ورزش

روی تاتامی تاثیر توسل ها را دیدم

شب تاسوعا در قم به هیئت رفتم و از حضرت ابوالفضل(ع) خواستم در رقابتهای جهانی اتریش کمکم کند تا بتوانم مزد زحمات خود را بگیرم و معتقدم روی تاتامی اتریش نیز در تمام مسابقات کمک و مدد ایشان بود که موفق شدم به هدفم برسم.
یکی از کاراتهکاهایی که در تاریخسازی کاراته ایران در رقابتهای جهانی لینز اتریش سهم ارزنده و مهمی را داشت، امیرمهدیزاده بود. او موفق شد در رقابتهای انفرادی با شکست تمامی رقیبان خود بار دیگر قهرمان جهان شود و مدال طلا را به گردن بیاویزد. مهدیزاده همچنین توانست در رقابتهای کومیته تیمی به همراه دیگر کاراتهکاهای ایران به مدال طلا برسد تا کاروان کاراته کشورمان روی سکو برود و عنوان سومی جهان را از آن خود کند. مهدیزاده حالا پرافخارترین ورزشکار کاراته ایران است.

از اینکه پرافتخارترین کاراته کای ایران هستید دارید چه حسی دارید؟

از اینکه پرافتخارترین کاراتهکای ایران هستم خیلی خوشحالم، اما من سرباز تیم ملی هستم و خوشحالی مردم برایم مهمتر است. البته برای این مهم خیلی تلاش کردم و از هیچ کوششی دریغ نداشتم و این راهی بود که سالها پیش شروع کردم و در حال حاضر به آن رسیدم.

تلاشهای شما نتیجه داده و حالا بهترین کاراتهکا ایران در تاریخ هستید؟

من مسئولیتم بیشتر شده و دیگر آن جوان جویای موفقیت نیستم. حالا 2 بار عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه دارم و حریفان حسابی روی من برنامهریزی می‌‌کنند. وقتی در مسابقات جهانی سال 2012 قهرمان شدم این تصور را داشتم که میتوانم چندین بار دیگر هم قهرمان دنیا شوم اما مسابقات خیلی سختتر از آن است که بتوان هر سال در جایگاه نخست قرار بگیرم. 4سال طول کشید تا من بار دیگر قهرمان دنیا شدم. با این حال حالا بیش از گذشته ارزش مدال جهانی را میدانم و برای تکرار آن حداکثر تلاشم را خواهم کرد. به خصوص به خاطر شیرینی خاصی که مدال طلای انفرادیام داشت.

مدال طلای مسابقات جهانی اتریش چه شیرینی خاصی داشت؟

در رقابتهای جهانی 2014 آلمان مقابل حریفی از هلند در نیمهنهایی قرار گرفتم و متاسفانه نتیجه را واگذار کردم. خیلی دوست داشتم این فرصت را پیدا کنم و خوشحالم فرصتی که از دست رفت را با پیروزی و کسب مدال طلا جبران کردم. من پس از پیروزی برابر حریفانی از کرواسی، کره جنوبی و ایتالیا که سختترین رقیبم بود، حریفی از اردن را شکست دادم و سپس با شکست کاراتهکای فرانسه راهی فینال شدم. خوشبختانه در فینال توانستم انتقام شکست قبلی را بگیرم و رقیب هلندی را مغلوب کنم تا مدال طلای جهان از دو جهت برایم ارزش داشته باشد.

شنیده ام که انسان مذهبی هستی و ارادت خاصی به ائمه داری؟

همین طور است ، شب تاسوعا در قم به هیئت رفتم و از حضرت ابوالفضل(ع) خواستم در رقابتهای جهانی اتریش کمکم کند تا بتوانم مزد زحمات خود را بگیرم و معتقدم روی تاتامی اتریش نیز در تمام مسابقات کمک و مدد ایشان بود که موفق شدم به هدفم برسم.

سال قبل هم زمانی که در مسابقات قهرمانی آسیا طلا گرفتید مدال خود را به حرم حضرت معصومه(س) اهدا کردید؟

پیش از اعزام نذر کرده بودم که در صورت کسب مدال طلا، این مدال را تقدیم آستان مقدس آن حضرت کنم و در آن مسابقات واقعا با کمک خانم فاطمه معصومه(س) موفق به شکست رقبا و کسب مدال طلا شدم و بعد از بازگشت به قم ، مدال خود را به حرم اهداء کردم چرا که صاحب این مدال را خود نمی دانستم.

چه عواملی موجب شد که عنوان قهرمانی جهان به تاخیر بیافتد؟

باز کردن پروندههای گذشته کمکی به کاراته ما نمیکند. ما باید در حال زندگی کنیم و تلاش ما بر این باشد که دیگر اشتباهات قبلی را تکرار نکنیم. به نظرم نباید در باد عنوان سومی جهان بخوابیم و با افزودن تلاشمان برای رقابتهای بعدی که داریم آماده شویم. ما رقابتهای جهانی لهستان و سپس بازیهای آسیایی جاکارتا را پیش رو داریم که باید با جدیت به آنها بپردازیم تا به نتیجه برسیم. من این روزها انگیزهام دو چندان است و از همه اهالی کاراته میخواهم که با افزایش تلاش خود برای رقابتهای مهمی که پیش رو داریم آماده شوند.

در المپیک 2020 شانس مدال برای ایران را چقدر میبینی؟

در المپیک توکیو برای اولین بار کاراته وارد مسابقات میشود. مسلما کسب مدال در المپیک بسیار با ارزش است چون اولین است و من و دیگر بچههای ملیپوش تلاش خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را ببریم. امیدوارم از حالا المپیکی فکر کنیم و در عمل برنامهها را اجرایی ببینیم. ما پتانسیل آن را داریم که به کاروان ورزش ایران در المپیک کمک کنیم و امیدوارم که با حمایتهای مناسبی که از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک میشویم به مدالهای خوشرنگی برسیم.

بزرگترین نیاز امروز کاراته ایران چیست؟

دغدغه اصلی ما نداشتن خانه کاراته است. همانطور که ورزشهایی نظیر تکواندو و کشتی برای خود خانه دارند ما هم نیاز به خانهای داریم که دارای امکانات کافی باشیم. معتقدم کاراته میتواند مدالهای با ارزشی برای ایران در المپیک توکیو میگیرد و اگر مکانی مختص خود داشته باشیم بخت ما برای رسیدن به مدالهای خوشرنگتر بیشتر میشود. حریفان قدرت کاراته ایران را باور کردهاند و وقت میگذارند تا راههای شکست ما را تمرین کنند. ما هم نباید زمان را از دست بدهیم و برای کسب موفقیتهای بیشتر تلاش مضاعفی داشته باشیم.

تنها مشکل کاراته نداشتن مکان تخصصی برای تمرینات است؟

یکی دیگر از ضعفهای فدراسیون کاراته اداره آن بدون رئیس است. بیش از یک سال است که فدراسیون با سرپرست روز را شب میکند و این اصلا مناسب نیست. من منکر تلاشهای آقای طباطبایی نیستم و معتقدم او در حدی که میشده بهترین امکانات را برای ما فراهم کرده است. ولی فدراسیون با داشتن رئیس مسلما در موارد بسیاری موفقتر خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/cK02uc