زنان

زنان در فرآیند اقتصاد مقاومتی

زنان ایران زمین می‌توانند با اتکا بر روحیه جهاد و مقاومت که زاییده حیات طیبه انقلاب اسلامی است با پویایی هرچه تمام در جهت تحقق فرمایشات مقام عظمی ولایت در این مسیر خطیر ابتدا در بعد داخلی گام برداشته و در آینده نه چندان دور با مشارکت فعال خود در اقتصاد ملی الگوی زنان خاورمیانه و جهان اسلام شوند.

پروانه هادی زاده- اولین نهاد در جامعه خانواده است و زنان به عنوان نیمه جمعیتی فعال جامعه در تمام امور میتوانند مثمرثمر واقع شوند. اقتصاد مقاومتی نیز که یکی از مهمترین مباحثی است که نخستین بار توسط رهبر انقلاب مطرح گردید و توجه اقشارگوناگون به ویژه زنان را به خود متمرکز کرد. این اقتصاد که به دنبال کاهش وابستگیها با اتکا بر سرمایه گذاری و تولید داخلی است، میتواند زمینه رشد کشور را در بلند مدت مهیا کند. بنابراین یکی از وظایف زنان فرهنگ سازی مطلوب و نهادینه کردن مجموعهای از ارزشها و معیارهای فرهنگی متناسب با نقش زنان در اقتصاد ملی جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

قبل از هرچیز اقتصاد مقاومتی مدنظر امام خامنهای دارای ارکانی است که لزوم حضور زن در ابعاد این جهاد را بیش از پیش نشان میدهد.

تقویت فرهنگ کار و تولید: فرهنگ سازی اولین وظیفه زنان در خانواده است. فرهنگ کار و تلاش همواره مورد تایید آیین محمدی است نگاه به سیره نبوی و ائمه اطهار مبین این مطلب است و نقش زن در این بین غیر قابل انکار است.

اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف: زنان به عنوان مهمترین افراد متقاضی تامین کالای خانگی مطرح هستند که اگر بتوانند به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود. بنابراین ما میتوانیم در مدیریت مصرف کالای خانگی که بخش عمده از بازار را به خود اختصاص میدهد، گام برداریم البته قبل از هرچیز لزوم افزایش کیفیت محصولات داخلی نیز در این بین از اهمیت فوق العادهای برخوردار است همچنین تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی غربی از جمله معلولهایی است که در بیان علت ترویج مصرف گرایی ذکر میشود. زنان با اتکا بر فرهنگ قناعت محور که در جای جای اسلام بر آن تاکید شده است، میتوانند از گرایش خرید کالاهای لوکس که هدفی جز اقناع روحیه مصرف گرایی ندارد ،خودداری کرده و هزینههای مازاد را صرف تولید ملی و اشتغال زایی در زمینه کشاورزی، صنایع و غیره کنند.

حمایت از تولید ملی: این مهم رکن اصلی پیشرفت اقتصادی کشور است، اگر کالاهای تولیدی یک کشور توسط مردم در‌‌ همان چرخه خریداری و پشتیبانی نشود، اقتصاد بر زمین خواهد خورد. زنان در جامعه باید بدانند که مصرف کالاهای داخلی باعث کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی ودر نتیجه باعث پویایی اقتصاد ملی خواهد شد. استفاده حداکثری از ظرفیتهای درونی: به دلیل شدت تاثیر حضور زنان در چرخه تولید بر روی این ظرفیت در اقتصاد مقاومتی میتوان سرمایه گذاری کرد نگاهی به نقش زنان در مقوله کارآفرینی به ویژه در دهه اخیر این مهم را تایید مینماید.

روحیه خودباوری و خودکفایی: اتکا به شعار ما میتوانیم مورد تایید امام خامنهای است این امر در تقویت روحیه خودکفایی نقشی عمده دارد. نهادینه کردن این فرهنگ در خانواده و تسری آن به جامعه مسئلهای است که در صورت تحقق آن ما شاهد محقق شدن اقتصاد مقاومتی خواهیم شد.

مردمی کردن اقتصاد: هرگاه تودههای مردم خود را در مسایل جامعه سهیم بدانند، مشارکتی فعال در حل مشکلات خواهند داشت. مفهوم مردمی کردن اقتصاد ناظر بر همین حقیقت است. از سویی باید توجه داشت که از نفوذ تفکرات تکنوکراسی که در تضاد فاحش با مردمی کردن اقتصاد است، جلوگیری نمود تا روحیه مقاومت اقتصادی بیش از پیش در تودهها تقویت شود. زنان نیز با مشارکت فعال در اقتصاد کشور میتوانند در شرایط تحریم و فشار زمینه رشد و شکوفایی کشور را ابتدا در خانواده و سپس در جامعه فراهم کنند.

به هرروی، زنان ایران زمین میتوانند با اتکا بر روحیه جهاد و مقاومت که زاییده حیات طیبه انقلاب اسلامی است با پویایی هرچه تمام در جهت تحقق فرمایشات مقام عظمی ولایت در این مسیر خطیر ابتدا در بعد داخلی گام برداشته و در آینده نه چندان دور با مشارکت فعال خود در اقتصاد ملی الگوی زنان خاورمیانه و جهان اسلام شوند.

https://shoma-weekly.ir/FYyzpK