شهرستانها

زمینه های صنعتی استان مازندران مورد غفلت قرار گرفته است

در همان جلسه که مسئولین اقتصادی استان نیز حضور داشتند، آمارهایی که از میزان بیکاری استان ارائه شد، آمار بالایی را نشان می داد و با توجه به رکود اقتصادی که گریبانگیر کشور شده است، این مسئله شدت یافته است. از طرفی دیگر در نقاطی که احتیاج بیشتری به اشتغال وجود دارد، کارگاهها نیز تعطیل شده اند و این موضوع باعث شده که مشکل بیکاری وضعیت حادتری پیدا کند.
اشاره: یکی از نقاطی که توجه به آن در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند بسیار مؤثر و مثمر ثمر باشد، ظرفیت اقتصادی است که در استانها وجود دارد. استانهای کشور، با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و ذخایر طبیعی که در خود جای داده اند، می توانند نقش غیرقابل انکاری در اقتصاد مقاومتی داشته باشند. مخصوصااینکه در اکثر استانهای کشور، آمار بالایی در ارتباط با بیکاری وجود دارد و شکوفا کردن ظرفیت های اقتصادی این استان ها، می تواند در رفع مشکل بیکاری و کاهش بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی مؤثر باشد. خبرنگار هفته نامه «شما» برای بررسی ظرفیت های اقتصادی استان مازندران و نیز اقداماتی که در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل در این استان انجام شده است، به سراغ محمدعلی مینایی فر؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان مازندران رفته است و گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

عمده ترین ظرفیت های اقتصادی استان مازندران را در چه می دانید؟ آیا علاوه بر کشاورزی، زمینه های صنعتی خاصی نیز در استان وجود دارد؟

استان مازندران، با توجه به پتانسیل دریا، جنگل، ارتباط های مرزی و نیز زمین مساعد و آب و هوای معتدلی که دارد، از زمینه بسیار مساعدی برای شکوفایی اقتصادی برخوردار است؛ اما متأسفانه از بعد از انقلاب تا کنون، به دلیل وجود این تصور که این منطقه صرفادر زمینه کشاورزی باید رشد کند، به زمینه هایی که در ارتباط با صنعت وجود دارد، توجه خاصی صورت نگرفته است و همین مسئله باعث شده که استان مازندران از نظر بیکاری و مشکل اشتغال تقریبا در صدر آمارهای کشوری قرار بگیرد. با توجه به سطح بالای میزان تحصیلات در این استان- به گونه ای که بیشترین سطح تحصیلات در کشور متعلق به این استان است- و عدم وجود اشتغال برای افراد تحصیلکرده، آمار بیکاری در استان مازندران بسیار بالا است.

عملکرد مسئولین برای رفع مشکلات اقتصادی این استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقدام خاصی صورت پذیرفته است؟

در جلسه ای که به همراه مجموعه احزاب استان با استاندار و مسئولین داشتیم، گزارشی از ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرائت شد و گفته شد که برای حل مشکلات استان، برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. اما باید گفت که تا امروز عملااقدام خاصی از دولت تدبیر و امید در این زمینه مشاهده نشده است. در همان جلسه که مسئولین اقتصادی استان نیز حضور داشتند، آمارهایی که از میزان بیکاری استان ارائه شد، آمار بالایی را نشان می داد و با توجه به رکود اقتصادی که گریبانگیر کشور شده است، این مسئله شدت یافته است. از طرفی دیگر در نقاطی که احتیاج بیشتری به اشتغال وجود دارد، کارگاهها نیز تعطیل شده اند و این موضوع باعث شده که مشکل بیکاری وضعیت حادتری پیدا کند.

در جلسه ای که با حضور احزاب و مسئولین استان برگزار شد، شما چه مسائلی را مطرح کردید؟

بنده در آن جلسه از مسئولین خواستم که از آمار دادن و حرف زدن صرف پرهیز کنند و به عمل بپردازند، تا در این سال که سال اقدام و عمل نامگذاری شده است، به شکل عملی شاهد کاهش یافتن مشکلات باشیم. عرض کردم که مردم منتظر هستند که شیرینی اقدامات شما را در زمینه های رفع رکود و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان را عملالمس کنند و این آمارهایی که شما می دهید قابل قبول نیست. البته آنها نیز این سخنان را قبول کردند و گفتند که ما در ابتدای راه قرار داریم و حتمادر این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهیم. خب مشکلات زیادی در استان مازندران وجود دارد که مسئولین باید در قبال آنها پاسخگو باشند. مخصوصااینکه از نمایندگان مجلس که برای دوره جدید انتخاب شده اند و تازه نفس هستند و با شور و شعف، شروع به کار کرده اند انتظار داریم که به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات باشند و نظارت های لازم را در این خصوص داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/sCW9WK