اقتصاد

رکورد مصرف روزانه بنزین شکسته شد!

شاخص نرخ تورم در سال ۱۳۹۱ از ابتدا تا انتهای سال سیر صعودی داشت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی این رقم تا پایان سال به حدود ۳۲ درصد رسید که متوسط آن در 12 ماه سال گذشته 4/25درصد بوده است.

ستون کوتاه از اقتصاد هفته استثنائاً در نخستین شماره سال 92 به مرور کوتاه وقایع اقتصادی دو هفته گذشته می‌پردازد:

متوسط تورم 4/25 درصدی کشور در سال ۹۱ رکوردشکنی در اسفند
شاخص نرخ تورم در سال ۱۳۹۱ از ابتدا تا انتهای سال سیر صعودی داشت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی این رقم تا پایان سال به حدود ۳۲ درصد رسید که متوسط آن در 12 ماه سال گذشته 4/25درصد بوده است.

ابلاغ قانون سه‌دوازدهم بودجه ۱۳۹۲ کل کشور
قانون سه‌دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ شد.

افزایش یارانه نقدی در سه ماه اول سال جاری ممنوع شد
افزایش یارانه نقدی در سه ماه اول سال جاری بر اساس قانون سه‌دوازدهم بودجه ۹۲ کل کشور ممنوع شد. برخی این اقدام مجلس را جلوگیری از اقدام تبلیغی دولت با استفاده از منابع عمومی بیت‌المال در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.

تعطیلی نظارت در ایام نوروز / قیمت میوه دوبرابر نرخ مصوب شد
برای درک بهتر تنها  به دو نمونه اشاره می‌شود: در حالی‌که مصوب شده بود قیمت پرتقال کیلویی 1500 تومان و سیب 1600تومان با نظارت سازمان حمایت در ایام عید عرضه شود اما در حال حاضر قیمت‌ این میوه‌ها دوبرابر شده و سایر میوه‌ها نیز افزایش داشته است.

جزئیات توافقات نفتی ایران و عراق/ صادرات روزانه ۴ میلیون لیتر فرآورده
خبرگزاری فارس: براساس توافق نفتی اخیر، ایران روزانه از طریق دریا ۴ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه بندرعباس به عراق صادر می‌کند. این اقدام را می توان  گامی جدی از کاهش وابستگی اقتصاد کشور به خام فروشی نفت دانست.

رکورد مصرف بنزین در کشور شکسته شد/ روزانه ۹۰ میلیون لیتر
از آغاز تعطیلات نوروز تاکنون مصرف بنزین در کشور با افزایش بیش از ۱۰ میلیون لیتری مواجه بوده است؛ به طوری‌که در چند روز اخیر مصرف بنزین در کشور به میانگین روزانه ۹۰ میلیون لیتر رسید.

مشکل «خودنپردازها» در چهار روز نخست سال
چهار روز از آغاز سال 92 و تعطیلات در حالی سپری ‌شد که تقاضای دریافت پول افزایش یافته اما هنوز مشکل پرداخت اسکناس در خودپردازها بر جای خود باقی ماند و این مسئله مشکلات عدیده‌ای در موج نخست سفرهای نوروزی برای مردم ایجاد نمود.

شاخص بورس نخستین‌بار 40 هزار واحدی شد
در دقایق ابتدایی معاملات روز 14 فروردین  بازار سهام، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای نخستین‌بار، با تأثیر 20 واحدی مپنا از 40 هزار واحد عبور کرد.

مهلت ارائه اظهار‌نامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان تا پایان فروردین ۹۲ تمدید شد
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: مهلت ارائه اظهار‌نامه مالیاتی بر ارزش افزوده فصل زمستان ۹۱ تا پایان فروردین ۹۲ خواهد بود.

کاهش 10 هزار تومانی قیمت سکه در بازار
صبح روز 14 فروردین در دقایق اولیه معاملات آتی سکه، قیمت‌ها مجدداً با کاهش مواجه شد به طوری‌که در سررسید فروردین بازار شاهد کاهش 10 هزار تومانی قیمت‌هاست.

 
نرخ مبادله‌های ارزهای عمده اعلام شد
نرخ مبادله‌ای ارزهای عمده از سوی بانک مرکزی اعلام شد. طی این آخرین ابلاغ دلار آمریکا 24589 ریال قیمت گذاری شد.

https://shoma-weekly.ir/SB4laN