اندیشه

روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان

در کتاب منتهی الآمال به نقل از مرحوم محدث قمی آمده است: «... و امّا از میان فرزندان موسی بن جعفر (ع)، افضل آن‎‌ها حضرت معصومه (س) است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه (س) می‌‎باشد.»
میثم سیاح- در کتاب منتهی الآمال به نقل از مرحوم محدث قمی آمده است: «... و امّا از میان فرزندان موسی بن جعفر (ع)، افضل آنها حضرت معصومه (س) است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه (س) میباشد.»

خیلی بیتوفیق شدهایم ما! علمای بزرگ همچون میرزا جواد آقا ملکی تبریزی با کهولت سن و بیماری قلبی مقید بودند که زیارت حضرت معصومه (س) را ولو یک روز از دست ندهند؛ امام خمینی (قدس سره) تا پیش از تبعید شدن هر روز قبل از غروب میهمان حرم بودند و از روی احترام حتی یکبار هم بالای سر حضرت نرفتند؛ آیت الله العظمی بهجت (ره) بیش از پنجاه سال هر روز به زیارت این بانوی عظیم الشأن میرفتند؛ آیت الله مرعشی (ره) میگوید که شصت سال هر روز قبل از اذان صبح اولین زائر حضرت بودم؛ آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) با تقید خاصی به زیارت بانوی کرامت، مشرف میشد آیت الله العظمی  اراکی (ره) حریم کریمه اهل بیت (س) را پناهگاه خویش میدانست؛ آیت الله بهاء الدینی (ره) به همه توصیه مینمود که در مشکلات به این حرم پناه ببرند؛ مقام معظم رهبری میفرماید که من هر وقت میآیم به زیارت فاطمه معصومه (س) از ایشان عذرخواهی میکنم که کم میآیم و...

آری ما خیلی کم توفیقیم که ماه تا ماه و حتی گاهی سال تا سال میگذرد و یکبار هم به زیارت این بانوی با فضیلت نمیرویم. میگویند حضرت رضا علیه آلاف التحیه و الثنّاء روا شدن برخی حوائج را به دستان مبارک خواهر گرامی خویش سپردهاند. امام الرئوف (ع) زیارت خواهرشان را هم ردیف زیارت خود میخوانند و به راستی که ما چقدر بیتوفیقیم که این زیارت با ارزش بسیار کم نصیبمان میشود!

چهار معصوم در وصف این بانوی صاحب کرامت به ذکر فضائل پرداختهاند. رئیس مکتب تشیع حتی قبل از ولادت نوه خویش میفرمایند که با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت میشوند.

پیغمبر اکرم (ص) در شأن حضرت زهرا (س) فرمودند: «فداها ابوها» و در فضل و شرافت حضرت فاطمه معصومه (س) همین بس که حضرت موسی بن جعفر (ع) نیز در شأن دخترشان‌‌ همان جمله پیامبر را تکرار نموده و فرمودند: «فداها ابوها». و گفتهاند که هرکس میخواهد دخت پیامبر را زیارت کند به قم برود و چه فضلی بیش از این؟ و به راستی که چه بیتوفیق شدهایم ما شیعیان و محبین حضرت زهراء (س)!

حضرت امام خمینی (قدس سره) در قصیدهای 44 بیتی، نام حضرت معصومه را در کنار حضرت زهرای اطهر آورده در بخشی از آن میگوید:

دختر چون این دو در مشیمه قدرت

نامد و ناید دگر هماره مقدر

آن یک امواج علم را شده مبدا

ویـن یک افواج حلم را شده مصدر

آن یک خاک مدینه کرد مزین

صفحه قم را نمود این یک انور

خاک قم این کرد از شرافت جنت

آب مدینه نموده آن یک کوثر

https://shoma-weekly.ir/TZ7BBT