اقتصاد

زیان افزایش نرخ ارز بیشتر از منفعت آن برای دولت است

دولت می داند، با افزایش نرخ تورم در کارمندان و حقوق بگیران، نارضایتی ایجاد می شود و در اثر افزایش دلار، بر روی قیمت کالا تاثیر خواهد گذاشت، توان و قدرت خرید مردم کم می شود و لذا در این صورت، بیشتر از منافع افزایش نرخ ارز که ایجاد درآمد افزون تر برای دولت است، زیان آن بیش تر از پیش متوجه دولت می شود.
هفته های اخیر بازار ارز دچار شوک نوسانات شدید گشت و با تغییرات نرخ دلار، تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان اقتصادی در سر درگرانی عجیبی قرار گرفتند، که آینده این بازار به چه شکل پیش خواهد رفت، حال که در آستانه انتخابات هستیم، این تغییرات را چه شخص یا نهادی به گردن می گیرد، از این رو به سراغ علاء میر محمد صادقی، عضو هئیت حزب موتلفه اسلامی رفتیم و نظر وی را به عنوان یکی از فعالان اقتصادی در این خصوص جویا شدیم، وی در این خصوص قائل به این است که بیشتر از منافع افزایش نرخ ارز که ایجاد درآمد افزون تر برای دولت است، زیان آن بیش تر از پیش متوجه دولت می شود.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

*به عنوان اولین سوال، در یافتن مسئول ایجاد تغییرات نرخ ارز، برخی کارشناسان دولت را مقصر می دانند و برخی دیگر در آستانه انتخابات بودن دولت را دلیل عدم مداخله دولت در تغییرات نرخ ارز می دانند، نظر شما چیست؟

به نظر می آید؛ بعید است که دولت مایل باشد، نرح دلار افزایش پیدا کند، به صورت طبیعی شاید درست باشد، که این افزایش به نفع دولت است، زیرا دولت دلار را با قیمت گرانتری می فروشد، ولی از طرف دیگر؛ چون افزایش نرخ تورم را موجب می شود، با سیاست فعلی دولت که مایل است، تورم را کنترل کند، همخوانی ندارد.

دولت می داند، با افزایش نرخ تورم در کارمندان و حقوق بگیران، نارضایتی ایجاد می شود و در اثر افزایش دلار، بر روی قیمت کالا تاثیر خواهد گذاشت، توان و قدرت خرید مردم کم می شود و لذا در این صورت، بیشتر از منافع افزایش نرخ ارز که ایجاد درآمد افزون تر برای دولت است، زیان آن بیش تر از پیش متوجه دولت می شود.

ولی در عین حال اگر دولت و بانک مرکزی با دقت نظر بیشتر، در حدی که امکان داشته باشد، کنترل نرخ ارز را در اختیار داشته باشد، خوب است، چون فضای روانی که در جامعه برای افزایش دلار ایجاد می شود، به زیان اقتصاد مملکت خواهد بود.

*برخی کارشناسان رها شدن بازار ارز به حال خود و تعمدی بودن تغییرات نرخ دلار را مطرح می کنند، شما موافق این قضیه هستید و یا مخالف؟

دولت منافعی از این افزایش ممکن است داشته باشد، اما بعید است عمدا دست به افزایش نرخ دلار بزند، زیانهای جانبی این تغییرات که متوجه دولت می شود، بیشتر از منافعی است که ممکن است دولت داشته باشد.

*کسری بودجه دولت، در افزایش نرخ دلار اثر گذار است؟ که دولت در این راستا دست به چنین تغییرتی زده باشد؟

البته ممکن است یک مقدار از کسری بودجه دولت از این راه تامین شود، بعید است دولت عمدا این تغییرات را ایجاد کند، در حال حاضر انتخابات را در پیش رو داریم و این تغییرات بر نرخ تورم اثر گذار است و موجب نارضایتی مرم می شود، بنابراین برای دولت نه مصلحت است و نه ظن این را دارم که دولت خود این تغییرات نرخ ارز را ایجاد کرده باشد.

*با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه وارداتی کارخانجات رو به بالا رفته و به طبع بر قیمت تمام شده کالا اثر می گذارد و موجبات افزایش تورم می شود، ارزیابی شما چیست؟

اگر دلار به همین صورت افزایش پیدا کند، یعنی جهشی که در ظرف دو هفته اخیر داشته است، باز ادامه یابد، به زیان دولت است و برای حیثیت دولت مناسب نیست و به مردم هم فشار خواهد آمد، برای مواد اولیه وارداتی نیاز به ارز داریم، با گران شدن ارز، خود به خود قیمت تمام شده کالا هم افزایش خواهد یافت.

تورم در همه دنیا کم و بیش وجود دارد، تورمی که به این صورت در کشور موجود است، در طی سالهای گذشته، بسیار افزایش یافته و حتی به سی درصد هم رسیده است، تورمی که ایجاد می شود، به ویژه برای حقوق بگیران و کارمندان دولت بسیار سنگین است، در حالی که دولت فعلی کمک و تلاش کرد، تورم را محدود کند، دولت در حال حاضر گرفتار مسئله ارز است، که اگر به همین صورت افزایش یابد، زحماتی که دولت برای کنترل تورم متقبل شده است، خنثی خواهد شد.

*هدف نواسانات نرخ ارز را چه موضوعی می توان برداشت کرد؟ و عدم کنترل آن را در چه می دانید؟

با این وضعیت، صادرات کاهش پیدا کرده است و تحریم باعث شده، نتوانیم صادرات کشور را جهش و افزایش دهیم، با فضای روانی که گاهی در جامعه ایجاد می شود، مبنی بر اینکه چون ایران از ثبات اقتصادی مشخصی برخوردار نیست، مردم به طرف خرید دلار اقبال کنند و همین هم در افزایش نرخ آن تا حدی موثر است و گاهی برای بعضی وارد کنندگان مواد اولیه، دولت برای در اختیار گذاشتن دلار امساک می کند و این هم تا حدی در تغییرات نرخ ارز موثر است و در این حالت وارد کنندگان مجبورند از بازار آزاد خرید کنند.

*پیش بینی نواسانات بازار ارز را به چه شکل ارزیابی می کنید؟

به نظر من بانک مرکزی اعلام کرد، که در بازار ارز دخالت می کند و با ایجاد پایگاههایی در بانکها و دادن امکانات خرید و فروش ارز به آنها، شاید باعث شود تا حدودی این بازار کنترل شود و این جهش ایجاد شده، به این صورت ادامه پیدا نکند.

*نواسانات نرخ ارز به صورت کلی در بازار و اقتصاد مملکت چه تاثیراتی خواهد داشت؟

به طور کلی نوسان نرخ دلار اثر نا مساعد، در کل اقتصاد دارد، بلکه تثبیت دلار و ارز است که کمک به اقتصاد می کند، با تثبیت آن افراد می توانند بر اساس نرخ دلار برنامه ریزی کنند و اگر قیمت دلار دچار تزلزل باشد، صادر کننده را دچار خسارت و زیان اقتصادی می کند، که تکلیف خود را با نرخ دلار در آینده نداند، لذا به هر ترتیبی هست، بانک مرکزی و دولت، باید برنامه ای بریزند، حداقل برای مدتی نرخ دلار دچار نوسان نباشد، چون باقی ماندن وضع موجود به مصلحت کشور نیست.

https://shoma-weekly.ir/VqVkDH