اندیشه

روزه رکن درک ضیافت الهی

ماه رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و مستقیما به خداوند سبحان استناد دارد.
مهدی رشیدی مهرآبادی- در فرهنگ اسلامی، رمضان این ماه ضیافت الهی؛ آغاز ماه های سال بوده. امام صادق (ع) می فرماید: «اِذا سَلُمَ شَهرُ رمضانَ سَلُمتِ السّنَهُ»، و «و رأس السّنه شهرُ رمضانَ.» ماه رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و مستقیما به خداوند سبحان استناد دارد. امام رضا (ع)از حضرت علی (ع) نقل فرمود: «روزی رسول خدا (ص) خطبه ای خواند و در آغاز آن فرمود: «ایُّها النّاسُ قَد اَقبَلَ اِلیکم شهرُ اللّهِ...»؛ مردم، آگاه باشید که ماه خدا به سوی شما روی کرده است...

رمضان یعنی چه؟
واژه رمضان، از ریشه «رَمَضَ» گرفته شده و به معنای بارانی است که اول پاییز می بارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستان پاک می کند. آن را داغی سنگ از شدت گرمای آفتاب نیز معنا کرده اند. چرا این ماه را رمضان نامیدند؟ در روایتی از پیامبر اعظم (ص) ، علت نام گذاری این ماه چنین بیان شده است: «این ماه را رمضان نامیده اند چون گناهان را از بین می برد». این نام گذاری، از سویی با ریشه لغوی «رمضان» و ازسوی دیگر بابرکات و رهاوردها وآثار این ماه، هماهنگ ومتناسب است.

تأثیر فردی و اجتماعی روزه
الف) تأثیر روزه بر فرد
1. تقویت تقوا: «اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّه ُ من المتّقین». (مائده: 27)
2. تقویت صبر و پایداری: «یا اَیُّهَا الَّذَینَ امَنُوا اِسْتَعینُوا بِالْصَّبْرِ وَ الصَّلاه» (بقره:153)
3. تن درستی: رهنمود معروف رسول خدا (ص) است که فرموده اند: «صُومُوا تَصِحُّوا».
4. پاک سازی دل و افزایش نور معرفت
5. تعدیل غرایز
6.تقویت اراده و تسلط بر نفس
7. تقویت روحیه آخرت گرایی: امام رضا (ع) فرمودند: «مردم به انجام روزه مأمور شدند تا طعم گرسنگی و تشنگی را بچشند و به یاد آخرت افتند. آدمی با روزه گرفتن به تدریج نسبت به دنیا و لذت های آن بی توجه می شود و روحش را با معنویت آشنا می سازد. »
8. نزدیک شدن به خدا: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «کسی که در ماه رمضان روزه بگیرد و چشم و گوش و اعضای بدنش را از حرام و کذب و غیبت، به قصد تقرب به خدا بازدارد، خدا او را به درگاه خود نزدیک می کند».
9. استجابت دعا: پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: «دعای روزه دار رد نمی شود».
10. ایجاد روحیه قناعت

ب)اثر روزه بر اجتماع
روزه داری افزون بر فوایدش برای جسم و تن و روان آدمی، حکمت ها و مصالحی در اجتماع انسانی دارد که برخی از آنها را یادآور می شویم:
1. بیداری عواطف بشری.
2. تقویت هم بستگی اجتماعی
3. تقویت حُسن معاشرت


https://shoma-weekly.ir/9AXptp