس به پایان برد، نهمین ماهی که بیش از نیمی از زیان کلی بازار بورس در طول ۹ ماه گذشته در آن اتفاق افتاد.

اگرچه روند نزولی شاخص بورس از دی ماه سال گذشته آغاز شد و هم اکنون وارد یک سالگی خود شده است ولی افت شاخصها در یک ماه گذشته یعنی در آذر ماه بسیار زیاد و به نوعی ناگوار بود.

کارشناسان در این میان نظرات مختلف و متعددی دارند ولی اکثریت آنها در تحلیل این وضعیت و روند یک ساله افت شاخصها در بورس معتقدند آینده بازار بورس در شرایط کنونی به چندین متغیر مهم وابسته است و هر کدام از این متغیرها تاثیر زیادی در افت و یا رشد شاخص بورس در سال آینده خواهد داشت.

محمدرضا صادقی مقدم در این رابطه به «شما» میگوید: وضعیت بازار نفت و قیمتهای آن بازار بورس کشور را تحت تاثیر قرار داده است هم اکنون بهای نفت به ۵۰ دلار رسیده و بسیاری از موسسات پژوهشی بهای ۴۰ دلار را برای آن پیش بینی کردند این قیمتها نگرانی عمیقی را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده و سرمایه گذاران نگرانی بسیاری در رابطه با شرکتهای داخل بورس دارند شرکتهایی که سود و زیان آنها و به صورت کلی فعالیت آنها به نفت و فرآوردههای نفتی وابسته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی تاکید میکند: هم اکنون با وضعیت کنونی و افت قیمت نفت وضعیت بودجه مشخص نیست و این به طور حتم در آینده شرکتهایی که مستقیم با دولت سر و کار دارند تاثیر میگذارد شرکتهای پیمانکاری وزارت نیرو و به طور کلی صنعت برق کشور از این جمله است و این موارد هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران بورس را نگران و ناامید کرده است.

علی قاسمی مدیر عامل تامین سرمایه ملت نیز در رابطه با وضعیت بازار بورس به «شما» میگوید: مهمترین ابهام بازار بورس هم اکنون وضعیت نامعلوم بودجه کشور است بودجهای که معلوم نیست با توجه به شرایط کنونی قیمت نفت و دلار در آن چگونه تعیین خواهد شد. همچنین نامشخص بودن وضعیت صنایع در این بودجه و آینده اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها که تاثیر مستقیمی بر بسیاری از شرکتهای داخل بورس دارد به طور کلی وضعیت این بازار را برای سرمایه گذاران نامعلوم کرده است.

وی تاکید میکند: هم اکنون دولت هیچ سیاستی را برای تعیین نرخ ارز در پیش نگرفته است کنترل، عدم کنترل و یا تمایل به افزایش نرخ ارز از سوی دولت در ابهام است و اگر دولت به دنبال کنترل ارز از طریق کنترل واردات باشد به طور حتم تاثیر زیادی بر شرکتهای بورسی دارد که این تاثیر در برخی از شرکتها منفی و در برخی دیگر منفیترخواهد بود.

حمید رضا تهمورثی مدیر عامل یکی از شرکتهای کارگزاری در بورس اما نگاه دیگری به وضعیت بازار بورس دارد و شرایط کنونی بازار بورس را ناشی از ابهام در سیاست خارجی کشور و نامعلوم بودن وضعیت پرونده هستهای کشور میداند وی معتقد است: هم اکنون شرایط بد منطقه در افغانستان و عراق و همچنین نامعلوم بودن وضعیت پرونده هستهای کشور سرمایه گذاران شرکتهای بورس را ناامید کرده است.

وی تاکید میکند: هم اکنون وضعیت دو کشور عراق و افعانستان و حتی سوریه بخش مهمی از بازار سیمان کارخانجات سیمان کشور را به تعطیلی کشانده است و این در سوددهی این شرکتها به سهامداران خود بسیار تاثیر گذار بوده است. همچنین برزخ پیش آمده در پرونده هستهای کشور و تمدید پی در پی این مذاکرات بدون لغو تحریمها بازار بورس را در فشار بیسابقهای قرار داده و بسیاری از سرمایه گذاران در این وضعیت ترجیح میدهند سرمایههای خود را به بازار ارز انتقال دهند، موضوعی که به تدریج آثار آن را در این بازار مشاهده میکنیم و روند افزایش قیمت دلار خود به خوبی نشان از حرکت تدریجی سرمایهها از بازار بورس به این بازار است بازاری که با ادامه افت قیمت نفت و بینتیجه ماندن مذاکرات به طور حتم سودش به صورت صد درصد تضمین شده است.

https://shoma-weekly.ir/22ngO9