اقتصاد

سامانه نیما صادرات را تضعیف کرده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به آئین نامه اجرایی فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان درباره چالش های احتمالی این طرح گفت: تنها چالش احتمالی اختلاف درباره نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده است.
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع امکان پذیر شدن فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان و با حضور اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین و عضو اتاق بازرگانی ایران به روی آنتن رفت.
اسدالله عسگراولادی در آغاز با بیان اینکه فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان گفت: این اقدام راه اصلی است، زیرا ارز حاصل از صادرات حتما باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و این موضوعی است که همه ما به آن معتقد هستیم اما آنچه اهمیت دارد، روش آن است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته اعلام شده بود ارز حاصل از صادرات باید به نیما پرداخت شود، اما سامانه نیما را خریداران خارجی نمی شناسند و به همین جهت نمی توانستیم بر طبق آن عمل کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تغییرات ایجاد شده اشاره کرد و بیان داشت: فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان اقدام مناسبی است، زیرا واردکنندگان با یک نرخ توافقی که از نیما بالاتر و از سنا پایین تر است، از صادر کننده دریافت می کند و در واقع ارز حاصل از صادرات را بگیرد و قرار است عملیاتی شود و این راه حل مناسبی است تا ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بیاید و به وارد کننده ها منتقل شود و کالا به کشور بیاید و صادرات نیز رونق بگیرد؛ در حال حاضر متاسفانه صادرات خیلی ضعیف است که دلیل آن نامناسب بودن سامانه نیما بود.
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه تا انتهای هفته آئین نامه اجرایی فروش مستقیم ارز صادراتی به واردکنندگان تصویب می شود، درباره چالش های احتمالی این طرح اظهار داشت: تنها چالش احتمالی اختلاف درباره نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده است که البته در صورت این اتفاق، باید آن را حل کنیم و چاره ای جز این نداریم. در حال حاضر بیش از پنج ماه است که این چالش وجود دارد.
وی بیان کرد: چالش دوم این است که بانک مرکزی اصراری بر سه ماه نداشته باشد، زیرا سه ماه، زمان اندکی برای برگشت ارز حاصل از صادرات است و باید بین 6 الی 9 ماه باشد و حتی برای بعضی از کالاهای سنتی مانند فرش، باید یک سال باشد و برای کالاهای کشاورزی حداقل باید 6 ماه باشد که این چالش را نیز باید با بانک مرکزی حل کنیم.

https://shoma-weekly.ir/1XyZim