ورزش

روی بی‌قانونی‌ها نباید سرپوش گذاشت

عرق به هیچ تیم و هیچ بازیکنی سبب نمی‌شود که مردم، دور زنندگان قانون را ببخشند و اجازه دهندکه آن‌ها به واسطه پول و رانتی که از دریای شهرت صید کرده‌اند، قانونی را بشکنند که دیگران ملزم به رعایتش هستند.
شاهین تهرانی- شاید بهتر بود قبل از اینکه نامش را عوض کنند، فرهنگ حاکم بر نگاه افراد به آن را عوض میکردند! در این مورد هم، مثل همیشه، چوب بیفرهنگی کسانی را میخوریم که در همیشه تاریخ مشغول اصلاح اشتباهاتشان بوده و متاسفانه هنوز سراپا ایراد هستند. در این مورد هم کالای وارداتی «ارتش نوین» قبل از فرهنگ ارتش و نظامی پای به ایران گذاشت. اینگونه بودکه خدمت مقدس سربازی در ابتدا «اجباری» نام گرفت و دیگر حس اجباری، اضافی و دوست نداشتنی بودن این بهترین ایام شباب که صرف خدمت زیر پرچم میشود، از ذهن بعضیها نرفت که نرفت و تمام کارهای فرهنگی پس از آن هم بینتیجه ماند. نمیدانیم باید بگوییم آتش فتد به جان آنکه تخم لق «اجباری» را در دهان جماعت شکاند یا باید از شجاعت اویی بنویسیم که با این نامگذاری حرف دل برخی را زد اصلا نمیدانیم این نام بود که حرف دل بعضیها شد یا بر عکس! اما میدانیم هر چه که هست سالها است از لطایف الحیلی که جوانان و والدینشان برای فرار از خدمت سربازی به کار میبرند میخوانیم و میشنویم. چه آنهایی که سعی در نیرنگ زدن به اداره نظام وظیفه را داشته و چه کسانی که با استفاده از رانت دو سال عمرشان را خریده و خلاص شدهاند! اینگونه است که در فرهنگ و باور برخی فرار از خدمت زیر پرچم نوعی زرنگی و رندی محسوب میشود و با تمام بیقانونی بودنش خیلی هم مذموم نیست! شاید اگر فرهنگ و نگاهمان به سربازی اینگونه نبود، خیلی از قهرمانان ما به این راحتی اسیر یک حرکت کاملاً غیرقانونی و مجرمانه نمیشدند.

تمام این واقعیات هست و در کنار تمام اینها واقعیت بزرگ دیگری به نام قانون نیز هست که از همه چیز معتبرتر و مهمتر است. قانون ایران چه پیش و چه بعد از انقلاب شکوهمندمان گذراندن دوره خدمت مقدس سربازی را برای اولاد ذکور تعیین کرده و همه ما موظف به تمکین و انجام آن هستیم. هیچکس تحت هیچ عنوانی حق ندارد از آنچه قانون تعیین کرده عدول کند و جایگاه افراد هیچ تاثیری در اجرای قانون ندارد. قانون برای قهرمانان ورزشی استثنایی قایل نشده، همانگونه که خود سیاسیون هم از قانون مستثنی نیستند، اما آیا تمام رانت خوارانی که خودیا فرزندشان از خدمت گریختهاند هم تحت پیگرد قرار میگیرند؟!

افشاگری علی دایی سببی شد تا مشت باندهایی که برای فوتبالیستهای حرفهای به بهانههای مختلف کارت معافیت از خدمت جور میکردند، باز شود! تا کنون کارت بازی چند بازیکن نامدار و حتی ملی پوش به همین دلیل باطل شده و به نظر میرسد که مسئولان در نظر دارند قاطعانه و ریشهای با این فساد بیشک سازمان یافته برخورد کنند.

این آرزوی همه آنهایی است که وطن دوستانه ایران را دوست دارند و به همین دلیل به قانونش و مردمی که آن را اجرا میکنند احترام میگذارند.

عرق به هیچ تیم و هیچ بازیکنی سبب نمیشود که مردم، دور زنندگان قانون را ببخشند و اجازه دهندکه آنها به واسطه پول و رانتی که از دریای شهرت صید کردهاند، قانونی را بشکنند که دیگران ملزم به رعایتش هستند. تاکید باشگاههای فولاد، سپاهان و پرسپولیس بر تمکینشان از قانون نیز نشان از وجود این روحیه در بین مردم دارد، اما در کنار این فراموش نکنیم که سازمان دهندگان این فساد هم باید مورد پیگرد فوری قانون قرار بگیرند. باندی که در قبال دریافت پول برای بازیکنان کارت معافیت جور میکرده از کجا که در قبال دریافت انواع رانتها دست به کاری مشابه نزده باشد؟ مگر فوتبالیستها تنها کسانی هستندکه حاضرند برای معاف شدن از سربازی دست به جیب شوند؟! این باندها به مراتب خطرناکتر از بازیکنانی هستند که در حقیقت مشتری آنها بودهاند.

از سوی دیگر نقش احتمالی باشگاهها و مدیرانی که در این راستا یاری دهنده بازیکنان خاطی بوده و حتی بر اساس برخی اعترافات رسانهای بازیکنان را به این باندها وصل میکردهاند نیز نباید نادیده گرفته شود. آنهایی که برای رسیدن به موفقیتهای گروهی و تیمی حاضر به شکستن قانون شدهاند از کجا که مرتکب سایر بیقانونیها – نظیر دوپینگ سازمان یافته یا تبانی و پرداخت رشوه! – نشده باشند؟!

مبارزه با فسادی به این گستردگی که بیشک سیستماتیک و سازمان یافته نیز هست، علاوه بر اینکه دشوار و نیازمند عملیات نیروی محترم انتظامی و همکاری بین پلیس، فدراسیون و باشگاهها است، شاید زمانبر هم باشد. باید مراقب باشیم که این مبارزه مهم مشمول قانون مرور زمان و سرد نشود!

https://shoma-weekly.ir/e76CdH