اقتصاد

سایه افسانه ارزانی بر بازار

صدای پای نوروزکم کم از کوچه باغ‌های شهر به گوش می‌رسد و تکاپوی مردمان برای تدارک پیشواز عید باستانی بیش از پیش بازار تهران و دیگر مراکز خرید را درگیر خود کرده است.

پایان یافتن ایام سرد بهمن ماه و نزدیک ترشدن به ایام پایان سال فرصت خریدهای نوروزی برای مردم را فراهم ترکرده و اکنون شهروندان به این فکر افتادهاند تا به قول معروف سور وسات شب عید را تدارک ببینند.

این اشتیاق خرید و نو نوارشدن برای سال نو که از گذشتههای دورفرهنگ مردم ایران زمین شده است جنب و جوش و شور وشوق مضاعفی را بر مراکز خرید حاکم میکند.

هرگوشه شهر که سر میزنی این روزها مردمی را خواهی دید که عزم جزم کرده تا خود را برای پذیرایی از عید باستانی ایرانیان آماده کنند.

شور و شوق خرید این روزها بر ترافیک شهر تهران نیز اثر گذاشته و حجم ترافیک را دو چندان کرده و هرچه جلوتر میرویم سنگینتر نیزخواهد شد.

همه ساله شاهد بودهایم مشکلات و موانع نمیتواند بر روحیه خرید مردم اثر گذار باشد و آنان با وجود تمامی مشکلات خود را به مراکز خرید میرسانند تا شاید بتوانند قدمی در تدارک سوروسات شب عید بردارند.

اما امسال عید کمی تفاوت میکند. زیرا دولت تدبیر و امید با کاهشها چند دهم درصدی در بعضی کالا و افسانه سراییهایی که در مورد مذاکرات صورت گرفته، کرده است باعث شده تا خانوادههای ایرانی دچار امید واهی شدهاند. خانوادهها با داستان کم شدن تورم به فکر خریدهای زیاد افتادهاند در صورتی که خبر ندارند که پدران کارگرشان نه تنها عیدی جیب پر کنی نمیگیرند بلکه با مسایلی به غیر از خرید شب عید درگیرند.

پدر خانواده که خبرها را دنبال میکند میداند که با حذف کلی یارانه سوخت در سال آینده خانوادهاش با چه بحران مالی درگیر خواهد شد و با توجه به اینکه مبلغ چندانی به حقوقش اضافه نمیشود باید چه هزینههای هنگفتی را متقبل شود.

این در حالی است که هنوز «انتظار» برای تاثیر مذاکرات بر اقتصاد کشور بر بازار سایه انداخته است. علی حیدری از چهرههای شناخته شده بازار معتقد است که رونق خرید و فروش به دلیل آنکه مردم منتظر کاهش قیمتها هستند، شایعتر نشده است. احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار، اما نظر متفاوتی از انتظار عمومی دارد: «پول آزاد شده در مقابل امکانات و تجهیزات بالای نظام اسلامی چندان نیست و اگر اقتصاد کشور به درستی هدایت شود اثری در وضع اقتصادی نخواهد داشت.» وی میافزاید: اگر روند سرمایهگذاریها به طور حساب شده، تدوین شود و سرمایهگذاران داخلی و ایرانیان خارج از کشور که تعدادشان هم کم نیست از اولویت برخوردار شوند، نتایج مؤثرتری را شاهد خواهیم بود. اگرچه نباید تنگنظری داشت و گفت که به سرمایهگذاران خارجی نباید اهمیت داد.

در کنار تردید درباره تاثیر مذاکرات بین المللی، خبرهایی از حذف یارانه سوخت نیز چشم انداز تورم سال آینده را متفاوت از اظهارات رسمی دولت مینمایاند. در اقتصاد بیمار ایران شایعه حذف یارانه سوخت میتواند خودش بسیار تورم زا باشد چه برسد به حذف واقعی یارانه سوخت! حسین راغفر، کارشناس اقتصادی معتقد است در صورت تحقق شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین و اگر دولت بخواهد این اقدام را عملی کند، قطعا این روند معکوس خواهد شد و باز ما شاهد افزایش نرخ تورم و شدت گرفتن رکود تورمی خواهیم بود.

محمد حسین عبدالخالقی، فعال اقتصادی نیز در این خصوص معتقد است: با تورم زیادی که در اقتصاد کشور حاکم است عامه مردم نیازمند کمک دولت هستند.

https://shoma-weekly.ir/CE3Vrm