زنان

زن و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جنگ نرم

یکی از ابزارهای فرهنگی مقابله با جنگ نرم، آموزش و درونی کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جوانان است. جاری شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، ابتدا باید در جامعه کوچک خانه باشد و بدون تردید مدیر اصلی در این جامعه زن با نقش مادری است.
طیبه خشرو- گاهی اوقات بسیاری از نعمتهای الهی جنبه خفیه دارند به این معنا که بدون آن که فرد متوجه حضور آن نعمت باشد، مشمولش میشود و فرد میبایست در طول حیات خود به آن توجه کند و شکرش را به جای آورد، البته ممکن است این نعمتها برای هر انسانی متفاوت از دیگری باشد، یکی از بارزترین نمونههای این نعمت داشتن خانوادهای خوب است.

 در آموزههای دینی این خانواده ملاکها و معیارهایی دارد و هر فرد در این چارچوب ملزم به رعایت اصول و قواعدی است که باعث سعادت فردی و اجتماعی میشود، یکی از این معیارهای اساسی در تربیت دینی ایجاد بصیرت و انگیزههای عدالت طلبی منطبق با آرمانهای انقلابی است که دین مبین اسلام آن را فرا روی ما قرار داده است.

 این امر البته نسبت به زن که در مقام همسر و سپس مادر است، بیش از پیش مصداق پیدا میکند؛ زیرا مادر دارای وجه آموزشی اولیه و ثانویه است، و این نکته به معنای حضور مادر در تمام ابعاد تربیتی است زیرا بیش از آنکه فضاهای آموزشی نظیر مدرسه و دانشگاه بر شخصیت فرزندان موثر باشد این مادر است که با اعمال و رفتار و گفتار خود بر فضای خانواده و سپس جامعه تاثیر میگذارد.

اما یکی از مهمترین اصولی که حیات اسلام به آن متکی است بحث مهم جهاد است، که میتوان از آن به عنوان فرهنگ ایثار و شهادت یاد کرد، یکی از ویژگیهای انکار ناپذیر انقلاب اسلامی که ریشه در مکتب رهایی بخش اسلام دارد نیز همین فرهنگ است که خودش انگیزه و موتوری برای جهاد به حساب میآید و شهدا با آرمانهای اسلامیشان مشخص کننده راه و خصلت انقلاب و عالم پیروزی آن بودهاند، اما انتقال این فرهنگ به فرزندان از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است و مادران مسلمان با تکیه بر الگوهایی که در طول تاریخ اسلام و در حرکتهای انقلابی مبارزین مسلمان است، به نوعی شگرف به انتقال این مهم پرداختهاند با تورقی کوتاه در تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این مطلب کاملا آشکار میگردد، البته در روزگار اخیر با توجه به بازی تازه دشمن بر علیه کشور ما که از آن با عنوان جنگ نرم تعبیر میشود، قطعا انتقال این مفهوم باید به سبکی دیگر روی دهد باتوجه به اینکه مهمترین حوزه اعمال و تاثیر گذاری قدرت نرم برطرف مقابل در این نوع نبرد، حوزه رسانهها است دشمن سعی دارد ازاین طریق فرهنگ، عقاید، باورهاو... جوانان مارا از آنان سلب کند و فرهنگی که مد نظر خودشان است به آنان بقبولاند در نتیجه باید فرهنگی که جوانان در طول زندگی کسب میکنند چنان در وجود آنها درونی شود که دشمن نتواند کاری از پیش ببرد. و کسی که میتواند در این زمینه بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد مادر است.

یکی از ابزارهای فرهنگی مقابله با جنگ نرم، آموزش و درونی کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جوانان است. جاری شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، ابتدا باید در جامعه کوچک خانه باشد و بدون تردید مدیر اصلی در این جامعه زن با نقش مادری است.

خانه، جامعه اول محسوب میشود و فرآیند جامعه پذیری از آن شروع میشود در این فرایند مادر نقش مهمی دارد، اما با توجه به شدت هجمه دشمن باید گفت در فرآیند انتقال این فرهنگ نیز مسئولیت زن به مراتب سنگینتر از دوران جنگ سخت است زیرا نبرد این بار در مقیاس اطلاعات و دادهها است و مادر باید با اطلاعات کافی در این نبرد به میدان بیاید و با این اطلاعات بتواند ریشههای عمیق این باور را در مقابل باورهای مخرب غرب تقویت کند.

 این فرهنگ و تزریق آن به نسل امروز ممکن خواهد بود و هرگز نمیشود نقش مادر را در این میان انکار کرد و مجموعا میتوان اگر زنان ما در دوران پیروزی نهضت امام خمینی و در زمان دفاع مقدس این فرهنگ را به نحو احسن به جامعه منتقل کرده و اسباب پیروزی را فراهم آوردند، امروز زمان آن است که با آگاهی و بصیرت انقلابی هرچه تمام وارد میدان مبارزه خاموش با دشمن بشوند.

https://shoma-weekly.ir/jxwxDt