اندیشه

روش معامله با خدا در قرآن و روایات

در منطق قرآن، ربا، موجب از بین رفتن برکت مال می شود و زندگی ای که بر ربا استوار است سرابی بیش نیست،اما صدقه موجب افزایش روزی و برکت زندگی می باشد.
عباس آقایی- بسیاری از اوقات،آنچه چشم سر می بیند، برخلاف چیزی است که چشم دل مشاهده می کند و آنچه «بصر» مطابق آن قضاوت می کند،«بصیرت» برخلاف آن حکم می کند. در منطق قرآن، ربا، موجب از بین رفتن برکت مال می شود و زندگی ای که بر ربا استوار است سرابی بیش نیست،اما صدقه موجب افزایش روزی و برکت زندگی می باشد. "یمحق اللّه الربا و یربی الصدقات؛خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد". (سوره بقره،آیه 276) زیرا صدقه دادن درواقع معامله با خداست.گیرنده صدقه خداست صدقه دهنده پاداش آن را از خود او دریافت می کند: "ألم یعلموا أن الله هو یقبل التوبه عن عباده و یأخذ الصدقات؛آیا نمی دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش میپذیرد و صدقات را می گیرد".(سوره توبه،آیه 104)
لذا کسانی که از مال خود انفاق می کنند،در تجارتی شرکت کرده اند که هرگز و هیچگاه زیان و ورشکستگی در آن راه ندارد.

انواع صدقه
صدقه بر پنج نوع است: اوّل، انفاق به حالت قلبیّه، دوم، بذل جوارح و اعضا. سوم، صدقه به زبان. چهارم، مواسات به مال. پنجم، صدقه کردن به ترک آن چه آن را تواند بکند از ضرر و اذیّت، چه جائز باشد آن کار برای او و چه نباشد.

انفاق به قلب
قسم اوّل (انفاق به قلب) به معنی دوست داشتنِ رسیدن خیرات دنیوی و اخروی و نرسیدن شرور آن ها به برادر مؤمنِ محتاج و باقی بودن نعمت موجودش.

انفاق به جوارح
قسم دوم (انفاق به جوارح و اعضا)، به کار داشتنِ آن ها در چیزهایی که برگردد خیر و منفعت آن به محتاجین.

صدقه به خیرات
قسم سوم، از نعمت خاصّه بنی نوع انسان است و ثمره این قسم از اقسام دیگر بیشتر و بهتر و بادوام تر است. چه [انسان] بعد از نعمت حیات، اگر بی نعمتِ هدایت باشد، جز نقمت و نکال چیزی نیفزاید.

انفاق مال
قسم چهارم، انفاق است به امور خارجیّه از مال و غیره و کاملِ این قسم به حسب عمل مشکل ترین اقسام است.

ترک به دل و دست و زبان
قسم پنجم، دست برداشتن و ترک کردن و در گذشتن است به دل و دست و زبان از هر حقّی که او راست بر برادرِ مؤمن خود.

صدقه مستحب
فضیلت آن بزرگ و فوائد دنیوی و اخروی آن بیشمار است. رسول خدا (ص) فرمودند: "تصدقوا و لو بتمره، فانها تسد من الجائع، و تطفی الخطیئه کما یطفی الماء النار» «صدقه دهید اگر چه یک خرما باشد، زیرا از رنج گرسنه می کاهد، و گناه را خاموش می کند چنانکه آب آتش را خاموش می کند.

https://shoma-weekly.ir/vNLK36