اقتصاد

رونق بورس، واقعیت یا حباب

حباب در شرایط جاری بازار وجود ندارد و تا زمانی هم که اخبار تحریک‌کننده بازار دور از شایعات باشد این حباب نخواهد بود.زمانی حباب وارد بازار سرمایه می‌شود که اولا نسبت‌به تقاضا عرضه کاهش پیدا کند و از طرفی هم اخبار تحریک‌کننده بازار هیچ پشتوانه‌ای نداشته باشد.
داوود هاشمی- هفته گذشته برای بورس ایران و سهامداران زیانده، هفته تاریخی بود. هفتهای که با ثبت رکورد تازه، نوید فصل تازهای داده شد. هرچند شاخص کل بورس همچنان نتوانست به رکورد 89 هزار واحدی 15 آذر

92 برسد؛ اما با دو هزار و ۴۳۴ واحد رشد، کانال ۷۰ هزار واحدی را پس گرفت. با توجه به رشد دو هزار و 99 واحدی در طول یک هفته باید گفت که بازار سرمایه فقط طی این روزها بیش از چهار هزار واحد رشد کرد و خوشبینی سهامداران را به اوج رساند. البته با وجود خوشبینیها، برخی نگران حبابیشدن رشد بازار سرمایه هستند که با توجه به تجربه سالهای گذشته این نگرانی بیراه نیست.

البته دیدگاههایی نیز وجود دارد که معتقد است «هنوز برای نگرانی زود است؛ چراکه بازار در رکود مانده پارسال سرمست رشد نشده تا از خود بیخود شود.» در واقع ارزش اسمی بسیاری از شرکتها همچنان پایینتر از ارزش واقعی است و به گفته کارشناسان بازار، جای رشد بیشتر برخی سهام وجود دارد و این موضوع زمانبر است.

رشد این روزهای بازار سرمایه، به خیلی از شرکتهای متضرر فرصت داده است ارزش دارایی خود را واقعی کنند؛ اما باید توجه داشت جبران خسارت پارسال این شرکتها بهزودی زود میسر نیست. کارشناسان و فعالان بازار از جمله علی رحمانی مدیرعامل سابق شرکت بورس دراینباره معتقدند «موافقت اولیه هستهای توانست با وجود خدشهدارشدن اعتماد، پولها و سرمایههای جدید را وارد بازار سرمایه کند و قیمت سهام شرکتها را افزایش دهد و بخشی از زیان سهامداران بورس را جبران کند، اما زیان سهامداران بهسرعت جبران نمیشود؛ زیرا قیمت سهام شرکتها بسیار کاهش یافته است.»

سیدحمید علیزاده فعال بازار سرمایه هم در این باره به هفتهنامه «شما» میگوید: «ارزشگذاری شرکتها پیش از رشدهای اخیر بازار براساس منافع آتی بوده است و مالکان شرکتها داراییها را براساس انتظارات ارزشگذاری کردند. البته این ارزشگذاری آن زمان با اخبار نامشخص درباره مذاکرات هستهای صورت گرفت.

بنابراین همسو با اخبار مثبت مذاکرات و رشد بازار سرمایه، ارزش واقعی شرکتها آشکار میشود. منتها تا آن زمان باید در عرضه محتاطتر عمل کنند و بگذارند زیان گذشته تا حدودی جبران شود.» وی همچنین معتقد است که «شتاب بازار برای بازپسگیری رونق زیاد است، با این حال باید کمی تأمل به خرج داد تا بازار هیجان زده نشود و با منطق اقتصادی مبتنیبر اخبار واقعی پیش برود.»

رشد بازار حبابی یا واقعی

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به دلیل اتفاق مثبتی که قرار است در آینده بیفتد، در حال حاضر فقط فضای روانی در بازار وجود دارد و این موضوع نگرانکننده است. چنانکه محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس در این باره گفته است: « امکان حبابیشدن بازار و بالاتررفتن از ارزش واقعی در این روزها یکی از تهدیدات بورس است.» درمقابل این اظهارات اما میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد چند روز اخیر بازار سرمایه مبتنیبر اخبار رسمی و موثق است، تأکید میکند: «رشد این روزهای بازار سرمایه مبتنیبر منطق اقتصادی است تا هیجان. در صورتی میتوانیم این رشد را هیجان بنامیم که شاخص براساس شایعات صعود کند. این در حالی است که امروز اخبار خوش رسمی را داریم که انتظارات و افق تازهای برای بازار به تصویر کشیده است.»

وی درنهایت میگوید: «حباب در شرایط جاری بازار وجود ندارد و تا زمانی هم که اخبار تحریککننده بازار دور از شایعات باشد این حباب نخواهد بود.» به گفته میرمعینی، «زمانی حباب وارد بازار سرمایه میشود که اولا نسبتبه تقاضا عرضه کاهش پیدا کند و از طرفی هم اخبار تحریککننده بازار هیچ پشتوانهای نداشته باشد.»

با توجه به نگاه کارشناسان میتوان گفت هنوز بازار سرمایه از حبابیشدن در امان است منتها باید جوانب رشد بازار همچنان رصد و توصیههایی به سهامداران ارائه شود.

https://shoma-weekly.ir/R0SF8W