زنان

زنان و بصیرت در عرصه‌های گوناگون

در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ایام فراوانی بوده است که به اقتدار نظام قوت دوباره‌ای بخشیده است و جمهوری اسلامی ایران را در میان نقشه‌های فراوان دشمنان موفق و پیروز گردانیده است یکی از این حماسه‌ها در 9 دی 88 صورت پذیرفت که مردم در این حرکت بر ادامه راه دفاع از نظام و حریم ولایت تاکید داشتند.
نقش زنان در شکست جریان فتنه و خلق حماسه 9 دی بی بدیل است. زنان در این روز با درک عظیم خویش و بصیرت والایشان حضوری را تجربه کردند که تمام نقشه‌های میلیاردی دشمن را بر باد داد. در همین خصوص و در زمینه زنان و بصیرت در عرصه‌های گوناگون زندگی پای صحبتهای خانم فاطمه رهبر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نشستیم.
گفت و گو: نفیسه زارعی – اکرم یافتیان

* لزوم بصیرت در همه اقشار جامعه به ویژه زنان امری انکار‌ناپذیر است شما این مهم را چگونه برآورد می‌کنید؟
زنان ما در نظام جمهوری اسلامی با توجه به جایگاهی که اسلام برای آنها در نظر گرفته است که این جایگاه، جایگاه خاصی است از طرفی با شروع انقلاب اسلامی و عنایت و نوآوری که امام(ره) داشتند این ابتکار عمل را به دست گرفتند که وارد اجتماع شده و در عرصه‌های مختلف با اتکاء به بینش و جهان‌بینی توانستند در عرصه‌های گوناگون اجتماعی فعالیت کنند.
این فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف توأم با بصیرتی بود که نشأت گرفته از رهنمودهای حضرت امام(ره)، حفظ ارزشهای دینی و فرمایشات مقام معظم رهبری بود که بانوان همیشه نشان دادند که در عرصه‌های مختلف کشوری دارای این بصیرت و جهان‌بینی هستند که مختص انقلاب اسلامی است.

 * این بصیرت چگونه در زنان ایرانی خود را نشان داد؟
زنان ما با بصیرت خاصی که داشتند همیشه پشت سر حضرت امام راحل حرکت کردند و گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود بودند، همین رابطه و تعامل با ولایت بود که زنان ما در جنگ تحمیلی پشت جبهه‌ها را هدایت کرده و فرزندان دلبند خود را به جنگ فرستادند و این بصیرت بانوان مسلمان ایرانی بود که توانستند به نحو احسن به وظیفه دینی و ملی خود عمل کنند. در دوران سازندگی که بلافاصله بعد از جنگ آغاز شد زنان وارد عرصه‌های مختلف سازندگی، سیاسی شدند که این امر به اقتضای شرایط آن روز بود. زنان ما در تمام عرصه‌ها و مقاطع حساس حامی رهبر بوده و پشت رهبری را خالی نکرده‌اند و در اصل با حمایت از ولایت مطلقه فقیه آن درایت و بصیرت خود را نشان دادند.

 * در طی چند سال اخیر به ویژه بعد از انتخابات 88 و جریان سیاسی موسوم به جنبش سبز این بصیرت در زنان چگونه وارد عرصه شد؟
نمونه بارز بصیرت در بانوان و البته در تمام آحاد جامعه در زمان فتنه 88 بود که بر همگان زوایای آن روشن است. در 9 دی ماه خانم‌های ما فوج فوج در دسته‌ها و گروههای مختلف مانند سالهای اول انقلاب به فرمان حضرت امام(ره) زنان در صحنه‌های گوناگون حضور پیدا کردند. در زمان انتخابات 88 و بعد از آن و به پا شدن جریان فتنه مردم وارد میدان شدند و شاید نیمی از جمعیت غالب مردم را زنان تشکیل می‌دادند. زنان در این دوره با بصیرت پشت رهبری را خالی نکرده و حمایت خود را از رهبر اعلام داشتند و نشان دادند بار دیگر به مانند 33 سال پیش که پشت سر حضرت امام (ره) بودند، پشت سر امام خامنه‌ای در این مقطع قرار گرفتند.

 * اکنون با توجه به شرایط فعلی جامعه اعم از بیداری حاصل شده از انقلاب اسلامی در سراسر جهان وظیفه زنان با بصیرت ایرانی چیست؟
در شرایط فعلی از طرفی وظایف خانمهای ما در خانواده حفظ بنیاد خانواده است و نباید این مهم را نادیده بگیرند و از سوی دیگر در کنار این مسئولیت وظیفه اداره امور کشور را نیز به دست گیرند. طبیعی است که نگاه جهان به زنان مسلمان ایرانی به عنوان یک الگوی شایسته اهمیت ویژه‌ای دارد، ارتقای جایگاه زن در جهان به فعالیتهای زنان ما که با بصیرت در عرصه‌های گوناگون حضور پیدا می‌کنند، باز می‌گردد. در حال حاضر هم شما می‌بینید که در کشورهایی که موج بیداری اسلامی در آنها شکل گرفته و حتی در کشورهای غیراسلامی با توجه به آنچه که ما در کشورهای اروپایی و آمریکا شاهد آن هستیم یک نوع دقت نظر و نگاه ژرف را می‌طلبد که زنان ما با بصیرت بیش از پیش به تکالیف خود عمل کنند تا انشاءالله آن تأثیرگذاری که می‌خواهیم در جهان داشته باشیم، اتفاق بیفتد.

https://shoma-weekly.ir/mzW2Ci