زنان

زن و خانواده؛ تهدیدها و فرصت های یک ارزش

عاطفه سادات رخ صفت
مجموعه نشست های اندیشه های راهبردی که با درایت، نظارت و حضور رهبر فرزانه انقلاب برگزار می شود در سومین گام به نام «زن و خانواده» مهر خورد تا اهمیت این موضوع بیش از پیش، اول برای خود خانم ها و بعد برای برنامه نویسان و مسئولین کشور در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی و.. حتی سیاسی ملموس و باورپذیر شود.

اما دلایل توجه و اهتمام معظم له نسبت به موضوع «زن و خانواده» چیست؟
به اعتقاد نگارنده رهبر فرزانه انقلاب در شرایط کنونی با اعتماد و اعتقاد به حضور دختران و بانوان مؤمنه، فرهیخته و آگاه در عرصه خانواده و جامعه نگاه خود را به این موضوع به عنوان خاکریزی برای نبرد با لیبرالیسم معطوف ساخته است. در چرایی این نگاه باید گفت که در شرایط کنونی غرب و لیبرالیسم – بدیهی است که منظور از غرب صرفاً غرب جغرافیایی نیست – با گرایش به زندگی شیطانی و شیطان پرستی عملاً به ورطه یک لجبازی احمقانه با خدا افتاده که خانواده به خصوص زن از جمله مصادیق آن است.
به عبارت دیگر اگر زمانی هدف غرب از پروژه براندازی خانواده صرفاً معطوف به اقتصاد بود و نظام سرمایه داری خانواده کارگران را دست و پاگیر تولید و به تبع آن سود بیشتر می دانست، امروز علیرغم پیشرفت های خیره کننده در حوزه فناوری ارتباطات و امکان ساده و سهل کارها حتی بدون حضور فیزیکی، غرب همچنان بر طبل اضمحلال خانواده می کوبد.
چرایی این اصرار و پافشاری را از کلام رهبر فرزانه انقلاب می آوریم. «عقیده من این است که بیشترین جریمه غرب در مسأله زن و خانواده، در نگاهش به زن است، این را با یک جمله و دو جمله نمی توان توصیف کرد، بزرگترین ضربه و اهانت به کرامت زن را همین سیاست غربی دارد انجام می دهد، همین فمنیست های افراطی هم – که خب لایه های متعددی دارند – من حیث لایشعر دارند به زن ضربه میزنند، حالا من حیث لایشعر که می گوییم نگاه خوشبینانه است؛ یعنی اینهایی که دست اندرکارند ظاهراً نمی فهمند چه کار دارند می کنند. احتمال دارد سیاستگذارانی و برنامهریزانی در پشت صحنه هستند که آنها می فهمند دارند چه کار می کنند، کما اینکه این احتمال در همان پروتکل های صهیونیسم کاملاً پیشبینی شده یعنی ضایع کردن جنس زن و او را مظهری برای استفاده شهوانی مرد قرار دادن در مواد آن پروتکل ها هست.»
با این اوصاف بدیهی است که خانواده مانعی جدی بر سر راه این غرب وحشی و لاابالی بوده و عجیب آنکه با علم و آگاهی کامل از اینکه جامعه بدون خانواده محلی از اعراب نداشته و خیلی زود فنا خواهد شد اما آنچنان که گفتیم با لجبازی احمقانه ای همچنان به راه خود ادامه میدهد.
اما اینکه زنان و مردان مسلمان ایرانی پشت این خاکریز که رهبر حکیم انقلاب در برابر جبهه کفر ایجاد کرده، چه باید کنند؟ پاسخ را میتوان از لابهلای سخنان حضرت آقا و در سه محور یافت: نخست توجه و تبلیغ – در حد وسع و مقدورات – نگاه اسلام عزیز به زن آنچنان که معظم له فرمودند: «اولاً نگاه اسلام به جنسیت یک نگاه درجه دو است، نگاه اول و درجه یک از حیث انسانیت است که در آن جنسیت اصلاً نقشی ندارد، خطاب، انسان است و فرقی با هم ندارند.
بیان این سخن یعنی تفکری درست در نقطه مقابل دیدگاه چند هزار ساله غربی که از تحقیر زن در دوره یونان و روم باستان شروع شده و امروز هم به شکلی مدون ادامه دارد.
دیگر ضرورت الگوگیری از نقش زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس و نقش آفرینی آنان به عنوان مادر شهید، همسر شهید، همسر جانباز و آزاده و... که زمینی بسیار مستعد برای تولیدات ادبی و هنری و انتقال آنها به زن درمانده و بی خبر غربی است؛ و محور آخر هم به چالش کشیدن دیدگاه غرب – اگر بشود نامش را دیدگاه گذاشت – در مورد زن و خانواده است؛ موضوعی که حضرت آقا از آن به «طلبکار بودن ما از غرب در قضیه زن و لزوم پاسخگویی آنها» نام بردند.
و کلام آخر اینکه با مطالعه بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندشیه های راهبردی به این نکته واقف می شویم که در موضوع زن و خانواده اولاً باید به موضوع به عنوان یک ارزش نگاه شود و بعد این ارزش کالبدشکافی شده و تهدیدها و فرصت های آن مشخص و برای هر چالش و فرصت تدبیری اندیشیده شود.
https://shoma-weekly.ir/UyVLWw