شهرستانها

سازمانهای بین المللی بی خاصیت

پس از جنگ جهانی اول پروتکل 1925 ژنو کاربرد سلاحهای شیمیایی را ممنوع اعلام کرداما پس از جنگ جهانی اول برای اولین بار رژیم جنگ افروز صدام در جنگ علیه ایران با حمایت آمریکا و اروپا از سال 1367 ادامه داشت .
غلامحسین چوبینی- سلاحهای شیمیایی برای اولین بار در جنگ جهانی اول (14 17) ابتدا توسط ارتش آلمان وسپس توسط سایر کشورهای درگیر جنگ مورد استفاده قرار گرفت. از گاز خردل اولین بار درهمین جنگ در سال 1917 در جبهه بلژیک استفاده شد.

پس از جنگ جهانی اول پروتکل 1925 ژنو کاربرد سلاحهای شیمیایی را ممنوع اعلام کرداما پس از جنگ جهانی اول برای اولین بار رژیم جنگ افروز صدام در جنگ علیه ایران با حمایت آمریکا و اروپا از سال 1367 ادامه داشت .

رژیم بعث عراق علاوه بر مناطق جنگی بسیاری از شهرها و روستاهای ایران را در معرض سلاح های شیمیایی قرار داد که نمونه بارز آن شهید ومجروح شدن مردان وزنان و کودکان بی گناه شهرستان سردشت که در تیرماه 1366 به وقوع پیوست و ادامه این جنایات به کشتار بی رحمانه مردم حلبچه انجامید. براساس گزارش رسمی سازمان ملل رژیم جنایت کار صدام بیش از 1800 تن گاز سارین و 400 تن گاز نابون و بیش از صدهزار گلوله وبمب شیمیایی علیه ایران استفاده کردو از گازهای کشنده اعصاب برای اولین بار درتاریخ 27 اسفندماه 1362 در جبهه جنوب، عملیات خیبر درجزایر مجنون علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت.

باوجود این جنایات جنگی درطول مدت کاربرد سلاحهای شیمیایی علیه ایران عملا هیچ اقدام جدی برای متوقف کردن این حملات وحتی محکوم نمودن رژیم متجاوز صدام توسط سازمان های مسئول بین الملل مدافع حقوق بشر صورت نگرفت. لذا اگر سازمان های مسئول بین المللی به وظیفه خود عمل می کردند ما امروز شاهد این همه جرم و جنایت و کشتار بی رحمانه مردم بی گناه کشورها ایی چون یمن، عراق، سوریه و بحرین و فلسطین توسط تکفیری ها، داعشی ها و آل سعود خبیث با حمایت آمریکای جنایت کار و هم پیمانانش نبودیم و آمریکای مدعی مدافع حقوق بشر هرروز به بهانه های واهی اقدام به تحریم ویا تهدید برداشت از حساب و پولهای بلوکه شده ایران را در سر نمی پروراند لذا چون اقدامی جدی از طرف سازمانهای بین المللی علیه این جنایتکاران وجود ندارد ، از کنوانسیون حقوق بشر اسلامی و از دولت و ملت ایران ومدافعان واقعی حقوق بشر در دنیا انتظار می رود که در این برهه حساس به وظیفه خود عمل نموده و اجازه ندهند ظالمان حقوق حقه مظلومان جهان را بیش از این غصب کنند.

*دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان فارس

https://shoma-weekly.ir/tfe6UA