اقتصاد

ریشه فسادها گستردگی دولت است

بزرگ کردن دولت، تماما زمینه ایجاد فساد اقتصادی است
اسدا... عسگراولادی، یکی از مشهور‌ترین بازرگانان ایرانی و عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین است. برادرش حبیب‌ا... عسگر اولادی نیز علاوه بر تجارت یکی از سیاستمداران مهم و از موسسان و اعضای حزب موتلفه ایران بود، اما از سخنان اسدا... عسگر اولادی بر می‌آید که علاقه چندانی به سیاست ندارد. وقتی درباره حضور مجدد احمدی‌نژاد و اظهارات اخیر وی از عسگر اولادی نظر خواهی کردیم، مدام تاکید داشت که سیاسی نیست و تنها به سوالات اقتصادی پاسخ می‌دهند. او معتقد است تنها یک کاسب خرده پا و کارشناس اقتصادی است و کاری به سیاست ندارد. البته فراموش کردنی نیست که عسگراولادی یکی از مهم‌ترین منتقدان سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد بود و با این حال در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به وی رای داد. عسگر اولادی اما این‌بار معتقد است هیچ اصولگرایی حتی جبهه پایداری و آیت‌ا... مصباح هم از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کند. به گفته وی در ایران هیچ رئیس‌جمهوری سه دوره نمی‌تواند روی کار بماند و مصباح و جبهه پایداری هم در انتخابات آینده گزینه خود را خواهند داشت. در ادامه گفت‌وگوی اسدا... عسگر اولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را با «آرمان» می‌خوانید.

احمدی‌نژاد اعلام کرده است در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد. شما در این زمینه چه نظری دارید؟

اشتباه می‌کند. در ایران کسی سه دوره رای نمی‌آورد. حتی آیت‌ا... هاشمی نیز دور سوم رای نیاورد. به نظر من بهتر است به مجلس برود. احمدی‌نژاد نه شایستگی اش را دارد و نه رای می‌آورد.

با این حال اگر احمدی‌نژاد، همانطور که گفته است بار دیگر در انتخابات شرکت کند، اصولگرایان از او حمایت می‌کنند؟

فکر نمی‌کنم. من بعید می‌دانم اصولگرایان از او حمایت کنند. البته دور بعد انتخابات ریاست‌جمهوری را قطعا دکتر روحانی رای می‌آورد. روحانی تاکنون اقداماتی انجام داده است و اگر ان‌شاءا... این اقدامات تا سال آینده به نتیجه برسد، وضعیت ایشان از حال حاضر هم بهتر می‌شود. اگر هم بنا باشد ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده حضور نداشته باشد، یکی از وزرای ایشان برای این پست بهتر به نظر می‌رسد. من چندان آدم سیاسی نیستم اما معتقدم آقای احمدی‌نژاد محترمانه کاندید نشود، بهتر است.

جبهه پایداری و نیز می‌توان گفت آیت‌ا... مصباح هم از کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری حمایت نمی‌کند؟

من در مسائل سیاسی سررشته ندارم. از سیاست کم حرف بزنیم.

یعنی به نظر شما آن طیف هم از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند؟

نه، حمایت نمی‌کنند. بعید می‌دانم. آنها مدعی هستند برای خودشان کاندیدایی خواهند داشت که غیر از احمدی‌نژاد است.

هر روز اخبار جدیدی در زمینه فساد اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم منتشر می‌شود و حتی معاون اجرایی و معاون اول وی نیز به اتهام فساد مالی در زندان هستند. در چنین شراطی این اعلام کاندیداتوری زود هنگام را یک نوع فرار رو به جلو برای احمدی‌نژاد نمی‌دانید؟

