شهرستانها

ساماندهی مناطق حاشیه‌ای خوزستان دستاورد مهم سفر رهبری بوده است

تا قبل از سفر با خیر و برکت مقام معظم رهبری گلایه‌ها از تبعیض بین قومیت‌ها مطرح بوده اما اکنون اقوام مهم ساکن در خوزستان از برادران عرب، لر و بختیاری، دزفولی، بهبهانی و.... کمتر مواردی را می‌توانند مطرح کنند که مسائل قومیتی موجبات تبعیض شده باشد. اقوام رشید ساکن خوزستان یک پارچه مدافع سرسخت نظام اسلامی ایران هستند و برای همه، خط قرمز اسلام و رهبری می‌باشد. اکنون در مدیریت استان از همه اقوام استفاده می‌شود و در راهپیمایی بیاد ماندنی ۲۲ بهمن امسال همه اقوام حضوری تاریخی و دشمن شکن داشتند.

 گفتگو: عباس پناهی- هفته نامه «شما» به مناسبت سالگرد سفر مقام معظم رهبری به خوزستان  گفت و گویی را با سید موسی بلادیان دبیر حزب موتلفه اسلامی این استان انجام داده است. وی در این مصاحبه از برکات و دستاوردهای این سفر با ارزش برایمان گفت.

با توجه به آسیب های وارد شده، مردم خوزستان چه میزان توانستهاند ویرانیهای جنگ را ترمیم کنند؟

هرچند تاکیدات مقام معظم رهبری همواره براین بوده که میباید خوزستان یا کربلای ایران که گذرگاه تشیع بوده است وضعیت مطلوبی پیدا کند، در طول بیست و پنج سال گذشته با اعتباری که دولت اختصاص داده کار بازسازی خرابیهای جنگ تا حدودی انجام شده است و مردم نیز در مناطقی از جمله آبادان و خرمشهر زحمات فراوانی متحمل شدهاند. معذالک با حد مطلوب فاصله زیاد است و یکی از سفارشات مقام معظم رهبری زمینهای لم یزرع و مستعد کشاورزی بود که بیش از نیم میلیون هکتار را شامل میشود و تاکنون متاسفانه این زمینها زیر کشت نرفته است. البته در سفر اخیر ریاست جمهوری جناب آقای دکتر روحانی متعهد شدند که تا یک سال دیگر این زمینها زیر کشت برود.

در راستای نوسازی معنوی و استقرار عدالت اجتماعی که متولیان اولیه آن سازمانهای فرهنگی – ائمه جمعه و جماعات و مسئولین آموزشی استان میباشند، به چه میزان در استان شما تغییرات حاصل شده و متغیران اصلی آنچه کسانی بودهاند؟

در سالهای گذشته به علت جنگ تحمیلی و توسعه حاشیه نشینی مشکلات فرهنگی فراوانی را در استان شاهد بودیم به گونهای که با تحرکات فراوان برخی از عناصر ضد انقلاب و پوشش تبلیغاتی ماهوارههای خارج از کشور تفکرات وهابیگری در میان برادران عرب حاشیه نشین نفوذ داشت و متاسفانه مواردی از تخریب و انفجاراتی هم انجام گرفت، که با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکیدات نماینده محترم ولی فقیه در استان اولا عمران و آبادانی در حواشی شهر اهواز و سایر شهرها رونقی مطلوب به خود گرفت و ثانیا احداث حوزههای علمیه و تربیت طلاب فاضل از‌‌ همان مناطق حاشیهای در دستور کار قرار گرفت و امروز از تبعیضات فاحش عمرانی و معنوی کمتر یافت میشود و در حواشی شهر اهواز نماز جمعه برقرار و مساجد فعال و مدافعین انقلاب فراوانند.

مقام معظم رهبری در سفر استانی خودشان به خوزستان بر رفع تبعیض وقومیتها تاکید داشتند، آیا خواست ایشان محقق شده است؟

تا قبل از سفر با خیر و برکت مقام معظم رهبری گلایهها از تبعیض بین قومیتها مطرح بوده اما اکنون اقوام مهم ساکن در خوزستان از برادران عرب، لر و بختیاری، دزفولی، بهبهانی و.... کمتر مواردی را میتوانند مطرح کنند که مسائل قومیتی موجبات تبعیض شده باشد. اقوام رشید ساکن خوزستان یک پارچه مدافع سرسخت نظام اسلامی ایران هستند و برای همه، خط قرمز اسلام و رهبری میباشد. اکنون در مدیریت استان از همه اقوام استفاده میشود و در راهپیمایی بیاد ماندنی ۲۲ بهمن امسال همه اقوام حضوری تاریخی و دشمن شکن داشتند.

حضرت آقا در سفر به خوزستان به دو نکته مهم تاکید داشتند؛ اول، ایجاد وحدت بین قومیتها و اقشار گوناگون. دوم، حفظ کرامت زنان در بین اقشارگوناگون استان. این دو نکته به چه میزان تحقق یافته است؟

بحمدالله وحدت بین قومیتها واقشار گوناگون به خوبی قابل احساس و اثبات است. کمتر ممکن است دیده شود که برادری به خاطر وابستگی به یک قوم مورد بیمهری قرار گیرد ویا صرفا بخاطر وابستگی به یک قومیت برخوردار از امتیازاتی شود. وحدت و همبستگی امروزه خواست مردم شریف خوزستان است.

در مسئله زنان آنچه که قابل اهمیت است حضور زنان مسلمان قوم شریف عرب در سالهای اخیر درمسائل اجتماعی جامعه رشد چشمگیری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که تا چند دهه قبل در قوم شریف عرب زنان کمتر به مساجد راه پیدا میکردند و بر خلاف سایر اقوام حضور آنها در مساجد، حوزههای علمیه و مراکز علمی متناسب با جمعیت آنها نبود اما در سالهای اخیر اوضاع تغییر کرده است. در حوزههای علمیه تحصیل میکنند و در دانشگاهها به مدارج عالی میرسند و همه اینها ناشی از برکات انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری میباشد.

https://shoma-weekly.ir/0LD2Qd