اندیشه

سازمان تبلیغات اسلامی و رویکردهای پیش رو

سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مراکزی است که متولی آن ولی فقیه می‌باشد و بر اساس اساسنامه‌ای که دارد در خط مقدم جنگ نرم قرار می‌گیرد زیرا تبلیغ و اشاعه فرهنگ اسلامی، جذب حداکثری جوانان و آماده‌سازی ایشان برای یادگیری تعالیم الهی، دفاع از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را در برنامه‌های خود دارد.

گفتگواز: مهدی رشیدی مهرآبادی- سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مراکزی است که متولی آن ولی فقیه می‌باشد و بر اساس اساسنامه‌ای که دارد در خط مقدم جنگ نرم قرار می‌گیرد زیرا تبلیغ و اشاعه فرهنگ اسلامی، جذب حداکثری جوانان و آماده‌سازی ایشان برای یادگیری تعالیم الهی، دفاع از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را در برنامه‌های خود دارد. برای آشنایی با رویکردهای اجرایی و مدیریتی این سازمان با حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی معاونت آموزش و پژوهش به گفتگو نشسته ایم که متن آن در ذیل آمده است:

* حاج آقا! امسال تابستان علاوه بر تعطیلی مدارس و حوزه‌های علمیه، ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم. شما در حوزه آموزش و پژوهش چه برنامه‌هایی را در این زمینه تدوین نموده‌اید؟
آنچه مسلم است آن است که تعلیم و تربیت هیچگاه تعطیل نمی‌شود معاونت آموزش و پژوهش بخش فرهنگ‌سازی را در این زمینه بر عهده دارد. بطوری که یک برنامه‌ریزی آموزشی را برای مبلغین و مبلغات، ائمه جماعات، مداحان و معلمین محترم واقشاری که به عنوان اقشار تاثیرگذار در جامعه از ایشان یاد می‌کنیم داریم تا چگونه می‌توانند اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را برنامه‌ریزی و کار نمایند. مسئله دیگر پژوهش و تحقیق‌های میدانی است که برای بدست آوردن علاقه نوجوانان و جوانان به مسائل مختلف و ابزاری که با آن اوقات فراغت خود را سپری می‌نمایند، انجام می‌شود. نکته دیگر مسئله محتوی‌سازی است که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی قم سه جلد کتاب تحت عنوان «ره توشه تابستان» برای سنین کودکان، جوانان و بزرگسالان چاپ شده که بسیاری از روحانیون، نیروی مقاومت بسیج، آموزش و پرورش و... از آن استفاده می‌نمایند.

* هدف اصلی و همت سازمان تبلیغات اسلامی به لحاظ تولیدات وپژوهش تحت چه سیاستی قرار دارد؟
هدف اصلی سازمان تبلیغات مبارزه با جنگ نرم است و در تولیدات به لحاظ پژوهشی، کتب، ترجمه سایت‌ها، مجلات، برگزاری گفتمانها و آموزش‌ها به یک شناخت نسبتاً خوبی رسیده ایم اما تا مطلوب خود فاصله داریم.

* فعالیت شما در دانشگاه ها به چه صورت است؟
درست است که یکی از مأموریت‌های سازمان تبلیغات کار بر روی جوانان است اما خارج از چهارچوب دانشگاه در داخل دانشگاه‌ها کار بدست نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی است. اما رابطه سازمان تبلیغات کامل قطع نمی‌شود. سازمان تبلیغات به دو شکل به این بخش ورود پیدا می‌کند یکی هیئت‌های مذهبی و گفتمانهاست و دیگری همکاری سازمان تبلیغات  با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه است مانند برنامه ضیافت اندیشه که سال گذشته با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه انجام شد و کار خوبی بود، اما بی اشکال نبوده.

* در این میان ارتباط شما با دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت ورزش و جوانان، مرکز امور مساجد و... چگونه است؟
معمولاً همه در شورای استان تشریف دارند و سازمان تبلیغات هم دبیر شورای فرهنگی استان است و هماهنگی لازم انجام می‌شود.

* در سازمان تبلیغات اسلامی وزنه آموزش ارجحیت دارد یا وزنه پژوهش؟
موارد خاص پژوهشگرانی هستند که پژوهشهایی را در یک موقعیت انجام می‌دهند اما آنچه محور است اولاً آموزش‌های دینی است که منجر به تربیت می‌شود. ثانیاً پژوهشهای مستمری که بر روی سئوالات نوجوانان و جوانان و دانشجویان صورت می‌گیرد و سئوالات دسته بندی شده با سرفصل‌های مشخص کار پژوهشی بر روی آنها انجام می‌شود.

* یکی از سئوالات پژوهشی مهم اسلامی کردن دانشگاههاست آیا بر روی این مسئله کار شده است؟
یکی از کارهای سازمان تبلیغات شرکت در جلسات بالادستی است که رئیس سازمان شرکت می‌کنند و صاحب نظر هم هستند. بخش دیگر رویکرد خود سازمان است که در بحث بسترسازی و فرهنگ‌سازی اسلامی کردن دانشگاهها را در پنج بعد می‌بینیم. یک بعد کتابهای درسی است، یک بعد استادهای محترم، یکی مبحث مدیریت، یکی مبحث دانشجویان و دیگری هم مبحث فضا و محیط دانشگاه است که باید اسلامی شود و باید با ملاک‌ها و معیارهای اسلامی هم اسلامی گردد.  در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری وقتی این مسئله را پیگیری می‌کردند از اینکه بین خانمها و آقایان دیوار بکشند مخالفت کردند و فرمودند این چه افراط‌گری است که می‌کنید؟ باید مسائل شرعی رعایت شود نه اینکه دیوار کشیده شود.

* یکی از موارد ساماندهی شده در سازمان تبلیغات اسلامی، هیئات مذهبی است اما ظاهراً در کنترل گفتاری و رفتاری مداحان توفیقی حاصل نکرده‌اید؟
ما می‌خواهیم از آسیب‌ها جلوگیری کنیم هم از آسیب‌ها به مداحان و هم از آسیب به افرادی که در خدمت مداحان هستند. نباید هم زیاد شلوغ کرد. سطوح مداحی ما سطوح خوبی است ولی یک مشکلاتی هم هست که همه مداحان متوجه آن هستند و در جهت رفع آن تلاش می‌کنند. سازمان تبلیغات اسلامی کانون مداحان و کانون دعبل را برای خدمت‌رسانی به مداحان تشکیل داده است. آسیب‌هایی هم که هست را باید بشناسیم و به صورت علمی و دینی آن را برطرف کنیم و نباید همه چیز را به مداحان برگردانیم باید سعی کنیم وجوه مشترک را بگیریم و الان ما مجلات چاوش و خیمه را نیز داریم که مداحان و هیئات مذهبی از آن استفاده می‌کنند و بنیاد هلال شعرهای مختلفی را برای مقاطع مختلف تولید و عرضه نموده که مداحان می‌توانند از آن بهره مند شوند.

 

https://shoma-weekly.ir/wQtKZ9