زنان

زن غربی زن ایرانی

عفاف بانوان باعث افتخار، ارزش‌گذاری و سنگین شدن آبرو و احترام زن در جامعه می‌شود
فاطمه رهبر - همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند حجاب موجب شخصیت زن و عاملی برای وقار اوست و عفاف بانوان باعث افتخار، ارزش‌گذاری و سنگین شدن آبرو و احترام زن در جامعه می‌شود و به همین دلیل از اسلام به خاطر توجه به مسئله حجاب باید تشکر کرد.
در نقطه مقابل این موضوع، ما جایگاه زن و خانواده در غرب را با مخاطره مشاهده می‌کنیم زیرا به زن به عنوان یک کالا و شیء نگاه می‌شود و استفاده جنسیتی از او رایج است. ما معتقد هستیم که بحث عفت، بحث عفاف، بحث زن بودن و بحث مادر بودن و بحث تقوا و بحث عواطف انسانی، کمالات انسانی و شخصیت انسانی زن همه در راستای کمال انسانی زن است. بنابر این هر چه از شخصیت جنسیتی او دور شویم مقام عالی زن را بهتر درک می‌نماییم.
در روند تجدد در ایران دقیقاً از زمانی که فرهنگ غرب یا به عبارت بهتر فرهنگ بیگانه وارد ایران شد به موازات آن مفاهیم جدیدی وارد مفاهیم ایرانی شد. یکی از موضوعات مهم در این رابطه موضوع زن بوده است. جایگاه زن بودن، مفهوم زن بودن، نقش زن بودن در جامعه شرقی را در مقابل تصویر زن غربی، آزادی، تمدن، علم، برابری، دانش، رشد، شخصیت، مدیریت و حضور در جامعه قرار دادند و تصویری کاذب ولی پر جاذبه‌ای برای کشورهای شرقی ارائه نمودند.
این دیدگاه بعد از سالیان سال هنوز هم در دستور کار غربی‌ها قرار دارد.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما امروز غرب را به چالش می‌کشیم. آن سو فرود آوردن جلوی فرهنگ غرب مربوط به 100 سال پیش بود.
در حال حاضر جایگاه زن در جوامع غربی گم شده است.
خوب است مردم ما بدانند در اروپا تا قرن 19 م برای زنان حق مالکیت شخصی نیز قائل نبودند.
*زنان ثروتمند هر چه داشتند از آن شوهرانشان بود.
*هنوز هم در برخی از کشورها زن حق رای نداشته و ندارد.
* در قرن 15 در اروپا کنفرانسی برپا شد که آیا اساساً زن انسان است یا شبهه انسان!!
در دوران باستان نیز در کشورهایی چون یونان و روم باستان شأنی برای زن قائل نبودند!
*در تورات تحریف شده نیز زن تلخ‌تر از مرگ تلقی شده است و وی منشاء گناه و انحراف و گمراه کننده معرفی می‌گردد.
*در قرن 22-15 میلادی در اروپا و آمریکا زنان را در ارث و هم غذا شدن محروم می‌کردند و حتی امروزه آماری که در آمریکا وجود دارد بیانگر این است که هر ساله صدها هزار نفر بین سنین 15 تا 19 سال دختران جوان مورد تجاوز به عنف قرار می‌گیرند.
*پس می‌بینیم که ارمغان غرب برای زنان جهان از بین رفتن عفت، شرم، حیا، حیات معنوی و از بین رفتن تعهد مردان است شاهد این مدعا گفته؛
خانم فالودری روشنفکر امریکایی است که می‌گوید امروزه زنان غربی می توانند بگویند به آزادی و برابری رسیده اند و این در حالی است که هیچگاه به بدبختی امروز نبوده‌اند. همچنین خانم شیت (آمریکایی) در کتاب خود نابودی عفاف، ارمغان فمینیسم است.
ما به مردان می‌گوییم به زنان احترام بگذارید. اما یک زن با رفتار خود اعلام می‌کند که لازم نیست خود را به سختی بیاندازید.  در حالی است که در نقطه مقابل زن ایرانی با زندگی خودش الگویی تازه به جهان معرفی کرده است و از حاکمیت ارزشهای انقلاب نه تنها پشیمان نیست بلکه معتقد است رفتار غرب با زنان چیزی جز تباهی زنان را به دنبال ندارد.
زن ایرانی، مسلمان،انقلابی و معتقد است حجاب او نماد زندگی و انتخابی آگاهانه و اسلامی است. این زن معتقد است حجاب علاوه بر وظیفه شرعی و ارزشی حفظ استقلال و هویت اسلامی اوست.
این امر دلیل بر این است که زنان ما در میلاد خانم فاطمه زهرا(س) هویت اسلامی خویش را جشن می‌گیرند. در همین زمینه مجلس نیز محققاً برای حفظ هویت زن کوشیده است و اقدامات خوبی در مجلس هفتم و هشتم در رابطه با جایگاه زن و خانواده و حفظ هویت اسلامی ایشان در عرصه‌های مختلف صورت پذیرفته که انشاءالله در مجلس نهم نیز باید ادامه پیدا کند.
یکی از اقدامات و مصوبات بسیار خوب مجلس هشتم در حوزه زنان و خانواده ماده 230 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور است که در این ماده دولت موظف شده است با همکاری سازمانها و دستگاههای ذیربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب و «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوط و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساخت امور اقتصادی، معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست، تامین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعه توانایی‌های سازمانهای مردم نهاد، توانمندیهای زنان مدیر و نخبه و توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده اقدامات قانونی را به عمل آورد.
-    بنابر این یکی از وظایف ما در مجلس نهم اجرایی شدن و نظارت بر حسن اجرای این ماده از برنامه توسعه پنجم به ویژه در حوزه عفاف و حجاب می‌باشد.
-    از دیگر اقدامات مجلس نهم نظارت بر اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که 37 دستگاه موظف به اجرای آن هستند.
و نکته آخر نهایی شدن و تصویب طرح امر به معروف ونهی از منکر است که در مجلس هشتم به دلایل مختلف نهایی نشد که انشاءالله در مجلس بعدی شاهد پیاده شدن اصل هشتم قانون اساسی در جامعه باشیم.

*نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر در مجلس هشتم و نماینده منتخب مجلس نهم

https://shoma-weekly.ir/WX6r8x