زنان

زنان و ظرفیت‌های بالای تحقق اقتصاد مقاومتی

بخش گسترده‌ای از نیروی داخلی زنان جامعه ما هستند که در دوران جنگ به تجربه اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان داده‌اند بازگشت به نقش اقتصادی پررنگ زنان در زمان جنگ و بازخوانی تجربه‌های آن دوران به ویژه در بخش تولید و مصرف کالای داخلی مقوله‌ای است که این روز‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی تقریبا رنگ باخته است سبکی که بازگشت به آن در حوزه اقتصاد و حتی سایر حوزه‌ها می‌تواند کشور را به نقطه‌ای که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است برساند.
منیژه احمدی- هنوز از روزهایی که خیلیها به خاطر وضعیت قرمز جنگ مجبور شدند با عجله اسباب و اثاثیه دم دستیشان را در پیکان قراضهای بریزند و از زیر موشک باران دشمن به جایی که وضعیت کمی روبه سفیدی میزد، بروند مدت زمان زیادی نگذشته است. روزهای سخت جنگ، روزهایی که کشوری که به تازگی انقلاب کرده بود با یک خزانه خالی، در مقابل دشمنانش که علاوه بر قدرت تبلیغاتی، خودشان غولهای اقتصادی جهان بودند، باید یکه و تنها بدون اتکا به نیروهای خارجی میایستاد. این کشور که از سال ۱۳۵۳ نمودار رکود اقتصادیاش آژیرکشان روند نزولی به خود گرفته بود و هر از گاهی به واسطه بالا و پایین شدن قیمت نفت تبش کمی کم میشد، تنها داراییاش زنان و مردانی بودند که خالصانه ایستادند در چنین شرایطی بود که مقاومت تبدیل به یک فرهنگ شد. البته جنگ به خودی خود اتفاقی بسیار پرهزینه است، این هزینهها از تامین ادوات نظامی برای دفاع تا هزینههای نیروی انسانی برای این مقوله بسیار مهم را شامل میشود، در چنین شرایطی است که مردان جامعه ناگزیرهستند فعالیت اقتصادی خود را‌‌ رها کنند و به میدان مبارزه بروند و طبیعی است که خانوادهها منبع درآمد خود را در اثر نبود نان آور به صورت مقطعی و یا دائم از دست میدهند، در این شرایط کشور وضعیت بسیار تلخی را تجربه میکند، تحریمهای اقتصادی سربه فلک میگذارد و چرخهای تولید داخلی در اثر نبود نیروی انسانی و مواد لازم لنگ میماند، در کنار این شرایط گرانی، کمبود سوخت و... وضعیتی خاص را برای پشت جبههها ایجاد میکند در این شرایط زنان سرباز خط مقاومت هستند، البته مقاومت همانی است که بعد اقتصاد آن در زمان جنگ و تحریم جلوهای پررنگتر از سایر ابعاد دارد. صبر و ایثار مشخصه اصلی این زنان است به طور مثال برخی از زنان در شرایط جیره بندی کالا با نیت جهاد اقتصادی، به جبههها کمک میکنند و این جهاد را با آگاهی کامل نسبت به این قضیه بدیهی که ناچارند در اثر این عمل خیرخواهانه صرفه جویی کنند انجام میدهند، دراین مقطع بخشی از چرخهای اقتصاد داخلی به دست زنان به گردش در میآید، زیرا آنها در نبود مردان خود، باید بخشی از وظایف تامین معاش را از طریق فعالیت مردانشان مانند کشاورزی، باغداری و... انجام دهند این حرکت همانی است که به تعبیر رهبر انقلاب، امام خامنهای تنها از درون فرهنگ اسلامی جوشید و نه از فرهنگهای شرقی و غربی و نمونه زنان ما قرآن و اسلام بود. طبیعی است اکنون شرایط جنگی بر کشور حاکم نیست و بسیاری از بحرانهای دهه ۶۰ به واسطه تدبیرهای اتخاذ شده در مقطع زمانی فعلی حتی وجود خارجی هم ندارد و بهترین فرصت برای اتکا به نیروی داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی که نجات بخش ما از اقتصاد وابسته نفتی است محیا است.

بخش گستردهای از نیروی داخلی زنان جامعه ما هستند که در دوران جنگ به تجربه اقتصاد مقاومتی را در عمل نشان دادهاند بازگشت به نقش اقتصادی پررنگ زنان در زمان جنگ و بازخوانی تجربههای آن دوران به ویژه در بخش تولید و مصرف کالای داخلی مقولهای است که این روزها به دلیل تغییر سبک زندگی تقریبا رنگ باخته است سبکی که بازگشت به آن در حوزه اقتصاد و حتی سایر حوزهها میتواند کشور را به نقطهای که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است برساند.

https://shoma-weekly.ir/wLVJyh