زنان

زنان کاندیدا

عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با پاسخ به این سئوال که آیا تغییری در تفسیر شورای نگهبان درباره واژه «رجل سیاسی» و عدم شمول آن بر زنان به‌وجود آمده است گفت: شورای نگهبان هیچ گاه رجل سیاسی را تفسیر نکرده و هرچه تا کنون مطرح شده صرفاً از سوی نشریات و نهادهای حقوقی بوده است.
نرگس قدیری- عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با پاسخ به این سئوال که آیا تغییری در تفسیر شورای نگهبان درباره واژه «رجل سیاسی» و عدم شمول آن بر زنان بهوجود آمده است گفت: شورای نگهبان هیچ گاه رجل سیاسی را تفسیر نکرده و هرچه تا کنون مطرح شده صرفاً از سوی نشریات و نهادهای حقوقی بوده است.

وی افزود: رویه شورای نگهبان مثل سابق است، در گذشته هم از قشر بانوان کسانی بودند که ثبتنام کردند و شورای نگهبان در این زمینه نظر خاصی ندارد و منع خاصی هم وجود ندارد، قانون خاصی هم نسبت به ثبتنام و بررسی صلاحیت بانوان وجود ندارد.
کدخدایی گفت : شورای نگهبان هیچ
گاه به صرف اینکه فردی که ثبتنام کرده مرد است یا زن اظهار نظر نکرده است و هرگاه زنی رد صلاحیت شده به خاطر نداشتن صلاحیت عمومی بوده است.این اظهارات در حالی بیان شد که در پایان روز ثبت نام 30 زن خود را کاندیدای ریاست جمهوری کردند تا باز بودن فضای سیاسی وآزادی مشارکت سیاسی در نظام اسلامی به منصه ظهور برسد اما با بررسی افرادی که خود را کاندیدا کردند باید پرسید آیا این گشاده رویی نظام و وزارت کشور و شورای نگهبان برای ثبتنام از همه آنها که مایلند زمینه را برای ورود افراد سودجویی که فقط قصد خودنمایی داشته و به هیچ عنوان رجل سیاسی در معنای خاص و عام آن تعریف نمیشوند چه معنایی دارد؟ آیا صرف هزینه و وقت برای ثبت نام هرکدام از آنان مورد تأیید ملت است ؟ کسانی که خود عملاً عنوان میدارند که برای معروف شدن و در معرض توجه قرار گرفتن از سوی رسانه ها ثبت نام کرده اند، گو اینکه از میان خیل عظیم زنان فرهیخته وکار آمد نظام که مصداق رجل سیاسی تعریف میشدند هیچ کدام به علت فهم درست موضوع و اهمیت و مسائل و مشکلات پست ریاست جمهوری تمایلی به خودنمایی سیاسی نشان ندادند اما برخی از زنان به خود این جرأت را دادند که بدون هیچ گونه سابقه مدیریتی عالی در پست های اجرایی فرم های کاندیداتوری را پرکنند و اسباب دردسر وتمسخر جامعه زنان را فراهم آورند. به نظر میرسد که با تجربه زحمت افزایی عده ای که ممکن است از سوی برخی برای افزایش دردسر  برای مجریان وناظران انتخابات، کودکانه یا مغرضانه برای ثبتنام به وزارت کشور مراجعه میکنند، شورای محترم نگهبان و رؤسای سه قوه باید تدبیری بیندیشند تا دستگاه های مرتبط با انتخابات، دچار چنین تشویش و فشار بیهوده ومضاعفی نگردند و با فرصت و دقت بیشتری وقت خود را بر روی کاندیداهای واقعی معطوف کرده وکاندیداهای کاذب باعث اطاله وقت و هزینه و انرژی نگردند، چه بسا این ثبتنام ها اگرچه نیز به تأیید آنان منجر نمی شود، اما زمینه سوء استفاده از عنوان کاندیداتوری را برای این افراد در زمینه های سیاسی واجتماعی فراهم میآورد. تعیین شروطی برای ثبت نام کاندیداها از شروط عاقلانه ای است که در همه کشورها و فرهنگ ها وقوانین وجود دارد ونه تنها زمینه رنجش کسی را فراهم نمی آورد بلکه همگان از آن راضی وخشنود خواهند بود.

https://shoma-weekly.ir/kK5OXo