اقتصاد

رکود موجود به دلیل قدرت خرید کم مصرف کنندگان است

بخش مهمی از رکود موجود در بازار به دلیل عدم توانایی و قدرت خرید کم مصرف کنندگان است.
عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: کارت های اعتباری جدید ابزاری بسیار موثر برای خروج کشور از رکود است.

علاءالدین میرمحمد صادقی در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا) درباره تاثیر ورود کارت های اعتباری ۵۰، ۳۰ و ۱۰ میلیونی بر رونق بخشی به بازار گفت: بخش مهمی از رکود موجود در بازار به دلیل عدم توانایی و قدرت خرید کم مصرف کنندگان است.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک ها از ابتدای مهرماه با توجه به اعتبارسنجی مشتریان خود سه کارت اعتباری طلایی، نقره ای و برنزی به ترتیب با ۵۰، ۳۰ و ۱۰ میلیون تومان اعتبار برای متقاضیان صادر خواهند کرد.

وی خواستار کمک دولت برای بالا بردن قدرت خرید مردم شد و افزود: در حال حاضر دولت نرخ تسهیلات مسکن یکم را تک رقمی کرده است، اگر نرخ تسهیلات برای تمامی اقشار جامعه تک رقمی شده و همزمان مبلغ آن نیز افزایش یابد، به نظر من قسمت عمده ای از رکود موجود از بین خواهد رفت.

میرمحمدصادقی گفت: در تمامی دنیا شبکه بانکی به مردم برای واگذاری کارت های اعتباری اعتماد می کنند و ما نیز باید به مردم اعتماد کنیم؛ هرچند ممکن است مشکلاتی نیز به وجود بیاید اما در شرایط موجود این اقدام باعث رونق بخشی به اقتصاد می شود.

عضو هیات رییسه اتاق تهران معتقد است از آنجایی که ده ها صنف مختلف در حوزه مسکن فعال هستند، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به افزایش تقاضای مصرفی منجر شده و به کاهش رکود در این حوزه کمک می کند.

وی افزود: بانک مرکزی می تواند اقداماتی برای تشویق بانک های دیگر به جز بانک مسکن برای اعطای تسهیلات مسکن انجام دهد زیرا در حال حاضر بانک ها حاضر نیستند در حالی که ۱۵ تا ۱۸ درصد بهره می پردازند، تسهیلات را با نرخی کمتر بپردازند زیرا دچار زیان می شوند.

میرمحمد صادقی درباره اینکه آیا صدور کارت های اعتباری می تواند جایگزین تسهیلات خُرد اعطایی بانک ها به مردم شود؟ گفت: به طور خودکار این اتفاق خواهد افتاد و کارت های اعتباری می توانند جایگزین تسهیلات خُرد شوند.

https://shoma-weekly.ir/2USPH8