زنان

زن از دنیای مجازی تا بیداری اسلامی

آنچه امروز بسیار مهم به نظر می آید نقش فضای مجازی در بیداری اسلامی است قطعا وبلاگ نویسانی که با هدف حقوق زنان و شناخت زن مسلمان ایرانی به عنوان الگو در این عرصه پیش قراولند می توانند با توجه به ابعاد وسیع فضای مجازی و مخاطب گسترده آن موجبات بیداری اسلامی و نقش هرچه پر رنگتر زنان در این پیچ عظیم تاریخی که به تعبیر مقام معظم رهبری جهان امروز در آن قرار دارد را فراهم آورند
زهره علیپور- امروزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، از مقوله‌های بسیار مهمی است که توجه بیشتر کشورهای جهان را به ‌خود جلب کرده‌است. گرچه زمان زیادی از تولد اولین رایانه ‌ها نمی‌گذرد، ولی در همین مدت کم آنها توانسته‌اند وارد قلمروی همه‌ رشته‌های علمی شوند و یکی از وسایل ضروری زندگی به حساب آیند. واقعیت این است که استفاده از رایانه و به‌خصوص اینترنت با سرعت غیرقابل تصوری در حال رشد است.
طبق آمارها تا ابتدای ماه مارس سال ۲۰۰۸، ایران ۲۳میلیون نفر کاربر اینترنت داشته و به لحاظ بیشترین استفاده کاربران اینترنت در جهان رتبه هفدهم را کسب کرده ‌‌است که این نشان‌دهنده استفاده قابل توجه ایرانیان از جهان مجازی است.
علل مختلفی باعث اقبال اینترنت در کشورمان شده ‌است؛ ویژگی‌هایی چون ترکیب و بافت جمعیتی خصوصاً از لحاظ سنّی، همچنین بروز شرایط خاص اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سبب گسترش وبلاگ‌نویسی شده است، به‌گونه‌ای که ایران به یکی از رکورددارهای وبلاگ‏نویسی در سطح جهان تبدیل شده‌ است و این را می‌توان با مشاهده‌ آمار وبلاگ‌های به روز شده (از جهت قرار گرفتن مطلب در آنها) در بلاگ‌سرویس‌ها مشاهده کرد.
از سوی دیگر، توجه به بحث زنان در ایران رو به گسترش است و این موضوع را می‌توان از بالا رفتن تعداد مقالات و کتاب‌ها و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف با موضوعات مرتبط با زنان دریافت و تاثیر آن را مشاهده کرد. در این میان، سؤالی به ذهن می‌رسد؛ «آیا موضوعات و مطالبات زنان در دنیای مجازی نیز مانند دنیای واقعی یکی از دغدغه‌های اصلی نویسندگان وبلاگ‌ها هست یا خیر؟» اما پاسخ به این سؤال به این سادگی‌ها صورت نمی‌گیرد چرا که بلاگ‌ سرویس‌ها آمار تعداد وبلاگ‌های به روز شده را ارائه نمی‌دهند و از این‌رو نمی‌توان جامعه آماری دقیق و در مرحله بعد نمونه‌ای مناسب از آن انتخاب کرد.
ولی پارسی‌بلاگ که در بین سرویس‌های ارائه‌دهنده بلاگ رایگان، جزو اولین بلاگ‌سرویس‌های پربیننده در ایران محسوب می‌شود، شرایطی را فراهم کرده است که می‌توان به راحتی جامعه‌ آماری را انتخاب و از بین آنان به گزینش و بررسی نمونه‌ها پرداخت.
گرایش به دنیای مجازی از سوی زنان علاوه بر نمایش آمار رشد علمی جامعه و جهش بلند زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند خود می تواند آسیب ها و البته محاسنی در پی داشته باشد. وبلاگ نویسان زن در فضای مجازی از یک سو می توانند دانش عمومی و نگرش جهان مجازی که دارای برد بسیاری است را نسبت به زنان جامعه ی ایران اسلامی تغییر دهند و با وارد شدن در مباحثی نظیر حجاب ،حقوق زن در اسلام و مانند آن در حکم نوعی آنتی ویروس در مقابل وبلاگ هایی که اندیشه هایی نظیر فمنیسم،تساوی حقوق زنان و غیره را ترویج می کنند باشد و البته در بعد نظارتی نیز سازمان های متولی مانند وزارت ارشاد اسلامی ،وزارت ورزش و جوانان و همچنین مرکز فناوری اطلاعات می توانند بسیار موثر واقع شوند اما آنچه امروز بسیار مهم به نظر می آید نقش فضای مجازی در بیداری اسلامی است قطعا وبلاگ نویسانی که با هدف حقوق زنان و شناخت زن مسلمان ایرانی به عنوان الگو در این عرصه پیش قراولند می توانند با توجه به ابعاد وسیع فضای مجازی و مخاطب گسترده آن موجبات بیداری اسلامی و نقش هرچه پر رنگتر زنان در این پیچ عظیم تاریخی که به تعبیر مقام معظم رهبری جهان امروز در آن قرار دارد را فراهم آورند و به نوعی در عرصه ی رسانه مجازی نیز این بیداری اسلامی در حوزه زنان صورت پذیرد.

*کارشناس فناوری اطلاعات(IT)

https://shoma-weekly.ir/wCLjIa