حالا اسم آن را هم نمی‌توان فرار رو به جلو گذاشت. اقتصاد ما هم بیمار است. ساختار اقتصادی ما نیاز به جراحی دارد. ستاد‌هایی هم برای اینکه ببینند آیا می‌شود فرمولی برای جراحی اقتصادی پیدا کرد تشکیل شده است. ما در حال حاضر هم شاهد رکود- تورمی یا رکود توام با تورم هستیم که باید با سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه تولید و رونق اقتصادی حل شود. اما در حال حاضر که نتوانسته‌ایم آن را حل و فصل کنیم. این مساله اگر تداوم پیدا کند خطر‌های زیادی برای کشور دارد. ستاد‌هایی به این خاطر که بتوانیم راه‌حل‌هایی برای اینکه از رکود بیرون بیاییم یا آن را مهار کنیم تشکیل می‌شود. باز هم تاکید می‌کنم اقتصاد ما جراحی می‌خواهد. دولت باید خودش را کوچک کند. من همه جا هم گفته‌ام تا وقتی دولت خودش را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند و در همه کار‌ها قیمومیت دارد، اثرات بدی بر اقتصاد خواهد داشت. دولت باید هدایت و ارشاد کند. دول باید حاکمیت کند اما عاملیت نکند. در حال حاضر عاملیت دولت موجب همه مشکلات شده است. دولت عاملیت را کنار بگذارد و حاکمیت داشته باشد. ارشاد و راهنمایی کند و عاملیت را به مردم واگذار کند. شکست و مشکلات اقتصادی ما هم به خاطر عاملیت دولت است و اگر ادامه پیدا کند شدید‌تر هم می‌شود.

بالاخره در دوران احمدی‌نژاد فساد‌های اقتصادی گسترده‌ای صورت گرفته است. به نظر شما عامل همه این فسادها بزرگ بودن دولت و عاملیت آن بوده است؟

خیر. این به دوره احمدی‌نژاد مربوط نیست. از قبل هم وجود داشته است. دولت هر چه بزرگ‌تر شود فساد بیشتر می‌شود.

یعنی معتقد هستید دولت در زمان احمدی‌نژاد بزرگ‌تر شده و به همین علت فسادهای اقتصادی هم افزایش پیدا کرده است؟

بله. در زمان دولت اصلاحات 70 درصد اقتصاد بخش دولتی بود، 30 درصد هم بخش خصوصی. اما در زمان احمدی‌نژاد شد 85 درصد بخش دولتی، کمتر هم حساب کنیم 80 درصد.80 درصد اقتصاد دولتی آن هم با قیمومیت یعنی با دیکته کردن مسائل اقتصادی و بزرگ کردن دولت، تماما زمینه ایجاد فساد اقتصادی است. راه آهن، هواپیمایی، جاده‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، بنادر و بانک‌ها هم دولتی است. چه چیزی دولتی نیست؟ وقتی همه بخش‌های اقتصادی در دست دولت باشد، فساد هم به همراه آن خواهد آمد. دولت باید خود را کوچک کند. دولت جراحی می‌خواهد. این جراحی هم جرات و جسارت می‌خواهد. ان شاءا... دولت دکتر روحانی این جرات و جسارت را پیدا کرده و دولت را کوچک کند.

معاون اول و معاون اجرایی احمدی‌نژاد هم در فساد اقتصادی دست داشته‌اند، یعنی این مساله هم به خاطر بزرگ بودن دولت است؟

من یک کاسب جزو و یک کارشناس اقتصادی هستم. اجازه بدهید به سوالات سیاسی جواب ندهم.

اجازه بدهید به عنوان سوال آخر یک سوال سیاسی دیگر هم بپرسم. آقای احمدی‌نژاد 2 سال پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مساله کاندیداتوری خود را مطرح کرده است. هیچ کاندیدایی اینقدر زودهنگام دست به چنین اقدامی نمی‌زند. علت این مساله را چه می‌دانید؟

احمدی‌نژاد خیال می‌کند مردم از دولت فعلی ناراضی هستند. او دارد از این نارضایتی احتمالی سوءاستفاده می‌کند، اما اشتباه می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/eadyif