اقتصاد

روند حجم صادرات کشور رو به رشد است

سیاست‌های این دولت با دولت‌های گذشته بسیار متفاوت است. تنش زدایی در روابط خارجی که اصل مهمی برای تجارت و گسترش مبادلات تجاری است در این دولت به خوبی در حال اجرا است همچنین تصمیم گیری‌های اقتصادی که بر مبنای علم و اصول انجام می‌شود توانسته ثبات را به بخش‌های مختلف اقتصادی حاکم کند روند مشارکت فعالان اقتصادی در تصمیم گیری‌ها نیز بسیار در قیاس با گذشته بهتر شده است که تمامی این موارد به طور حتم در آینده نه چندان دور تاثیرات مثبتش را نشان خواهد داد.
گفتگو: عطاالله حسینیان- هر ساله با فرا رسیدن ماه مهر علاوه بر آغاز سال و تحصیلی و جنب و جوش در میان دانش آموزان و دانشجویان، جنب و جوشی نیز در میان فعالان اقتصادی و تاجران کشور ایجاد میشود و بحث و نظرهای متعددی در میان رسانهها و فعالین اقتصادی در زمینه روز ملی صادرات و تشریح وضعیت کشور و افق پیش رو مطرح میشود. ۲۷ مهرماه روز ملی صادرات بهانه ای شد تا گفتگوی کوتاهی با ولی الله افخمی راد داشته باشیم تا از زبان وی وضعیت صادرات کشور و برنامههای دولت در این زمینه را جویا شویم که ماحصل این گفتگو را در ادامه میخوانید:

صادرات غیر نفتی در تمامی این سالها دغدغه و شاید آرزوی مسئولان کشور بوده است، موانع اصلی تحقق این آرزو به نظر شما در کجا است؟

در تمامی اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم انداز، برنامه توسعه، سند خروج از رکود دولت بر صادرات غیر نفتی تاکید شده است با این حال تا به امروز در این مسیر آنچنان که باید موفق نبودیم زیرا موانع متعددی در این زمینه وجود دارد، بخشی از این موانع در خارج از اختیار دولت است برای مثال تحریمها تبعات سنگینی را در این زمینه به کشور تحمیل کرده است تحریم نظام بانکی حجم تجارت خارجی کشور را به شدت کاهش داد ولی برخی از موانع ساختاری و درونی است که به نظر بنده نقش موانع داخلی بسیار بیشتر از تحریمها بوده است.

به نظر شما تاسیس صندوق برای حل مشکلات مالیات بر ارازش افزوده صادرکنندگان کمک کننده خواهد بود؟

به استناد قانونی وقتی حقوق ورودی دریافت میشود باید به حساب خزانه دولت برود مالیات بر ارزش افزوده که از صادر کننده دریافت میشود باید از طرف سازمان امور مالیاتی سازو کار لازم را برای بازپرداخت این پول ندارد و صادرکننده هم حق دارد بگوید من توان رقابت را ندارم ما برای حل این مشکلات تنها میتوانیم با دستگاههای ذی ربط نامه نگاری کنیم.

یکی از معضلات امروز بحث تسهیلات بانکی به صادرکنندگان است هم اکنون سود تسهیلات برای صادر کننده با نرخ ۲۵ تا۲۸ درصد دریافت میشود ولی همین نرخ در ترکیه و یا کره در حدود ۴ درصد است برای حل این مشکل ساختاری چه برنامهای دارید؟

ما باید به دنبال توسعه تولید در کشور باشیم حال این تولید میتواند در بخش کشاورزی باشد یا صنعت و یا معدن افزایش تولید با هدف صادرات تا حدی وابسته به کمک بانکها است به طور ویژه بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان حمایت میکند اما سرمایه این بانک محدود است باید به دنبال افزایش سرمایه این بانک باشیم اگر سرمایه این بانک یک میلیارد دلار افزایش یابد به طور حتم بخش قابل توجهی از این مشکل برطرف خواهد شد.

وضعیت عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به کجا انجامید؟

هم اکنون نزدیک به ۱۶۰ کشور عضو این سازمان هستند، اگر ورود ما به این سازمان دچار تاخیر شود به طور حتم در سالهای آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. باید ورود به این سازمان را جدی بگیریم و یکی از اولویتهای دولت در زمینه تجارت خارجی باشد، تعرفه سنگین برای کشورهایی که عضو این سازمان نیستند توان رقابتی محصولات ما را در بازارهای جهانی کاهش خواهد داد بنابراین ورود ایران به این سازمان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید دولت هر چه زودتر برای عضویت ایران در این سازمان تلاش کند.

به نظر شما چقدر سیاستهای دولت در یک سال گذشته در مسیر توسعه صادرات کشور بوده است؟

سیاستهای این دولت با دولتهای گذشته بسیار متفاوت است. تنش زدایی در روابط خارجی که اصل مهمی برای تجارت و گسترش مبادلات تجاری است در این دولت به خوبی در حال اجرا است همچنین تصمیم گیریهای اقتصادی که بر مبنای علم و اصول انجام میشود توانسته ثبات را به بخشهای مختلف اقتصادی حاکم کند روند مشارکت فعالان اقتصادی در تصمیم گیریها نیز بسیار در قیاس با گذشته بهتر شده است که تمامی این موارد به طور حتم در آینده نه چندان دور تاثیرات مثبتش را نشان خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/3b2Yyr