زنان

زن ایرانی؛ بر‌ترین الگوی عصر حاضر

با گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامی می‌بینیم این انقلاب از یک‌سو تعریف انسانی از زن ارائه می‌دهد و از سوی دیگر الگوهای موفق انقلاب اسلامی و شخصیت زن ایرانی را احیا و استعدادهای باطنی و قابلیت ویژه او را به عینیت رسانده است. علاوه بر اینکه انقلاب الگویی برای انقلاب‌های منطقه خاورمیانه شده است، زنان کشورهای عربی نیز با الگو پذیری از زنان مسلمان ایران در این انقلابات فعالیت‌های چشمگیری انجام می‌دهند و این ناشی از این حقیقت است که نقش زنان، اساس و بنیاد هر حرکت در جامعه است، زیرا او می‌تواند جامعه را به سوی ترقی و تمدن هدایت کند

تاریخ گویاترین ابزار و شاهد برای بیان حوادثی است که در برخی از موارد توسط افرادی معدود انکار میشوند و یکی از این حوادث پیروزی انقلاب اسلامی ایران است؛ انقلابی که با وجود حوادث تلخ وشیرین اکنون به موازات تجربه بهار سی و چهارم عمر خود تبدیل به قطب و قدرت شاخص در منطقه خاورمیانه شده است و قطعاً زنان در این مهم سهم بسزایی را به خود اختصاص دادهاند.

 همانگونه که در روزهای نخست پیروزی به دلیل حضور پررنگ زنان در صحنه مبارزات بسیاری از رسانههای غربی از واژه انقلاب چادر برای پدیدهای که بیسابقه بوده و هست، استفاده نمودند و در مجموع میتوان گفت نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل انکار و ستودنی است. این نقش را نهتنها در مورد مبارزهای آنان، بلکه در تربیت و تشویق نیروهای مبارز و انقلابی نیز میتوان جست. به طوری که امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند: «امروز زنهای شیردل، طفل خود را آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم میروند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است؟»

زنان مسلمان ایران همپای مردان و با اطاعت از ولایت فقیه در همه میدانهای فرهنگی و مبارزاتی و سازندگی به فعالیت خود ادامه دادند تا به تشکیل نظام اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نایل گردیدند و برترین الگو برای زنان مسلمان عصر حاضر شدند، البته بدیهی است که استقامت شرط تداوم این افتخار و عزت است. البته حضور زنان در دفاع مقدس نیز دارای دو بعد نظامی و غیرنظامی بود که حضور در خط مقدم و پشتیبانی فرهنگی، روحیه شهادتطلبی، پرستاری، تهیه آذوقه و اهدای کمکهای نقدی و غیرنقدی به رزمندگان از جمله نقشآفرینی زنان در هشت سال دفاع مقدس بود.

شایان ذکر است که در اندیشه امام راحل زن قادر به حضور در اجتماع و مشارکت فعال است، ضمن اینکه در نگرش امام خمینی (ره) جایگاه مادری برترین شغل است.

حال با گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامی میبینیم این انقلاب از یکسو تعریف انسانی از زن ارائه میدهد و از سوی دیگر الگوهای موفق انقلاب اسلامی و شخصیت زن ایرانی را احیا و استعدادهای باطنی و قابلیت ویژه او را به عینیت رسانده است. علاوه بر اینکه انقلاب الگویی برای انقلابهای منطقه خاورمیانه شده است، زنان کشورهای عربی نیز با الگو پذیری از زنان مسلمان ایران در این انقلابات فعالیتهای چشمگیری انجام میدهند و این ناشی از این حقیقت است که نقش زنان، اساس و بنیاد هر حرکت در جامعه است، زیرا او میتواند جامعه را به سوی ترقی و تمدن هدایت کند، چنانچه مردان میتوانند در جهتهای مختلف جامعه را رهبری کنند. بنابراین نمیتواند کسی نقش زنان در بیداری و وحدت اسلامی با تأکید بر تأسی زنان مسلمان خاورمیانه از انقلاب اسلامی و زن در این جریان عظیم فرهنگی و سیاسی را نادید بگیرد، زیرا زن در تمدن اسلامی، پیش و بیش از آنکه جلوه و تکلیف بیرونی داشته، به بنیانگذاری سیاستهای عمیق تربیتی در بستر خانواده همت گماشته و با تأمین پشتوانه تربیت و آرامش و استحکام خانواده، هر زمانی که نیاز به حضور و ظهور در صحنهها و میادین اجتماعی را تکلیف پنداشته است، دوشادوش مردان  مبادرت ورزیده است و این امر سبب ارائه الگویی اسلامی- ایرانی از زن با حفظ شأنیت وی به جهان شده است.

https://shoma-weekly.ir/16b1cV